חדשות תל אביב

שינויים בהרגלי התנועה

חדשות תל אביב6 בפברואר 2020    7 דקות
0

שלושה נתיבי תחבורה ציבורית יוכשרו ברחובות יצחק שדה, משה דיין ושדרות קק”ל • פרויקטים נוספים בדרך: שלב ב’ בציר שלבים, שלב א’ בפרויקט הקריה ושיפוצים נרחבים בחניון רידינג • וגם עוד עיכוב בהשקת הקו האדום של הרכבת הקלה, הפעם בגלל הקורונה

שינויים בהרגלי התנועה
תכנית רידינג. שדרה ראשית תוביל לשדה דב | צילום הדמיה: יח”צ

 

עומסי התנועה היום בחלק מהצירים המרכזיים בעיר עלולים להיות רק הקדימון. זאת, לאחר שהעירייה אישרה תקצוב מיוחד להקמת נתיבי תחבורה ציבורית (נת”צים) במסגרת פרויקט “מהיר לעיר” ברחובות יצחק שדה, משה דיין ושדרות קק”ל. הפרויקט יבוצע על ידי חברת נתיבי איילון.

התכנית תכלול הכשרת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית, ובקרב הנהגים כבר מתחזק החשש שהקמת הנת”צ ברחוב יצחק שדה, בעלות של כ-19.5 מיליון שקל, עלולה לגרום לעומסי תנועה כבדים ביותר. זאת, כיוון שבהמשך הרחוב, בצומת מעריב, מבוצעות בימים אלה עבודות להקמת תחנת קרליבך במסגרת הקו האדום של הרכבת הקלה.
העבודות, שהחלו לפני כארבע וחצי שנים, הביאו לסגירת חלק גדול מהצומת לתנועת כלי רכב, ועקב כך נוצרו עומסי תנועה כבדים ברחובות הסמוכים. בנת”ע מעריכים שהעבודות לא יסתיימו במועד המתוכנן – אוקטובר 2021, והן יימשכו לפחות עוד כמה חודשים.
“אין לי בעיה עם נת”צ ביצחק שדה, אבל קודם שיסיימו את עבודות הרכבת הקלה, ואז ניתן יהיה להקים נתיב תחבורה ציבורית”, אמר בחשש נהג הנוסע מדי יום ברחוב. “גם ככה בשעות הלחץ יש עומסי תנועה. אם הנת”צ יוקם לפני פתיחה מלאה של צומת מעריב, הנסיעה ברחוב תהפוך לסיוט, בעיקר בשעות הלחץ”.

נת”צ נוסף יוקם לאורך רחוב משה דיין, החוצה את מזרח שכונת יד אליהו מדרום לצפון. ההשקעה בפרויקט מוערכת בכ-6-5 מיליון שקל. כבר כיום קיימים עומסי תנועה כבדים באזור לה גארדיה בשעות הלחץ, והנת”צ עלול להגביר את הפקקים.
הנת”צ השלישי מתוכנן בציר קק”ל שבצפון העיר, בהשקעה של כ-25.2 מיליון שקל. “אני לא מבין למה ממהרים להקים נת”צים, לפני שמסיימים את עבודות הקו האדום וכשיש שני פרויקטים גדולים נוספים של הרכבת הקלה – הקו הירוק והקו הסגול. חשוב לעודד תחבורה ציבורית, אבל צריכים חלופות, ובינתיים התחבורה הציבורית לא יעילה”, הוסיף תושב ותיק בעיר.

ציר שלבים
העירייה אישרה תקצוב מיוחד בסך של 900 אלף שקל לקידום שלב ב’ של ציר שלבים, שעד כה כבר הושקעו בו כ-25.7 מיליון שקל. התוספת מיועדת להשלמת תכנון הפרויקט, שיכלול פיתוח כבישים ומדרכות, מתקנים ועמודי תאורה, תיעול וניקוז.
ציר שלבים, המהווה היום, בעקבות סגירת שדרות ירושלים לתנועה, את הכניסה הראשית לעיר – עורר בעבר מחלוקת, שכן חלק מהנתיבים החדשים יעברו בחניון של אצטדיון בלומפילד ויגרעו מאות מקומות חניה יקרים באזור.

