חדשות תל אביב

מנכ"לית משרד התחבורה: "בעיית הפקקים תהיה חמורה יותר"

חדשות תל אביב1 בינואר 2020    3 דקות
0

בגלל עבודות התשתית של הרכבת הקלה, ייסגרו כמה מצירי התנועה הראשיים בעיר * בנוסף, בכנס חולץ פקקים של פיוצ'ר מוביליטי, הודיע מנכ"ל העירייה על הכוונה להפוך רחובות נוספים בעיר למדרחובים

מנכ"לית משרד התחבורה: "בעיית הפקקים תהיה חמורה יותר"
צילום: אבשלום ששוני

 

עומסי התנועה הכבדים בתל אביב הם רק הפרומו לקראת הצפוי. עבודות התשתית של הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה, שצפויות להיכנס להילוך גבוה בתוך מספר חודשים, יגרמו לסגירת כמה מצירי התנועה הראשיים בעיר.

הקו הירוק צפוי לעבור בין היתר לאורך רחוב אבן גבירול, שם התוואי יהיה תת קרקעי, אבל העבודות להקמת התחנות, בין השאר בכיכר רבין, צפויות ליצור עומסים כבדים. גם העבודות בקו הסגול צפויות לגרום לעומסי תנועה. ברחוב ארלוזורוב כבר נסגרו נתיבי נסיעה, ודיירים ברחוב בן יהודה קיבלו לאחרונה הודעות על חסימת חניות לבניינים בשל העבודות.

אבל לא רק עבודות התשתית עתידות לגרום לעומסים כבדים. בניסיון לסגל מעבר לנסיעה שיתופית, יוקצו בקרוב נתיבי נסיעה לתחבורה הציבורית בצירי תנועה מרכזיים. המשמעות היא של גריעת נתיב נסיעה מכלי רכב פרטיים.

בכנס חולץ פקקים של פיוצ'ר מוביליטי ישראל, שהתקיים במוזיאון ארץ ישראל, הודיע מנכ"ל עיריית תל אביב מנחם לייבה, כי העירייה תפעל לצמצום כניסת רכבים פרטיים למרכז העיר. "בשבועות הקרובים ייסגר נתיב אחד ברחובות קפלן ושאול המלך, לטובת אוטובוסים. אנו מתכוונים להפוך רחובות נוספים למדרחובים, כפי שעשינו בלוינסקי, ולהתאים כבישים רבים בעיר לרוכבי אופניים וקורקינטים", חשף לייבה.

בינתיים, התחזיות לעומסי התנועה פסימיות, לפחות עד להקמת מסילת הרכבת הרביעית לאורך ציר איילון ותחילת הפעילות של הקו האדום של הרכבת הקלה בעוד כשנתיים. "בעיית הפקקים תהיה חמורה יותר", התריעה בכנס מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר-אייל. "המצב קשה מאוד מבחינה תקציבית. 'נתיב פלוס' הוא צעד מאוד אמיץ של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ומשרד האוצר, אבל יכולנו לעשות הרבה יותר, אם היה תקציב. חסרים לנו מיליארדים כדי להמשיך להניע פרויקטים. היינו רוצים תוספות שירות ויותר אוטובוסים חדשים".

הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין אמרה בכנס: "אנחנו עובדים שנים על פרויקט התחבורה השיתופית, מתוך כוונה לאפשר תחרות ולהוריד חסמים. זו אחריות משרד התחבורה לעשות זאת, מבלי לפגוע בציבור. נילחם למען התחרות, כולל נקיטת צעדים משפטיים, כפי שעשינו עם איגוד נהגי המוניות, שטרפד את מכרז המוניות של רשות שדות התעופה, תוך שהוא מחבל בהצעה של מוניות הדר וגט להפחית ב-30% את מחיר המונה".

מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר ציין, כי מגובשת תכנית רחבה של מערכי חניוני 'חנה וסע' מצפון ומדרום לתל אביב, המיועדים לשאטלים, עם אוטובוסים שייצאו בכל חמש דקות מחניוני הענק וייסעו למרכזי העבודה בתל אביב. "זה דבר שיוריד את הצורך ברכב פרטי בצורה דרמטית, ויפחית את העומס שקיים היום בכניסות לתל אביב", הוסיף.

מנכ"ל אובר ישראל, יוני גרייפמן אמר בכנס, כי שירותי התחבורה הציבוריים שאובר מציעה מהווים חלק מאימוץ פתרונות טכנולוגיים משלימים למצבים המאתגרים של התחבורה הציבורית המסורתית, היוצרת לעתים אי זמינות בשעות העומס ובעיית נגישות בקילומטר האחרון.

יו"ר פיוצ'ר מוביליטי ישראל, אורי יוגב הוסיף, כי פתרון בעיית הפקקים אפשרי, אך מחייב קבלת החלטה אמיצה ונכונה. "יש צורך דחוף בשינוי דרך הטיפול בבעיית הגודש והפקקים, ולטפל בה באמצעות מנגנון במטרה להביא לשיווי משקל בשימוש ברכבים, באמצעות קביעת מחיר לשימוש בדרך בשעות העומס. במקביל, להחזיר את הכסף לציבור על ידי ביטול אגרת הרכב והוזלת הדלק".

מנכ"לית פיוצ'ר מוביליטי מיכל גלברט ציינה, כי קיימת חשיבות לקשר בין הטכנולוגיה, שמדינת ישראל מובילה בה, לרגולציה ולמדיניות ברורה ועקבית, כדי לקדם פתרונות להפחתת הגודש ולהגברת הנגישות. לדבריה, פיוצ'ר מוביליטי ישראל מציעה מודל ייחודי של "מחיר דרך בישראל", שמטרתו לעודד נהגים להימנע מנסיעה בכבישים העמוסים לבד ברכבם, על מנת ליצור פתרון לגודש המתעצם בכבישים.

כתבות נוספות בחדשות תל אביב

0

שכונה בחצר: פסטיבל אמנות רב תחומי בחצרות המשותפות...

בפסטיבל "שכונה בחצר", שיתקיים בחצרות משותפות של בניינים בשכונת יד אליהו, יתקיימו מגוון אירועי תרבות: מוזיקה, תאטרון, קולנוע, ספרות, קומיקס,...

חדשות תל אביב10 ביוני 2020    דקה אחת
0

המדוזות חזרו לחופי ישראל

המדוזות החלו להגיע לחופי הרחצה. בחוף ירושלים בתל אביב נראו אתמול עשרות מדוזות, שעוררו עניין רב בקרב המבקרים. הנחיל המשמעותי...

חדשות תל אביב8 ביוני 2020    דקה אחת

כתיבת תגובה