חדשות תל אביב

ככה לא חונים

חדשות תל אביב1 באוגוסט 2019    6 דקות
0

מצד אחד, העירייה מפקיעה מאות מקומות חניה לטובת תחבורה שיתופית • מצד שני, היא מגבירה את האכיפה נגד חניה על מדרכות • תושב העיר: "מציאת מקום חניה הפכה לסיוט. מעודדים נסיעה ברכב שיתופי על חשבון התושבים, שמצוקת החניה שלהם מחמירה"

ככה לא חונים
חונים בכחול-לבן ועל המדרכה. "לוקחים לנו את מקומות החניה" ׀ צילום ארכיון: אלוני מור

גם בעלי הרכבים הפרטיים עלולים להיפגע בעקבות התקנות החדשות של העירייה לחניית קורקינטים ואופניים חשמליים. דיירים המתגוררים במרכז ובצפון העיר טוענים כי מקומות חניה לכלי רכב, המסומנים בכחול-לבן, הופקעו לטובת חניית קורקינטים חשמליים.
"גם ככה יש מצוקת חניה קשה באזור. עכשיו הפקיעו עוד חניית כחול-לבן וסימנו אותה כחניה לקורקינטים", טוען תושב המתגורר באזור ארלוזורוב-דיזנגוף. לדבריו, העירייה כבר הפקיעה מאות חניה המסומנים בכחול-לבן למיזם ה"אוטותל": "מציאת מקום חניה הפכה לסיוט. מעודדים נסיעה ברכב שיתופי ורכיבה על קורקינטים שיתופיים, אבל זה בא על חשבון התושבים, שמצוקת החניה שלהם מחמירה".
בעירייה אישרו שאכן הופקעו עשרות מקומות חניה: "בימים אלה מסיימת העירייה לסמן את תאי החניה ברובע 3, במקביל לאיסור חניה על כלים שיתופיים מחוץ לתאים אלו, בתחומי הרובע. בסך הכל הופקעו לצורך המהלך כ-65 מקומות חניה בכחול-לבן, שישרתו בכל רגע נתון למעלה משמונה כלים שיתופיים, לעומת מקום חניה למכונית אחת, וזאת כחלק מחזון העיר לקידום תחבורה בת-קיימא", ציינו בעירייה.
"בנוסף, החניות יפתרו את המטרד שנוצר מחניית הכלים השיתופיים במדרכות ויצטמצם החיכוך בין כלל משתמשי הדרך", מסבירים בעירייה. "יודגש כי במקומות שבהם לא הייתה הפרעה להולכי רגל על המדרכה וקיים שביל אופניים – העדיפה העירייה סימון של תא החניה על המדרכה".
בינתיים נראה כי האכיפה נגד אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים החונים על מדרכות עולה מדרגה. בעירייה מצפים לשיתוף פעולה מהציבור, וקוראים לכל מי שנתקל באופניים או קורקינטים המהווים מכשול במרחב הציבורי, לדווח למוקד העירוני באמצעות היישומון 106 פלוס. הישומון עודכן לאפשרות דיווח על כלי שיתופי חוסם, והוא מאפשר לתושבים ועוברי אורח לדווח למוקד 106 העירוני על מפגעים בזמן אמת. לאחר הדיווח יישלחו למקום פקחים, שיהיו רשאים להחרים את האופניים והקורקינטים המהווים מפגע.
יישומון 106 של עיריית תל אביב הוא הראשון מסוגו בישראל. באמצעות היישומון ניתן לדווח למוקד העירוני באופן ישיר ונקודתי על מפגעי תברואה, ענייני סדר ציבורי ותאורה, אלימות או רעש, רכב שנגרר ועוד. עד כה בוצעה האכיפה במבצעים ובסיורים יזומים של פקחים, שהתמקדו בלב העיר. מעתה האכיפה תהיה בכל אזורי העיר. בעירייה הבהירו כי ניתן יהיה לדווח על אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים המהווים מפגע במקרים כמו חסימה או הפרעה למעבר חופשי במדרכה, וגם על הפרעות בכביש ובמרחב הציבורי.
כזכור, החל מאמצע חודש מאי הגבירה העירייה את האכיפה נגד כלים שיתופיים שהושארו במרחב הציבורי, בניגוד לכללים שנקבעו. עד כה נתפסו כ-1,900 כלי רכב זעירים שיתופיים, שהועברו למחסני העירייה. החזרתם לחברות היא בכפוף לתשלום דמי שחרור לכל כלי בסך 63 שקל. האכיפה מתבצעת על ידי עשרות פקחים עירוניים שהוכשרו למשימה, במטרה להחזיר את המדרכה להולכי הרגל, לצמצם את מספר הפגיעות בהולכי רגל ולהפריד את השימושים בסוגי הדרך השונים.
בחודש שעבר, פרסמה העירייה קול קורא לחברות הכלים הזעירים השיתופיים להגיש בקשה להיתר הפעלה לחצי שנה ברחבי העיר. במסמך זה מפרטת העירייה את כללי ההסדרה והתנאים לקבלת היתר הפעלה זמני שעל פיהם על החברות לפעול. בין היתר – הגבלת חניית הכלים באזורים שונים בעיר, תוך הסדרת תאי חניה ייעודיים ומסומנים, פריסה וזמינות של הכלים בכל רחבי העיר, דרישה לפריסה באזורים מועדפים על פי החלטת העירייה, הגבלת מספר הכלים, העברת מידע ונתונים לצורכי מחקר, ניתוח מידע ועוד.
בעירייה טוענים כי ההסדרה החדשה תייצר איזון נכון בין הצורך בשמירה על הסדר במרחב הציבורי ושמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך, לבין הביקוש לאמצעי התחבורה החדשים. בשלב ראשון הוגדר רובע 3 (חוף הים ממערב, אבן גבירול ממזרח, נחל הירקון מצפון וקו הרחובות בוגרשוב, שדרות בן ציון ומרמורק מדרום) כאזור מוגבל חניה, שבו תותר חניית הכלים רק בתאי חניה ייעודיים שסומנו לשם כך. תאי החניה יספקו זמינות חניה במרחק של כ-100 מטר בממוצע, עם עדיפות לקרנות רחוב, ובמדרכות ברצועת השירות ובמקומות "מתים" על מדרכה רחבה.
במקביל, פועלת העירייה לסימון מאות תאי חניה נוספים ברחבי העיר. יודגש כי עד סימון תאי החניה בשאר האזורים בעיר, על החברות והמשתמשים לפעול לשמירה על הסדר הציבורי, על פי הכללים. תאי החניה ואזורי החניה המותרים יתעדכנו באתר העירוני ובאפליקציות של החברות, שבאחריותן לא לאפשר נעילה של הכלים באזורים אסורים.
יורדים מהמדרכה
בתוך כך, העירייה הזהירה כי החל מיום ראשון תבוצע אכיפה יזומה גם בשעות הערב וברחובות פנימיים נגד חניית כלי רכב על המדרכות ובמעברי חציה. העירייה הודיעה על האכיפה שתמנע מתושבים רבים להחנות בשעות הלילה את רכביהם על מדרכות ברחובות קטנים, כחלק מהמדיניות העירונית, שמטרתה החזרת המדרכות להולכי הרגל.
"מדובר בביצוע אכיפה יזומה ברחובות פנימיים, בגין חניה אסורה בעבירות בתחום מעבר חציה ובחניה על המדרכה", ציינו בעירייה. "במסגרת מדיניות האכיפה החדשה, החל מיום ראשון יינתן דגש אכיפתי בעבירות חניה של כלי רכב פרטיים הפוגעות בבטיחות הולכי רגל במרחב הציבורי, כאשר האכיפה תחל ברחובות פנימיים ברובעים 3, 4, 5 ו-6 שבמרכז ובצפון העיר".
בעירייה מזהירים שזו רק ההתחלה. על פי התכנית, במהלך השנה הנוכחית ובשנה הבאה תורחב האכיפה נגד חניה על מדרכות בשעות הערב לכל אזורי העיר. בעירייה הבהירו כי תחילה יחולקו אזהרות, ורק לאחר מכן יינתנו דוחות. "מטרת האכיפה היא לצמצם את מספר הפגיעות בהולכי הרגל ולהפריד את השימושים בסוגי הדרך השונים", ציינו בעירייה והבהירו כי הנושא נמצא בראש סדר העדיפויות.
יצוין כי לצד אכיפת חניה על מדרכות, פועל אגף הפיקוח העירוני לאכיפת עבירות חניה חמורות, בין השאר במקומות חניה השמורים לנכה, חניה בתחום תחנת אוטובוס פעילה, חניה על מעברי חציה או בסמוך להם, חניה כפולה וחסימת כניסה לחניה פרטית, על פי תלונה.

