חדשות תל אביב

חוזרים למגרש הביתי

חדשות תל אביב22 באוגוסט 2019    7 דקות
0

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, יתקיים ביום ראשון המשחק שיחנוך רשמית את אצטדיון בלומפילד המחודש • אז אין גג, וגם חניה אין, אבל בעיריית תל אביב מתגאים: “זה האצטדיון המשוכלל והיפה בארץ"

חוזרים למגרש הביתי
בלומפילד המחודש. 29,150 מושבים ו-22 מזנונים ׀ צילום: משה כהן

אומנם הוא לא מקורה, וגם שטח החניה שלצדו צומצם משמעותית, אבל הקסם המיוחד של אצטדיון בלומפילד המחודש נשמר, והאוהדים כבר מצפים בקוצר רוח להשקתו המחודשת במשחק הבכורה בין בני יהודה לקריית שמונה, שעתיד להתקיים בבלומפילד ביום ראשון הקרוב.
בימים האחרונים הציבו המשטרה וכבאות והצלה שורת שיצרו מסך עשן של חוסר ודאות לגבי פתיחתו המחודשת של האצטדיון. “העבודות הסתיימו, ומדובר בדרישות טכניות ולא מסובכות, ואני מקווה שנספיק לבצע אותן עד יום ראשון, ואם לא – שנקבל לפחות אישור זמני”, אמר בתחילת השבוע מנהל חברת היכלי הספורט עו”ד מאור בנימיני. “מקסימום, זה יידחה בשבוע”, הוסיף יו”ר דירקטוריון היכלי הספורט, רמזי גבאי. בסופו של דבר האישור המיוחל הגיע ביום שלישי.
“לא סתם קוראים לעיר מדינת תל אביב”, אומר גבאי על הפרויקט המורכב של חידוש אצטדיון בלומפילד ביפו. “כשנכנסתי לתפקיד, לפני כשלושה חודשים, והגעתי לאתר העבודות באצטדיון, קשה היה לי להאמין שהעבודות יסתיימו באוגוסט, אבל ראש העירייה רון חולדאי והמנכ”ל מנחם לייבה שמרו על אופטימיות, ובסופו של דבר הם צדקו”, הוא מסביר.
על רקע הלחץ הגובר של הקבוצות והאוהדים, העירייה הפכה את פרויקט בלומפילד לספינת דגל, והושקעו בו משאבים רבים. בחודשים האחרונים עבדו במקום כ-400 פועלים מטעמן של כ-60 חברות קבלניות בתחומים שונים. הם עבדו סביב השעון, גם בשבתות, על מנת לעמוד בהבטחה לאוהדים – לחנוך את האצטדיון המשודרג בפתיחת העונה.

“יש כאן משהו מיוחד”

