חדשות תל אביב

רואה את העתיד

חדשות תל אביב3 בדצמבר 2019    4 דקות
0
רואה את העתיד
הדמיית המגדל החדש במתחם עתידים. “השוק ימשיך לספוג כל הביקושים" ׀ צילום: יח"צ

גם אם תחול בעתיד הקלה דרמטית בעומסי התנועה, כבר לא יהיה כדאי להגיע עם רכב למטרופולין תל אביב. "בתוך כמה שנים יהיו רק חמישה מקומות חניה לכל 100 עובדים במגדלי משרדים ותעסוקה חדשים שייבנו באזור תל אביב", אומר מנכ"ל מתחם עתידים תל אביב, שגיב ניב.
ניב מסתמך על תכנית המתאר, הקובעת שבאזורים שבהם מבוצעות עבודות הקמת אחד מקווי הסעת ההמונים (הקו האדום, הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה) – התקן יעמוד במהלך העבודות על מקום חניה אחד לכל 120 מ"ר בנוי ולאחר גמר העבודות התקן יפחת למקום חניה בודד ל-240 מ"ר בנוי. "בממוצע, בשטח של כ-1,000 מ"ר מועסקים כ-100 עובדים", מסביר שגיב ומתריע: "אנחנו מצויים במצב חירום תחבורתי, ויש להאיץ פתרונות תחבורתיים במטרופולין".
במתחם עתידים מנסים להתמודד עם הבעיה באמצעות קווי שאטל לתחנות הרכבת בבני ברק ובאוניברסיטת תל אביב, בשעות הלחץ של הבוקר ואחה"צ. "אנחנו מבצעים את השאטלים ללא תשלום, בתדירות של כל 15 דקות, והם נותנים פתרון לעובדים רבים", מציין ניב. "בשנת 2025 הקו הירוק של הרכבת הקלה אמור להתחיל לפעול, ותהיה לו תחנה בעתידים, שתביא לשינוי דרמטי".
מיזם נוסף, המצוי בשלבי תכנון, הוא פרויקט הקמת חניון "חנה וסע" גדול באזור צומת מורשה. משם ייצאו שאטלים בתדירות גבוהה לעתידים. במקביל, יקודמו תכניות לשבילי אופניים וקורקינטים חשמליים. "באופן יחסי, ציר התנועה דבורה הנביאה המוביל לעתידים פחות עמוס כבר כיום, יחסית למרכזי תעסוקה אחרים", טוען ניב, "אבל חייבים כל הזמן לייצר סל פתרונות תחבורתיים ברמה הלאומית והמקומית".
מתחם עתידים, בבעלות משותפת של העירייה ואוניברסיטת ת"א, משתרע על שטח של כ-80 דונם, שחציים בנויים, בהיקף כולל של כ-250 אלף מ"ר ב-11 מבנים, אשר להם 35-5 קומות. במתחם יותר מ-3,000 מקומות חניה, שלדברי ניב מספקים פתרון סביר. "חלק גדול מהעובדים לא מגיעים עם כלי רכב פרטיים", הוא מסביר.
כ-10,000 איש מגיעים מדי יום למתחם עתידים, מתוכם כ-7,000 עובדים. בין החברות הגדולות בפארק: כלל ביטוח, נט גז, המעבדה המרכזית של שירותי בריאות כללית ומרכז החדשנות של רנו-ניסאן-מיצובישי. בקרוב צפוי המתחם לעבור שינויים בתמהיל השוכרים, עם כניסתם של מרכזי סטארט-אפ. המחירים נעים בין 70 ל-100 שקל למ"ר ברמה של גמר, ודמי הניהול עומדים על 29 שקל למ"ר.
במקביל, צפוי להיפתח במתחם ברבעון הראשון של שנת 2020 בית החולים הפרטי רפאל, על שטח של כ-12 אלף מ"ר, המוקם בהשקעה של כ-400 מיליון שקל ומיועד לניתוחים מוזמנים. לא הרחק משם, ברמת החייל, כבר פועל בית החולים אסותא, המשתרע על שטח של כ-30 אלף מ"ר.
ניב מעריך שתחום הביומד יגיע לנתח של כ-20% מתמהיל החברות בקריית עתידים. "היעד הוא שהמתחם יהיה פעיל בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע, וגם בתי קפה ומקומות בילוי יגיעו לכאן".
במסגרת תכניות ההתרחבות בעתידים, יחלו באמצע השנה הבאה עבודות לבניית מגדל משרדים ותעסוקה בגובה של כ-30 קומות, שיכלול כ-60 אלף מ"ר. המגדל, שעלותו מוערכת ביותר מ-700 מיליון שקל, יכלול אולם כנסים ומופעים ובית מלון.
לדברי ניב, "מאות אלפי מ"ר של מגדלי משרדים מצטרפים בכל שנה לתל אביב, ושיעורי התפוסה הגבוהים במרכז העיר – יותר מ-95% – נשמרים. להערכתי, השוק ימשיך לספוג את כל הביקושים. רואים, לאורך זמן, שהפרויקטים מתמלאים מיד. בשלוש השנים האחרונות היו עליות של כ-20%-15% במחירי השכירות בשוק המשרדים. חברות בינלאומיות מגיעות בגלל המיתוג של תל אביב כבירת העסקים וההייטק של ישראל. חשוב להן שעל כרטיס הביקור יירשם תל אביב. זה לא יקרה בפריפריה".
בניסיון ליצור ערך מוסף, הוקם במתחם בשיתוף העירייה ואוניברסיטת תל אביב פרויקט המחקר והפיתוח "סיטיזון", המתמקד בפיתוח העיר החכמה. "15 סטארטאפים פועלים כאן", אמר ניב, "ויוצאים מכאן פיתוחים מעניינים, שישנו את המציאות – פינוי אשפה בטכנולוגיות מתקדמות, יישומון להפגת הבדידות בגיל השלישי, טכנולוגיה המתריעה רגע לפני שהנהג נרדם ועוד".

כתבות נוספות בחדשות תל אביב

0

בונים על הליקוויד

עוד סמל תל אביבי עומד להיכנס להיסטוריה. השבוע החלה הריסת המבנה המיתולוגי, שבו פעלו בעבר קולנוע זהר ומועדון הליקוויד בדרך...

חדשות תל אביב8 בדצמבר 2019    דקה אחת
0

שביל החלם

זה נראה כמו חלם בתל אביב. הדיירים המתגוררים ברחוב הדר יוסף 26-22 טוענים כי במסגרת פיילוט, החליטה העירייה לסלול שביל...

חדשות תל אביב8 בדצמבר 2019    דקה אחת

כתיבת תגובה