חדשות תל אביב

תכנית הנתיבים המהירים באיילון יוצאת לדרך

חדשות תל אביב18 ביולי 2019    3 דקות
0

בשלב ראשון, יוכשר נתיב מהיר באיילון דרום, בין מחלף השלום למחלף וולפסון • הפרויקט צפוי להסתיים בעוד כשש שנים, עם השלמת כ-75 קילומטרים של נתיבים מהירים לאורך נתיבי איילון וכביש החוף

תכנית הנתיבים המהירים באיילון יוצאת לדרך
נתיבי איילון. מרבית העבודות יתבצעו בשעות הלילה ׀ צילום: דגן, דוברות העירייה

העבודות על המקטע הראשון בפרויקט "הנתיבים המהירים" שמקדמים משרד התחבורה ונתיבי איילון ייצאו לדרך ביום ראשון בערב באיילון דרום – בין מחלף השלום למחלף וולפסון, לאורך כשישה קילומטרים.
פרויקט הנתיבים המהירים, שצפוי להסתיים בשנת 2025, כולל כ-75 קילומטרים של נתיבים מהירים במרכז הארץ לאורך נתיבי איילון וכביש החוף לשני הכיוונים, בעלות מוערכת של כ-7 מיליארד שקל. הנתיבים המהירים צפויים להיפתח בהדרגה החל משנת 2023.
סמנכ"ל פרויקטים ויזמות בחברת נתיבי איילון, עוזי לוין, ציין כי הנתיב הנוסף יהיה מיועד לשתי קבוצות עיקריות – תחבורה ציבורית ורכבים פרטיים שבהם שלושה נוסעים ויותר. לדבריו, "גם רכבים פרטיים עם פחות משלושה נוסעים יורשו להיכנס לנתיב המהיר, אבל זה יהיה תמורת תשלום אגרה. המטרה היא לאפשר נסיעה מהירה ולהביא להפחתה של מספר כלי הרכב הנוסעים בנתיבי איילון".
הנסיעה בנתיב המהיר תהיה במהירות 70 קמ"ש ויותר – דבר שאמור לקצר משמעותית את זמני הנסיעה. בנוסף, יוקמו שני חניוני "חנה וסע" גדולים: בראשון לציון עם 3,500 מקומות חניה, ובשפיים – 700 מקומות חניה. לוין מציין כי בנתיבי איילון עוברים ביממה כ-850 אלף כלי רכב בממוצע, ומהבדיקות עולה שכ-300 אלף כלי רכב נכנסים מדי יום לתל אביב. "היעד של הפרויקט הוא להביא להפחתה של כ-15% במספר כלי הרכב הנוסעים בנתיבי איילון. זה יסייע להפחתה בעומסי התנועה", אומר לוין. לדבריו, מחקרים בעולם מראים שגם ירידה של 5% במספר כלי הרכב בצירי תנועה ראשיים מביאה לירידה בפקקים בכבישים.
יצוין כי העבודות יתבצעו בעיקר בשעות הלילה, בניסיון לצמצם את ההשפעה על התנועה לאורך הציר העמוס במהלך שעות היום. למעט מקרים חריגים, מספר הנתיבים הקיים כיום יישאר ללא שינוי במהלך שעות היום. "ננסה למזער את הפגיעה בציבור הנהגים", אומר לוין ומוסיף: "בסוף השנה יחלו עבודות במקטעים נוספים בנתיבי איילון".
פרויקט "נתיבים מהירים" הוכרז כפרויקט לאומי, שאמור לתת לנהגים אלטרנטיבה יעילה לעמידה היומיומית בפקקים. לדברי לוין, היעד הוא שעשרות אלפי נהגים יוכלו להשאיר את רכבם הפרטי ללא עלות בחניוני ענק, ולהגיע לעבודה באמצעות מערכת הסעת המונים חשמלית וללא תשלום. על פי התכנית, ההיסעים ייצאו למוקדי התעסוקה המרכזיים בתל אביב ובמתחם הבורסה ברמת גן ובחזרה, בתדירות גבוהה, לאורך כל שעות היום, החל מהשעה 6:00 ועד 23:00. כמו כן, החניונים יכללו עמדות הטענה לכלי רכב חשמליים, שמספרם צפוי לגדול משמעותית בשנים הבאות.
על רקע הכשלים בתחבורה הציבורית, ניתן דגש רב בתכנית על זמינות ואמינות. זאת, במטרה לאפשר למי שיבחר בשירות השאטלים, להגיע לעבודה במהירות ובנוחות. הרעיון הוא שיעילות ואמינות ישכנעו אלפי נהגים להשאיר מדי יום את רכביהם בחניונים, ולהביא בכך להפחתת עומסי התנועה לאורך נתיבי איילון, בעיקר בשעות הלחץ של הבוקר ואחה"צ.
לדברי לוין, פרויקט "הנתיבים המהירים" לא מתנגש עם פרויקט ענק נוסף לאורך נתיבי איילון – הקמת המסילה הרביעית לרכבת. "הנתיב המהיר, המסילה הרביעית, קווי הרכבת הקלה והמטרו – מהווים סל של פתרונות להפחתת עומסי התנועה הכבדים", הוא מבהיר.
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ׳ ציין כי מיזם "הנתיבים המהירים" נועד לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית ולשכנע נהגים להשאיר את הרכב הפרטי מחוץ למטרופולין. לדבריו, "בסיומו של הפרויקט, יתאפשר לעשרות אלפי נהגים להשאיר את רכבם הפרטי באחד מחניוני 'חנה וסע', שיועמדו לרשותם ללא תשלום, ולהגיע לעבודה באמצעות מערכת הסעות המונים חשמלית, חינמית ויעילה״.

כתבות נוספות בחדשות תל אביב

0

פועל בניין נפל מגובה

לקראת הצהריים התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב דן על פועל שנפל מגובה במהלך עבודה בבניין מגורים ברחוב דבורה...

חדשות תל אביב19 בספטמבר 2019    דקה אחת
0

הארכת מעצר היום לחשוד שנהג ללא רישיון...

אתמול (18.9) כחלק מפעילות מוגברת באכיפה הבחינו השוטרים ברכב שנסע באופן המסכן חיי אדם באזור תל אביב. השוטרים הורו לנהג לעצור...

חדשות תל אביב19 בספטמבר 2019    דקה אחת

כתיבת תגובה