חדשות תל אביב

הקטרים עזבו את תל אביב

חדשות תל אביב20 בינואר 2019    3 דקות
0

במבצע מורכב, הועברו השבוע שלושה קטרים ממוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב למוזיאון הרכבת בחיפה • קרון נוסעים הועבר גם ל"מתחם הקטר" בתחנת באר שבע • "הפריטים צפויים לעבור בחודשים הקרובים עבודות שחזור ושימור, וישולבו בתצוגת המוזיאון", ציינו ברכבת ישראל

הקטרים עזבו את תל אביב
העברת הקטרים השבוע. "שזורים בהיסטוריה של מדינת ישראל" ׀ צילום: דוברות רכבת ישראל

בעוד תנועת הרכבות בין תחנת ההגנה לתחנת תל אביב מרכז מושבתת בימי שישי עד להודעה חדשה, בשל עבודות חשמול המסילה, התקיים השבוע באישון לילה מבצע מורכב להעברת תצוגת הרכבות ההיסטורית של מוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב למוזיאון רכבת ישראל בחיפה.
בעקבות תכניות הפיתוח במתחם מוזיאון ארץ ישראל, הוחלט לפנות את תצוגת הרכבות ההיסטוריות שניצבה במקום משך עשרות שנים. נציגי המוזיאון פנו לפני כמה חודשים להנהלת רכבת ישראל בנושא, ובפגישה שהתקיימה בין מנכ"ל הרכבת הפורש שחר איילון למנכ"ל מוזיאון ארץ ישראל עמי כץ, סוכם כי התצוגה ההיסטורית תוחזר לרכבת ישראל, שבחרה להציב אותה בתל אביב בזמנו.
על מוזיאון הרכבת ואגף הלוגיסטיקה של רכבת ישראל הוטלה משימת פינוי המתחם מהרכבות ההיסטוריות, שנמשכה יומיים. ביום הראשון הועמס כל הציוד על משאיות, שמשקלן הכולל כ-300 טון, באמצעות מנוף ענק. לאחר ההעמסה, יצאה באישון לילה שיירת המשאיות הגדולות בליווי משטרתי לכיוון חיפה. עם הגעת המשאיות לפנות בוקר לחיפה, נפרקו הכלים הגדולים במקומם החדש במוזיאון הרכבת, שנמצא בתחנת הרכבת ההיסטורית חיפה מזרח.
במהלך המבצע המורכב, הועבר קרון נוסעים משנות ה-50. מדובר בקרון ניהוג של קרונוע "אסלינגן" לשעבר, שנרכש במסגרת הסכם השילומים עם גרמניה בשנת 1955. בנוסף, הועברו לחיפה שני קטרי עיתוק קטנים משנות ה-50, שעסקו בהעברת ציוד ממסילה למסילה, וקרונית מנוע נוספת, גם היא משנות ה-50. כמו כן, הועבר קרון משא ארגזי ממלחמת העולם השנייה ל"מתחם הקטר" שבתחנת באר שבע הטורקית, שם יצטרף לקטר הקיטור ששוחזר כקטר מספר 70414, על פי שירו של חיים חפר ז"ל בביצועו של אריק לביא ז"ל.
את פינוי הקטרים והקרונות ליווה צוות של מוזיאון הרכבת, ברשות מנהל המוזיאון חן מלינג וקבוצת "חובבי רכבת ישראל", שעקבו מקרוב אחר השיירה ההיסטורית, ותיעדו את ההעברה שהפכה למסע בזמן. "אנו גאים לקבל ולקלוט שוב את הפריטים ההיסטוריים השזורים בהיסטוריה של מדינת ישראל", ציינו ברכבת ישראל. "הפריטים החדשים צפויים לעבור בחודשים הקרובים עבודות שחזור ושימור, וישולבו בתצוגות המוזיאון השונות. אנו קוראים לכל חובבי הרכבת באשר הם, וגם למי שאינם יודעים עדיין שהם חובבי רכבת, להגיע ולהתרשם מהמוצגים החדשים-ישנים".
ירון דוזנטס, מנהל קבוצת "חובבי רכבת" ישראל, המחיש את התחושות של חובבי הרכבות לדורותיהם: "קצב התפשטות 'חיידק חובבי הרכבת' בישראל זהה לקצב הפיתוח המואץ של רשת הרכבות בישראל, ובשנים האחרונות מצטרפים עוד ועוד חובבים, המתעדים ומשתפים מידע מישראל ומהעולם. את חשיבות השימור היטיב לבטא יגאל אלון ז"ל – 'דור שלא מכיר את עברו – עתידו לוט בערפל'".
מוזיאון רכבת ישראל ממוקם סמוך לרציף חיפה מזרח ההיסטורי, הרציף היחיד בעולם שממנו יצאו רכבות לשלוש יבשות שונות – אסיה (דמשק), אירופה (איסטנבול) ואפריקה (קהיר). המוזיאון כולל מגוון מוצגים המתארים את התחנות ההיסטוריות בסיפורה של הרכבת בישראל, מתחילת דרכו של קו הרכבת הראשון בין יפו לירושלים בשנת 1892 ולאורך יותר מ-125 שנות פעילותה. בין הפריטים הרבים נמצאים שלטי רכבות, כרטיסי נסיעה, פנסי מסילה ומכשירי קשר עתיקים, אוסף בולי רכבות מכל העולם ותצלומים היסטוריים.
בחצר המוזיאון מוצגים קטרים וקרונות רכבת מקוריים, בהם קטר הקיטור האחרון שנותר בישראל, קרון נוסעים מפואר לאורחים רמי מעלה, שבו התארח גם ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, וקרון אמבולנס משוחזר, ששימש להעברת חיילי הצבא המלכותי הבריטי שנפצעו בימי מלחמת העולם הראשונה. בחודשים הקרובים תחל עבודה לשדרוג מוזיאון הרכבת, הכוללת תכנית חדשה שנועדה להתאימו לעידן המודרני, תוך שימור ההיסטוריה המפוארת של הרכבות בארץ ישראל.

כתבות נוספות בחדשות תל אביב

0

לא עוזבים את (החנייה) בעיר!

משעה 16:00, היום (12.9)  ולאורך שעות אחה"צ הפגינו מול הכניסה לחניון העירייה, עשרות מפגינים נושאי שלטים.  

חדשות תל אביב12 בספטמבר 2019    דקה אחת
0

הנצחה מאוחרת

שבע שנים לאחר מותו, הודיעה עיריית תל אביב על כוונתה להנציח את ראש הממשלה השביעי של ישראל יצחק שמיר ז”ל,...

חדשות תל אביב12 בספטמבר 2019    דקה אחת

כתיבת תגובה