חדשות תל אביב

“כן” לתחבורה ציבורית בשבת

חדשות תל אביב17 בנובמבר 2019    3 דקות
0

מועצת העיר אישרה את ההחלטה ברוב של 19 תומכים מול שישה מתנגדים • החל מהשבוע הבא יחלו לפעול ללא תשלום שבעה קווים מטרופוליניים בסופי השבוע • כ-100 מפגינים מחו מול בניין העירייה • נציג ש”ס: “בכייה לדורות”

“כן” לתחבורה ציבורית בשבת
הפגנה נגד התחבורה הציבורית בשבת. “ערך לאומי” ׀ צילום: מארגני המחאה

בתום דיון טעון, אישרה מועצת העירייה ברוב קולות החלטה המאפשרת, לראשונה מאז קום המדינה, להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. 19 מחברי המועצה הצביעו בעד, שישה התנגדו. בנוסף לארבעת חברי המועצה הדתיים (מהחזית הדתית ומש”ס), הצטרפו למתנגדים גם שלמה מסלאווי (הגמלאים) ושולה קשת (אנחנו העיר).
התקציב הכולל של מימון הפרויקט, שבו שותפות רשויות נוספות במטרופולין, מסתכם בכ-12.5 מיליון שקל, וחלקה של תל אביב יעמוד על כ-9 מיליון שקל. ההיסעים בשבת יהיו בשבעה קווים מטרופוליניים, ובשלב הראשון ללא תשלום לתושבי העיר. אם לא יהיו עיכובים, התחבורה הציבורית בשבת במטרופולין תחל לפעול בסוף השבוע הבא (20 בנובמבר).
ראש העירייה רון חולדאי אמר שלהפעלת האוטובוסים בשבת יש ערך סוציאלי חשוב. “יש טלוויזיה בשבת וגם עסקים פתוחים בשבת. מדוע שלא יהיה גם מערך היסעים בשבת, שיאפשר לכל אחד להתנייד?”. חולדאי עורר סערה, כשאמר שמדינת ישראל אינה מדינת היהודים. “כמו שאין ספסל היהודים, גם אין מדינת היהודים”. לדבריו, הוא מכבד את הציבור הדתי בעיר ודוגל בכך שכל אחד ינהג על פי השקפת עולמו. “הקווים לא יעברו בשכונות דתיות, כדי לא לפגוע ברגשות של אף אחד”, הוסיף.
חבר המועצה מטעם החזית הדתית, הרב נפתלי לוברט, תקף בחריפות את ההחלטה: “מדובר בתענוגות. במשך עשר שנים העירייה תשלם 90 מיליון שקל כדי לאפשר לכל אחד לנסוע בשבת. אבל אין חמלה על אלפי משפחות שחיות בעיר מתחת לקו העוני, מכורים לסמים הזקוקים לגמילה והפגת בדידותם של קשישים”, הוא אמר, והציע לקיים משאל בקרב תושבי העיר – האם להפנות 90 מיליון שקל לתחבורה ציבורית בשבת, או למטרות של חמלה.
משה חיים (ש”ס) הוסיף כי קדושת השבת היא ערך עליון. “אני מסרב להאמין שהגענו עד הלום. במבט היסטורי, ההחלטה היא בכייה לדורות”.
לעומתם, אברהם פורז (חילונים ירוקים) אמר כי נוצר חלון הזדמנויות להתמודד עם הבעיות של הכפייה הדתית. “באוטובוס נוסעים 50 נוסעים, וזה עדיף על מצב שהם ייסעו ב-50 מכוניות. אסור להיכנע לכפייה דתית”. סגן ראש העירייה, עו”ד ראובן לדיאנסקי (חילונים ירוקים), הוסיף: “תחבורה ציבורית בשבת צריכה להיות מידתית, ירוקה, ושלא תהווה מטרד לציבור. היא תאפשר לרבים לוותר על הרכב הפרטי בסופי השבוע, כך שיהיו פחות עומסי תנועה וזיהום אוויר”.
סגנית ראש העירייה מיטל להבי ציינה כי תכנית קווי התחבורה בשבת הוכנה ברגישות רבה, כדי לא לפגוע ברגשות של אף אחד, והדגישה שמדובר בצורך חיוני. חברה לסיעה, איתי פנקס, אמר שההחלטה היא ציון דרך בתל אביב ופותחת עידן חדש.
לפני פתיחת הישיבה, הפגינו ברחבת הכניסה לבניין העירייה יותר מ-100 תושבים מסורתיים ודתיים. הם נשאו שלטים גדולים, בהם תמונות וציטוטים של חיים נחמן ביאליק, מאיר דיזנגוף, אחד העם וברל כצנלסון, בעד שמירת השבת. “הרבה תושבים בעיר מוחים על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, לראשונה מאז קום המדינה. השבת היא אבן יסוד, ויש לה ערך לאומי”, אמר עדי, מיוזמי המחאה. “הצביון היהודי חייב להישמר. באופן פרטי, שכל אחד יפעל על פי אמונתו, אבל אסור להסכים לתחבורה ציבורית”.

כתבות נוספות בחדשות תל אביב

0

בונים על הליקוויד

עוד סמל תל אביבי עומד להיכנס להיסטוריה. השבוע החלה הריסת המבנה המיתולוגי, שבו פעלו בעבר קולנוע זהר ומועדון הליקוויד בדרך...

חדשות תל אביב8 בדצמבר 2019    דקה אחת
0

שביל החלם

זה נראה כמו חלם בתל אביב. הדיירים המתגוררים ברחוב הדר יוסף 26-22 טוענים כי במסגרת פיילוט, החליטה העירייה לסלול שביל...

חדשות תל אביב8 בדצמבר 2019    דקה אחת

כתיבת תגובה