חדשות תל אביב

שדרות ירושלים ייסגרו לתנועה

חדשות תל אביב4 באפריל 2019    3 דקות
3

בשלב ראשון, ייחסם הרחוב לכשלוש שנים עד לסיום עבודות הקו האדום של הרכבת הקלה • בהמשך - יהפוך למדרחוב

שדרות ירושלים ייסגרו לתנועה
שדרות ירושלים ביפו. מהיום, רק ברגל ובאופניים ׀ צילום: תומר קרן

שדרות ירושלים ביפו ייסגרו לתנועת כלי רכב החל מהחודש הבא. בשלב ראשון, הסגירה מתוכננת לכשלוש שנים, עד לסיום עבודות הקו האדום של הרכבת הקלה והפעלתו המלאה, אבל על פי התכנית, השדרות המיתולוגיות לא ייפתחו גם לאחר מכן לתנועת כלי רכב ולמעשה יהפכו למדרחוב.
עבודות הקו האדום של הרכבת הקלה מתקדמות בינתיים על פי התכנון המוקדם, והן אמורות להסתיים באוקטובר 2021. לפני מספר חודשים החלו עבודות התשתית להקמת המקטע העילי של הרכבת, בין בת ים ליפו. בנוסף להצבת המסילה העילית, יתבצעו בשדרות ירושלים עבודות תשתית נרחבות, שיכללו גם החלפת מערכות המים והניקוז.
על פי התכנית, עם תום העבודות רק הרכבת הקלה תנוע בציר, שיהפוך למדרחוב רחב בין צומת שלמה לצומת ארליך, בדומה למדרחוב בן יהודה בירושלים, שבו עוברת רק הרכבת הקלה.
אבל לא כולם בעיריית תל אביב תמימי דעים בנוגע לתכנית. בכיר בעירייה הביע חשש ליעילות התחבורה הציבורית במהלך העבודות ולאחר הפעלת הרכבת הקלה. על פי התכנית, האוטובוסים הרבים הנוסעים כיום בשדרות ירושלים ייסעו בשני צירי תנועה רחוקים יחסית – בציר שלבים וברחוב יפת. בשניהם יוכשרו נתיבי תחבורה ציבורית.
"אני חושש שלהולכי רגל, בעיקר מבוגרים, יהיה מאוד קשה להגיע משדרות ירושלים לציר שלבים או לרחוב יפת", אומר הבכיר. "בהמשך, הקו האדום של הרכבת הקלה לא ייתן מענה לחיבור של יפו למרכז ולצפון תל אביב. רק הקו הירוק אמור להגיע לאבן גבירול, אבל זה יקרה בעוד כשש-שבע שנים. עד אז, אם תושב ירצה להגיע לסידורים בבניין העירייה או לבדיקות רפואיות במגדל המאה, הוא ייאלץ להחליף אוטובוסים", ציין.
בנוסף, לדבריו, קיים חשש שסוחרים בשדרות ירושלים ייפגעו מסגירת האזור לתחבורה ציבורית במהלך העבודות. "ייתכן שאחר כך המדרחוב יהיה שוקק, אבל יחלפו עוד שנים ארוכות עד שזה יקרה. בינתיים, לא תהיה תחבורה ציבורית בשדרות". עם זאת, על פי התכנית, במהלך העבודות יהיה מעבר להולכי רגל בשדרות ירושלים, והכוונה היא לאפשר גם לרוכבי אופניים לעבור לאורך השדרות.
כמו כן, קיים חשש מעומסי תנועה כבדים ברחובות יפת ושלבים. "רבים מגיעים לאזור שוק הפשפשים, השוק היווני וכיכר השעון. כששדרות ירושלים ייסגרו, יהיו עומסי תנועה כבדים", מתריע תושב האזור. "לקראת העונה הבאה, גם אצטדיון בלומפילד אמור להיפתח. מה יקרה אז?".
לא רק שדרות ירושלים ייסגרו לתנועת כלי רכב. בעוד כחודשיים אמורים גם חלקים נרחבים מנמל יפו להיסגר לרגל עבודות שיפוץ ושדרוג. בשבוע שעבר ציינו כי דייגים בנמל חוששים שהדבר יפגע בהם, ובאזור נתלו בימים האחרונים שלטי מחאה נגד הסגירה המתוכננת.
מהעירייה נמסר בתגובה: "הסדרי התנועה בשל עבודות הרכבת הקלה בשדרות ירושלים הם באחריות נת"ע ומשרד התחבורה, בשיתוף עיריית תל אביב-יפו. העבודות יתבצעו תוך יידוע התושבים ובעלי העסקים באזור. על מנת לעמוד בלוח הזמנים של הקו האדום, ובשל שיקום קו ניקוז בשדרות, ביקשה חברת נת"ע מהעירייה להקדים את סגירת המקטע המרכזי של שדרות ירושלים לתחבורה ציבורית.
"העירייה מבקשת להביא לסיום העבודות במועד המהיר ביותר ולמנוע פגיעה ברווחת ותנועת התושבים, בעלי העסקים והציבור הרחב. לשם כך ביקשה העירייה מנת"ע שהשדרה תישאר פתוחה להולכי רגל ותוגבר רמת השירות והפריסה של התחבורה הציבורית באזור, כולל שאטל חינמי. לגבי תנועת אופניים, העירייה שואפת לאפשר תנועה לאורך השדרה, והנושא נבחן בנת"ע".

