חדשות תל אביב

“חלק גדול מהצנרת בעיר הוא מתקופת המנדט”

חדשות תל אביב26 בספטמבר 2019    6 דקות
0

זה לא הדבר היחיד שמטריד את מנכ”ל תאגיד “מי אביבים” שרון קרן • במקביל לצורך בחידוש תשתיות, נערך התאגיד למגה פרויקטים, הכוללים בניית עיר תשתיות מתחת לפני הקרקע • “חלקים מתל אביב יהפכו לאתר בנייה גדול”, הוא מזהיר

“חלק גדול מהצנרת בעיר הוא מתקופת המנדט”
תשתיות מים וביוב בעיר. “פרויקטים ענקיים, שישנו את פני העיר” ׀ צילומים: מי אביבים

כארבעה מיליון קוב מים בשנה הולכים לאיבוד בתל אביב, בשל דליפות ופיצוצי צנרת ישנה. “הנזק של אובדן המים בכל שנה עומד על כ-20 מיליון שקל”, אומר מנכ”ל תאגיד מי אביבים שרון קרן.
“פחת המים בכל שנה עומד על ממוצע של כ-9%”, מוסיף קרן ומתריע: “אנו סובלים מפיגור של 40-30 שנה. חלק גדול מהצנרת הוא מתקופת המנדט הבריטי”. גורם נוסף לבלאי הוא הסמיכות לים. “נוצרות יותר סתימות ביוב ופגיעה בצנרת המים”, מסביר קרן. “דווקא הצנרת מתקופת המנדט הייתה באיכות טובה, אבל חלף זמנה”.
לדבריו, “בשנים האחרונות אנו משקיעים מאות מיליוני שקלים בכל שנה בהחלפת צנרת מים וביוב, אבל הפיגור עדיין גדול לנוכח הצרכים, ויהיה צורך להשקיע יותר ממיליארד שקל לחידוש תשתיות המים, הביוב והתיעול בעיר”. יצוין כי ההשקעות של מי אביבים בתשתיות יסתכמו ב-2019 בכ-110 מיליון שקל – כ-33 מיליון שקל בהחלפה ושדרוג של קווי ביוב, כ-30 מיליון שקל בשיקום והחלפת קווי מים, כ-13 מיליון שקל בהקמת תשתיות מים וביוב חדשות וכ-25 מיליון שקל לתשתיות על ומערכות מחשוב.
משנת 2010, חודשה צנרת המים בשטחים הציבוריים בתל אביב באורך כולל של 103.8 קילומטרים, צנרת הביוב – 125.8 ק”מ, וצנרת התיעול – 22.5 ק”מ. ההיקף הכולל של עבודות השיקום הסתכם בכ-666 מיליון שקל, אבל לנוכח הצרכים זה מעט מדי, טיפה בים.
מנכ”ל מי אביבים גם מתריע מפני בעיות קשות של צנרת בחלק גדול מהמבנים הישנים בתל אביב. “יותר מ-50% מתושבי העיר מתגוררים בשכירות, ולבעלי הנכסים, משקיעים ויורשים אין בדרך כלל עניין להשקיע סכומי כסף גבוהים בהחלפת התשתיות בשטחים הפרטיים. כאשר נוצרת דליפה בצנרת, מבוצע תיקון נקודתי, ובמקרים רבים התקלות חוזרות על עצמן, כי הצנרת ישנה מאוד”.
לאחרונה השיקה מי אביבים מיזם חדש, המאפשר לשוכר הנכס להוציא “נסח מים”, שבו יפורטו בעיות צנרת שהיו בעבר. “אומנם קיים ביקוש גבוה לדירות, אבל אני מעריך שכאשר השוכר יראה שהדירה הישנה עם בעיות קשות בצנרת, הוא יחשוב פעמיים לפני שיחתום על החוזה. חשוב שדייר שנכנס לנכס יקבל מידע גם על איכות הצנרת”.
ניסיון נוסף להתמודד עם תופעת דליפות הצנרת בתל אביב יהיה לעדכן את הדיירים בזמן אמת. “אנחנו בתהליך פריסה של מדים אלקטרוניים בכל העיר. בעת הדליפה, הצרכן יעודכן, יקבל מאיתנו התרעה ויוכל לטפל בבעיה”, מסביר קרן. “קבלת הודעה בזמן אמת, באמצעות קריאת מד רציפה, תצמצם את בעיית הדליפות, וכבר התחלנו ליישם את זה באזורים שבהם הותקנו מדי המים האלקטרוניים”. עם זאת, תהליך התקנת המדים האלקטרוניים בכל העיר צפוי להימשך מספר שנים, ובינתיים מתבקש לבדוק לעתים קרובות את מד המים ולראות שהמחוגים לא מסתובבים כשברז המים סגור.
לדברי קרן, בעתיד ניתן יהיה לקבל זיכוי על צריכת מים עודפת בשל דליפה או פיצוץ בצנרת, רק על סמך הצהרה, גם ללא צורך להביא חשבונית משרברב על תיקון התקלה. “לכל צרכן תהיה אפשרות להצהיר פעם בשנה על דליפה חריגה בשל תקלה. ההנחה שלנו היא שלצרכן עדיף יהיה לתקן את התקלה. בכל מקרה, במהלך אותה שנה לא ניתן יהיה להגיש בקשה נוספת לזיכוי על צריכה חריגה. השקענו משאבים רבים בשירות לקוחות מהיר ויעיל, והמטרה היא למנוע סרבול וללכת לקראת הצרכן”.
לצד השירותים החדשים, מתריע קרן מפני הצרות הישנות – סתימות שנוצרות לעתים תכופות במערכת הביוב הציבורית, בעיקר בשל השלכת מוצרי הגיינה לאסלה. “רק לאחרונה הייתה סתימה בכניסה לקו ביוב של השפד”ן בנתיבי איילון, בגלל גוש גדול של מוצרי הגיינה. זה קורה בעוד מקומות בעיר. מצב התשתיות גרוע, והאויב מספר אחד שלהן הם המגבונים. חייבים להגביר את המודעות. בכל יום אנחנו מקבלים כ-40-30 קריאות בממוצע על סתימות בביוב הציבורי, וישנן עוד סתימות ביוב רבות בשטחים הפרטיים”.