עלותו של הפרויקט הענק, שנועד להגדיל את מספר הצופים מכ-14 אלף לכ-29 אלף, מוערכת בכחצי מיליארד שקל. הפרויקט יצא לדרך לפני כשלוש שנים, עם הריסת החלק העליון של היציעים ושערי הכניסה. “זה האצטדיון המשוכלל והיפה ביותר בארץ, הרבה יותר מטדי וסמי עופר. יש בבלומפילד המחודש משהו מיוחד”, אומר גבאי בהתלהבות.
ואכן, סיור שערכתי השבוע באצטדיון יוצר תחושה של מגרש ייחודי, המשלב את העבר עם העתיד. “אפשר היה להרוס את כל האצטדיון ולהקים מתחם חדש, בעלות כספית דומה, אבל המשימה הגדולה שאותה הוביל ראש העירייה הייתה לשמר נכס עירוני, עם חוויית הצפייה המיוחדת של בלומפילד, ולהפוך את האצטדיון למתקדם בקנה מידה עולמי, תוך הכפלת מספר המושבים”, אומר בנימיני, שגם הוא נכנס לתפקידו לפני כשלושה חודשים ונחשב לאחד מה”בולדוזרים” שהניעו את השלב האחרון של העבודות ואת סיומן.
בתחילה התקציב המתוכנן לשדרוג בלומפילד עמד על כ-350 מיליון שקל. “בתכנית הראשונית היו רק 24 אלף מושבים, ולא היו תאי צפייה. התוספת התקציבית נבעה מההחלטה על הוספת כ-5,000 מושבים, אולמות ותאי צפייה”, מסביר בנימיני. “יצרנו אצטדיון עם הסטנדרטים הכי גבוהים, שעל פי התקנות של אופ”א רשאי לארח משחקים עד לשלב חצאי הגמר במפעלים האירופיים. אני בטוח שבלומפילד יארח גם משחקים של נבחרת ישראל, ובעתיד גם מופעים ואירועי תרבות. יש כאן משהו מיוחד, שלא רואים במקומות אחרים”.
אצטדיון בלומפילד המשודרג כולל 29,150 מושבים, עשרה תאי צפייה המכילים יחדיו 150 מקומות ישיבה, שני אולפני טלוויזיה, 180 עמדות לעיתונאים, 13 שערי כניסה, 240 עמדות תאורה, 350 מצלמות אבטחה, 22 מזנונים, 420 אסלות, 177 משתנות, 280 כיורים ומעליות בכל שער, שישמשו נכים, בנוסף לארבעה דרגנועים לקהל הרחב.
הכניסה ההיסטורית של השחקנים, מחלקו המזרחי של האצטדיון, בוטלה. במקומה הוכשרה כניסה מרשימה מחלקו המערבי, שמעליה יהיו תאי צפייה, ואולם, שיוכל להכיל כ-900 בעלי מנוי פלטינום וזהב, המניבים הכנסות גבוהות לקבוצות. כניסת השחקנים כוללת משני צדיה ארבעה חדרי הלבשה. “לשלוש הקבוצות התל אביביות – מכבי, הפועל ובני יהודה – יהיה חדר הלבשה קבוע, וחדר ההלבשה הרביעי יהיה לקבוצה האורחת”, מבהיר בנימיני.
במעטפת המזרחית של בלומפילד יוקם מרכז הסעדה, שיכלול לפחות שני בתי קפה שיוקמו לצד הגן הציבורי, שגם הוא ישודרג. בחלקו המערבי יוקמו חנויות למכירת מזכרות של הקבוצות התל אביביות.

“שינוי בהרגלי הנסיעה”