כתבות נוספות בחדשות תל אביב

0

בונים על הליקוויד

עוד סמל תל אביבי עומד להיכנס להיסטוריה. השבוע החלה הריסת המבנה המיתולוגי, שבו פעלו בעבר קולנוע זהר ומועדון הליקוויד בדרך...

חדשות תל אביב8 בדצמבר 2019    דקה אחת
0

שביל החלם

זה נראה כמו חלם בתל אביב. הדיירים המתגוררים ברחוב הדר יוסף 26-22 טוענים כי במסגרת פיילוט, החליטה העירייה לסלול שביל...

חדשות תל אביב8 בדצמבר 2019    דקה אחת

כתיבת תגובה

  • ורד
    העבודות יימשכו שלוש שנים מ-2019 ויסתיימו ב-2021? בנת״ע יודעים לספור?

    בשלוש שנים אפשר לחפור מנהרה כמו בנווה צדק, ולהעביר את הרכבת מתחת לאדמה במקום להרוס את כל המרקם העירוני ביפו. אף אחד לא צריך מדרחוב בשדרה היסטורית שיש מסחר לכל ארכה ופרומאנדה מפוארת שיכולה לשמש כטיילת נעימה בדיוק כמו בשדרות היפות בתל אביב. כבר יש כל כך הרבה מדרחובים ביפו – בנגה, בחצרות יפו, ביפו העתיקה, בנמל, בשוק הפשפשים ובשוק היווני. השדרה היחידה שיש לנו מתפקדת כמו שדרות רוטשילד, אבן גבירול ואלנבי ושוק הכרמל. לא חוסמים ציר עירוני חשוב כל כך, ובטח שלא כדי להחזיר את יפו 100 שנים אחורה – הרי סללו את השדרה הזו כדי להקל על התנועה ביפת, רחוב עתיק, צר, מפותל ומסוכן. מה ההגיון בריקון שדרה רחבת ידיים עם ארבעה נתיבים לטובת קו אחד שנוסע במסלול אחד בין בת ים ופתח תקווה? ולמה ראש העיר רון חולדאי מסרב לפגוש את תושבי יפו או להגיע לסיור איתנו ולראות במו עיניו את האיוולת? או לפחות לתת לנו תשובות ברורות בנושא הזה? הרי הפגיעה תהיה לא רק בתושבים אלא בעיקר במאות אלפי בני אדם שמגיעים ליפו לבילויים, קניות ותיירות פנים וחוץ. זה הזמן לעצור ולחשב מסלול מחדש!