“מתרחשים דברים דרמטיים"

במקביל להשקעות בחידוש תשתיות, בתאגיד מי אביבים נערכים למגה-פרויקטים, הכוללים בניית “עיר תשתיות” מתחת לפני הקרקע. הפרויקט המורכב והגדול ביותר יהיה בשטחי הגוש הגדול, מתחם שדה דב וחלק ממתחם גלילות, שבתחום השיפוט של תל אביב.
“מתרחשים דברים דרמטיים. ההתפתחות לצפון-מערב העיר מצריכה היערכות מיוחדת”, אומר קרן. “מדובר בפועל בבניית כ-33 אלף יחידות דיור ויצירת עיר חדשה עם כ-100 אלף תושבים. יהיה צורך להיערך להקמת תשתיות מים, ביוב ותיעול בסטנדרטים הגבוהים ביותר. הסמיכות לים תייקר את העלויות בשל הצורך בהוספת הגנות על קווי הביוב והמים”. קרן מעריך את עלות ההשקעות הנדרשות ב”עיר החדשה” בכ-400 מיליון שקל.
פרויקט גדול נוסף יהיה בהעתקת וחידוש התשתיות התת-קרקעיות לאורך דרך בגין והמסגר, כחלק מפרויקט השדרה. שדרות בגין אמורות לשלב נתיבי נסיעה סואנים עם טיילת להולכי רגל ושבילי אופניים. העלות הכוללת של הפרויקט מוערכת בכמיליארד שקל, ומתוכה יופנו, על פי ההערכות, יותר מ-100 מיליון שקל להעתקת וחידוש תשתיות המים, הביוב והתיעול.
תאגיד מי אביבים צפוי לבצע עבודות נוספות, בהיקף של יותר מ-150 מיליון שקל, בפרויקטים של הרכבת הקלה – הקו האדום, הקו הירוק והקו הסגול. “מדובר בהעתקת תשתיות במימון של חברת נת”ע, שאנו נבצע”, מסביר קרן. “בקו האדום, העבודות יסתכמו בכ-50 מיליון שקל, ובקו הירוק והקו הסגול יהיה צורך להשקיע עוד כ-100 מיליון שקל”.
לנוכח עבודות התשתית של קווי הרכבת הקלה ותכניות הפיתוח, החשש הגדול בעיריית תל אביב הוא מהצפוי בעוד כשנה-שנתיים, כשאזורים מרכזיים בעיר יהפכו לאתרי עבודות. על פי המסתמן, מה שראינו עד היום בקו האדום הוא רק הקדימון. העבודות כוללות, בין היתר, הקמת תחנה של הקו הירוק בכיכר רבין, שתהפוך לאתר בנייה ענק. ברחוב אבן גבירול יצומצמו נתיבי הנסיעה ככל הנראה לנתיב אחד, וברחוב אלנבי תותר רק נסיעת תחבורה ציבורית. העבודות צפויות לגרום לשיבושים קשים גם ברחובות מרכזיים נוספים, בהם בן יהודה וארלוזורוב, שם כבר החלו עבודות התשתית.
“חלקים מתל אביב יהפכו לאתר בנייה גדול”, מעריך קרן. “מדובר בפרויקטים ענקיים, שישנו את פני העיר”. לא מאמינים? תראו מה קורה בשדרות ירושלים ביפו.

כתבות נוספות בחדשות תל אביב

0

בונים על הליקוויד

עוד סמל תל אביבי עומד להיכנס להיסטוריה. השבוע החלה הריסת המבנה המיתולוגי, שבו פעלו בעבר קולנוע זהר ומועדון הליקוויד בדרך...

חדשות תל אביב8 בדצמבר 2019    דקה אחת
0

שביל החלם

זה נראה כמו חלם בתל אביב. הדיירים המתגוררים ברחוב הדר יוסף 26-22 טוענים כי במסגרת פיילוט, החליטה העירייה לסלול שביל...

חדשות תל אביב8 בדצמבר 2019    דקה אחת

כתיבת תגובה