שדרות הקריה
בקרוב צפוי להתחיל שלב א’ בפרויקט שדרות הקריה, בהשקעה של כ-88.5 מיליון שקל. הפרויקט הענק יכלול פיתוח ושדרוג של ציר מנחם בגין, פיתוח המרחב הציבורי, שדרוג תשתיות, הסדרת תנועה והכשרת שבילי אופניים, והוא מתבצע בתיאום עם התקדמות נת”ע בעבודות הקו האדום.
העבודות מבוצעות באמצעות חברת אחוזות החוף, וההיקף הכולל שלהן מוערך בכ-750 מיליון שקל, כשחלקה של המדינה יעמוד על כ-250 מיליון שקל. ההערכות הן שבמהלך העבודות המורכבות, שיתבצעו בשלבים, עלולים להיווצר שיבושי תנועה באחד מהצירים הראשיים של תל אביב.

בינתיים החלה הפעלת הנת”צ בציר קפלן. על פי התכנית, גם בשדרות שאול המלך יוקם נת”צ. בעירייה טוענים שהפעלת הנת”צ מקצרת בכ-20 דקות את זמן הנסיעה באוטובוס ברחוב קפלן, הנחשב לאחד הרחובות העמוסים בעיר. במהלך שעת שיא עוברים ברחוב הסואן כ-50 אוטובוסים לכל כיוון, ובסך הכל עוברים ברחוב כ-1,100 אוטובוסים ביום.
לפני יישום הנת”צ, זמן הנסיעה הממוצע של אוטובוסים ברחוב בשעת העומס עמד על כ-30-20 דקות. לאחר הפעלתו, זמן הנסיעה הממוצע עומד על כ-8-5 דקות. בנוסף, החל מהחודש הבא יתוגבר שירות האוטובוסים לאורך ציר קפלן, באמצעות הוספת שני קווים חדשים. במקביל, יתוגברו נסיעות בקווים הקיימים העוברים ברחוב.

עם זאת, הנת”צ גורם להאטה משמעותית בזמן הנסיעה של כלי רכב פרטיים בקפלן, בעיקר בשעות הלחץ של הבוקר ואחה”צ. נהג הנוסע מדי יום ברחוב: “שידאגו לתחבורה ציבורית יעילה לפני שעושים עוד נת”צ. יש נהגים שאין להם ברירה והם חייבים להגיע בכלי רכב פרטיים, כי אין להם חלופה סבירה של אוטובוסים באזורי מגוריהם”.

למרות טענות הנהגים, הודיע ראש העירייה רון חולדאי כי תימשך המדיניות של הקמת נת”צים בעיר. לדבריו, “הגברת השימוש בתחבורה הציבורית תביא להפחתת זמני העמידה בפקקים, לצמצום זיהום האוויר ולהורדת יוקר המחיה”.

עוצרים באדום
נגיף הקורונה, שפרץ בסין ועורר בהלה בכל העולם, עלול לגרום לעיכוב נוסף של חודשים ארוכים בהשקת הקו האדום של הרכבת הקלה. בפרויקט המורכב מועסקים אלפי עובדים סינים, שרבים מהם חזרו לביתם לחופשת השנה החדשה ובינתיים לא רשאים לשוב לכאן. אם איסור הכניסה לעובדים הסינים יימשך עוד שבועות ארוכים, הדבר עלול לגרום לשיבוש משמעותי בלוחות הזמנים המתוכננים.
הקו האדום של הרכבת הקלה אמור היה להתחיל לפעול באוקטובר 2021, אבל לפני כחודש התברר שצפוי עיכוב של כמה חודשים, בעקבות חילופי תפקידים בצמרת חברת נת”ע. כעת עלולה הפתיחה להידחות שוב, אם לא תותר כניסתם של מאות עובדים סינים. החשש הוא שהעיכובים יגרמו לקריסת מערך התנועה בתל אביב וגוש דן ויפגעו בפרויקטים נוספים התלויים בלוח הזמנים של הרכבת הקלה.
עבודות הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה אמורות להעלות הילוך במהלך השנה הנוכחית, ולהביא לסגירה הדרגתית של רחובות ראשיים בעיר, ביניהם אלנבי, בן יהודה ואבן גבירול. “חשוב מאוד להקדים עד כמה שניתן את פתיחת הקו האדום ולהביא לפתיחת צמתים מרכזיים ולשיפור דרמטי של התחבורה הציבורית. החשש הוא שעיכוב נוסף יפגע בפרויקטים האחרים”, אומר בכיר במערך התנועה בעיר.