הלכה החניה

"לוקחים לנו את מקומות החניה", טוענת דיירת המתגוררת ביפו ד', בשל הכוונה לבטל את רחבת החניה הציבורית ברחוב קהילת קנדה, בין המספרים 8-6. במסגרת התחדשות עירונית, מתוכננים פרויקטים של פינוי בינוי במספרים הזוגיים ברחוב. הפרויקט הראשון שייצא לדרך יהיה בקהילת קנדה 6-2. במקום בנייני הרכבת הישנים, ייבנו בנייני מגורים בגובה של 15-8 קומות. קומת הקרקע תהיה מסחרית.
במסגרת התכנית, ייסלל כביש גישה מהמתחם לבת ים, והדבר יביא לביטול מגרש החנייה הציבורי. לדבריה, מדובר בהפקעת רחבת החניה הציבורית באופן שיפגע בדיירים המתגוררים במספרים האי-זוגיים, אשר יתקשו מעתה למצוא מקומות חניה. "בסך הכל אנחנו רוצים פתרונות. התרעתי על כך בחודשים האחרונים, אבל התכנית לא השתנתה", היא אומרת.
מהעירייה נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, רחבת החניה הציבורית לא תופקע, אלא תגדיל את מספר הרכבים החונים ל-30 במקום 20. הוספת החניות הציבוריות נקבעה בהתאם לתקן התקף עבור שטחי המסחר שנקבעו בתכנית, ובנוסף, החניון התת-קרקעי נותן מענה לדירות המתוכננות בתחום התכנית".

כתבות נוספות בחדשות תל אביב

0

תוספת לדיירים בפינוי בינוי: עד 12 מ”ר

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הגבילה את התוספת המותרת לבעלי דירות בפרויקטים של פינוי בינוי ל-12 מ”ר בלבד. ההחלטה אמורה ליצור...

חדשות תל אביב12 בדצמבר 2019    4 דקות
0

שומרים על השבת

פרויקט התחבורה הציבורית בסופי השבוע במטרופולין דן צובר תאוצה. בשישי ובשבת נרשמו כ-680 נסיעות, ועל פי הערכות - מספר הנוסעים...

חדשות תל אביב12 בדצמבר 2019    דקה אחת

כתיבת תגובה