אבל לא הכל ורוד. באצטדיון, שנבנה בסטנדרטים בינלאומיים מתקדמים, אין קירוי, בניגוד לאצטדיונים מתקדמים בעולם וגם בארץ. מהגג ייהנו בינתיים רק מנויי פלטינום וזהב. מרבית האוהדים יישבו תחת כיפת השמיים. “התקנת הגג הייתה מייקרת את הפרויקט בעשרות מיליוני שקלים. מדובר בכסף ציבורי ובמדינה שבה יש בממוצע שלושה עד חמישה ימי גשם בימי משחק, כך שהיה מיותר להוציא על זה עוד כספים. המשחקים יתקיימו לפנות ערב, או בשעות הערב, וכשיושבים ביציע יש בריזה נעימה”, מסביר גבאי את ההחלטה לא לקרות את המגרש, שעוררה ביקורת בקרב האוהדים.
עם זאת, ההערכות הן שבתוך כמה שנים יקורה האצטדיון. “העבודות יכולות להתבצע בפגרות. התשתית כבר מוכנה, אבל זה לא עומד בינתיים על הפרק”, מבהיר בנימיני. “התקבלה החלטה, עם אחריות ציבורית, שלא להיכנס להוצאות נוספות”.
ביקורת נוספת נשמעה לנוכח היעדר מקומות חניה בסמיכות לאצטדיון. חלק מהחניון המזרחי הופקע לצורך סלילת כביש, שיהווה חלק מציר שלבים, לאחר סגירת שדרות ירושלים בשל עבודות הרכבת הקלה, וסימון הרחובות הסמוכים כמותרים רק לחניית דיירי האזור. “לאוהדים לא יהיה כדאי להגיע עם כלי רכב. לא תהיה חניה בפתח האצטדיון. אני פונה לאוהדים – אל תבואו עם המכוניות”, ממליץ בנימיני ומבהיר: “הרחובות ההיקפיים לאצטדיון ייסגרו לכלי רכב בעת המשחקים”.
לדבריו, מבחינת תקני החניה הנדרשים, יש יותר מפי שניים מקומות חניה בחניונים, אבל רובם יהיו מרוחקים כשניים-שלושה קילומטרים מבלומפילד. “התקן הנדרש הוא 2,000 מקומות חניה, אבל מבדיקה שערכנו עולה כי יש יותר מ-5,000 מקומות חניה בחניונים, כמו חניון מתחם התחנה”.
לדברי בנימיני, גם חניון תת-קרקעי לא היה פותר את הבעיה. “מאות מקומות חניה נוספים לא היו משנים הרבה”, הוא אומר. התחליף שיוצע לאוהדים, שרבבות מהם כבר רכשו מנויים לבלומפילד, יהיה להגיע בתחבורה ציבורית, שעל פי ההבטחות תתוגבר לקראת ולאחר המשחקים, וכן בשאטלים ובאופניים. “נפעיל את השאטלים בשיתוף חברת Moovit, שכבר צברה ניסיון בהסעת אוהדי אינטר ומילאן למשחקים, וחברת אגד, שנרתמה לפרויקט ההסעות”, מבטיח גבאי.
על פי התכנון, באמצעות הרשמה מראש, יוכלו האוהדים להגיע לחניון הקרוב ביותר או לתחנות הרכבת, ושם יחכו להם אוטובוסים. “המחיר של נסיעה לשני הכיוונים יהיה רק 20 שקל”, מציין גבאי. בנוסף, הותקנו בסמוך לאצטדיון כאלף עמדות לאופניים, בתקווה שחלק מהאוהדים יעדיפו להגיע באופניים ובקורקינטים חשמליים. “יש כאן גם הזדמנות לשינוי בהרגלי הנסיעה. האוהדים יגיעו בתחבורה חלופית ולא בכלי רכב פרטיים”, מציין בנימיני.
אבל האוהדים חוששים מהצפוי. “קניתי מנוי להפועל תל אביב, ואני לא יודע מה לעשות. יש לי אוטובוס מתחת לבית, שמגיע לבלומפילד, אבל מה יקרה אחרי המשחקים, כשאלפים יחכו לאוטובוסים. אין לי ניסיון טוב עם התחבורה הציבורית”, סיפר אמיר, אוהד הפועל תל אביב המתגורר בבת ים.
בטווח הארוך, ההגעה תהיה קלה משמעותית, אבל זה לא יקרה לפני אוקטובר 2021, כשעל פי התכנית יחל לפעול הקו האדום של הרכבת הקלה. הקו האדום ייסע מפתח תקוה, דרך ציר ז’בוטינסקי בבני ברק ורמת גן, מרכז תל אביב, שדרות ירושלים ביפו ועד בת ים. עם השקתו, גם שדרות ירושלים יהפכו למדרחוב.
בינתיים האוהדים יצטרכו לסגל לעצמם הרגלי נסיעה חלופיים, ואלה שלא ירצו לוותר על הנסיעה ברכבם הפרטי, יצטרכו להחנות בחניונים רחוקים וללכת כחצי שעה עד שעה ברגל, או לאמץ את שירותי האופניים והקורקינטים. גבאי בטוח שחוויית הצפייה בבלומפילד תהיה שווה את המאמץ. לדבריו, “תהיה אווירה מדהימה. מכבי תמכור את כל המנויים, וגם הפועל מוכרת בקצב מוגבר. כל משחק בבלומפילד יהיה חוויה – ההצגה הטובה ביותר”, הוא מסכם בנימה אופטימית.

כתבות נוספות בחדשות תל אביב

0

נחלת יצחק נגד מגדלים ברחוב תוצרת הארץ

"בניית המגדלים ברחוב תוצרת הארץ תגרום לבעיות תחבורה קשות מאוד", מתריעה יו"ר ועד שכונת נחלת יצחק נחמה גולדווסר, המובילה את...

חדשות תל אביב14 בנובמבר 2019    דקה אחת
0

עיר עם הפסקה

בסבב הלחימה הנוכחי בדרום, תל אביב לא הייתה “בועה”. בדומה לאזור הדרום, היו במהלך יום שלישי שיבושים קשים בחיי העיר....

חדשות תל אביב14 בנובמבר 2019    2 דקות

כתיבת תגובה