חניון רידינג
חניון האוטובוסים וכלי הרכב הפרטיים ברידינג עובר בימים אלה שיפוצים נרחבים, הכוללים הקצאת מקומות חניה למרכז השכרה ראשי, שישרת את מיזם אוטותל ומיזמי האופניים והקורקינטים החשמליים, בהשקעה כ-3 מיליון שקל. הפרויקט יכלול גם שדרוג שבילי אופניים לאורך שדרות רוקח, מדרכות, תאורה, גינון, ריהוט רחוב ואמצעי מחשוב, והוא יבוצע באמצעות החברה העירונית אחוזות החוף.
שאר מקומות החניה בחניון רידינג, שהיה חופשי בעבר לחניית כלי רכב, הם בתשלום, והמחיר לחניה עומד על 24 שקל. לנוכח הצמצום המשמעותי במספר מקומות החניה, נהגים רבים נאלצים לשלם עשרות שקלים יותר עבור חניה בחניונים פרטיים הצמודים לנמל, ולעתים, בלתי אפשרי למצוא גם בהם חניה, ונהגים נאלצים לחנות בחניונים מרוחקים יותר, כמו החניון בפינת הרחובות אוסישקין-ירמיהו.
בתוך כך, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, בראשות האדריכלית דניאלה פוסק, הפקידה תכנית מקיפה למתחם רוקח-אבן גבירול, סמוך לתחנת רידינג. המתחם, בשטח כולל של כ-380 דונם, מצוי מצפון לרחוב רוקח וממזרח לשפך הירקון, וכולל כיום מסוף אוטובוסים, מגרשי חניה, בית הלוויות נטוש, תחנת כיבוי אש ומתקנים של חברת החשמל.

התכנית, שקודמה על ידי העירייה, כוללת שטחים נרחבים למבני ציבור, בהיקף של כ-240 אלף מ"ר, וכן מבנה תעסוקה בצמוד לתחנת הכוח. בנוסף, התכנית מייצרת המשך לרחוב אבן גבירול, שיהווה את השדרה הראשית שתוביל למתחם נמל התעופה שדה דב, אשר חדל לפעול בחודש יולי. על מרבית מתחם שדה דב ייבנו אלפי יחידות דיור. לצורך הארכת רחוב אבן גבירול לכיוון צפון, תועבר תחנת כיבוי האש המשרתת את צפון תל אביב למיקום חדש בתחום התכנית החדשה.

בצומת רוקח-אבן גבירול כוללת התכנית הקמת מרכז תחבורה מקורה, ובו מתוכננות 85 עמדות לאוטובוסים, 28 עמדות למוניות שירות, תחנה של הקו הירוק של הרכבת הקלה וחניון חנה וסע. לאורך שפך הירקון מוצע שטח ציבורי פתוח של כ-80 דונם, שבו מצוים מכלי הדלק ההיסטוריים של תחנת רידינג, כשהתכנית מאפשרת שימוש מחודש במכלים עבור תרבות, בילוי ופנאי. על פי התכנית, השטח הזה עתיד להתחבר לפארק הירקון ולהוות חלק אינטגרלי ממנו.

מתכננת מחוז תל אביב, חוה ארליך-רוגינסקי, ציינה: "מדובר בתכנית המייצרת רצף מפארק הירקון לטיילת החוף, ומקשרת את מרכז העיר עם השכונות הצפוניות, באמצעות המשך רחוב אבן גבירול, כרחוב עירוני שוקק חיים ופעילות".

כתבות נוספות בחדשות תל אביב

0

“דניאל בן ה-13 קיפח את חייו בגלל...

  מותו הטרגי של דניאל כהן (13) ז"ל מפגיעת משאית מערבל בטון, בעת שנסע על קורקינט חשמלי שיתופי ברחוב משה...

חדשות תל אביב25 בפברואר 2020    9 דקות
0

בוטיק על הים

  על רקע התיירות הגואה, מלונות בתל אביב ממשיכים לצוץ כפטריות לאחר הגשם. רשת המלונות אוליב פותחת שני בתי מלון...

חדשות תל אביב25 בפברואר 2020    דקה אחת

כתיבת תגובה