  • היפואי
    עיריית תל אביב משקרת לתיקשורת ולתושבים

    ממש משקרים לתושבים ! יפת יסתם ! שדרות ירושלים נסגרים עקב קומבינה עם יזמים בחלק הדרומי של הסגירה! החיים יהפכו לבילתי נסבלים ! הרחובות הקטנים שהתחברו לשדרה יסגרו וכול הגרים והחונים במקום לא יוכלו לתפקד! זה לא נתע זה ראש העיר והמנכל של העירייה שרוצים לחתוך סרט ומבחינתם שיחנקו התושבים.

  • אילן שביט, יפו
    איוולת מוחלטת. אפסות מחשבתית תכנונית

    מדובר בפרויקט הסעה המונית שמקשרת את המגה-עיר מערב ראשלצ-בת-ים-חולון שתמנה תוך שנים מעטות 1 מיליון נפש, עם מרכז תל אביב. טראם עירוני איטי על-קרקעי סטייל פראג העתיקה שמשתרך לו לאורך מרכז יפו ומשבית – לצמיתות! – את כל התחבורה הציבורית הקיימת לצד מאות ואלפי כלי רכב פרטיים בשני הכיוונים – שחלקם הגדול משרתים את מארג ומרקם החיים של לב יפו – הוא הדבר הכי הכי לא מתאים לכך. מה לא ברור?! רכבת הדיסניוורלד החמודה בירושלים (שבסך הכל מחברת שכונה – קריית היובל – עם שכונה אחרת – פיסגת זאב, דרך רחוב צר במרכז העיר ללא הספק תחבורתי חלופי ממשי) לא רלוונטית להסעה ההמונית בגוש דן. מגוחך שכל הזמן מזכירים אותה – איך אפשר בכלל להשוות בין רחוב יפו הצר והדחוק בירושלים לשדרות ירושלים, עורק התחבורה הרב-מסלולי המסיבי הראשי ביפו? אנחנו צועדים לעבר אסון תחבורתי ודאי ואין איש שיעצור אותו. הכרחי כעת לעצור הכל ולהתחיל את המינהור ממתחם התחנה בנוה צדק עד בת ים. זו לא מינהרה ארוכה במושגים תחבורתיים מקובלים, ולמיטב ידיעתי היא עוברת באדמה חולית. אילו התחילו אותה לפני שנתיים היא היתה גמורה מזמן, בדיוק כמו שאר המינהרות. בוודאי שעדיין אפשר לעצור הכל – מהטעם הפשוט שעוד לא התחילו! מה היה קורה אילו היה צו שיפוטי, או היתה פורצת שביתה כללית, או היה מתגלה בולען ענק מתחת לצומת עולי ציון ושדרות ירושלים – היו עוצרים הכל, נכון?! מה ההבדל? מלבד העובדה שהאסון שאני מתאר גדול בהרבה מצו שיפוטי, שביתה או בולען. בהשלכות עצירת הפרויקט יטפלו אנשי מינהל (אני בכוונה לא כותב מומחי תחבורה כי אין לנו מומחי הסעה המונית בארץ כי אין לנו בארץ הסעה המונית עירונית בכלל) ועורכי דין וכלכלנים שיושבים מאחורי מחשבים – אבל את הטרקטורים בשטח יש לעצור מייד. כל בעל תפקיד בכיר בנת"ע, משרד התחבורה ועיריית תל אביב ששמע את האזהרות האלה והתעלם מהן, נושא באחריות אישית – ואין לי ספק שכולם ייתבעו ויימצאו אחראים לאסון המתהווה, כי הם לא יוכלו לטעון שלא הוזהרו מפניו ושבאופן סביר לא יכלו לצפות אותו! כן רבותי, אם תמשיכו לקדם את האיוולת הזו ביפו יהיו לכך השלכות – גם אישיות!