חדשות תל אביב

“דניאל בן ה-13 קיפח את חייו בגלל מחדל של המדינה”

חדשות תל אביב25 בפברואר 2020    9 דקות
0

את הדברים הקשים אומר מנכ”ל עמותת אור ירוק, בעקבות מותו של דניאל כהן ז”ל מפגיעת מערבל בטון ברחוב משה דיין • במשטרה חוקרים איך שכר את הקורקינט, ובינתיים הנתונים נערמים - זינוק של 230% במספר המאושפזים מתאונות אופניים וקורקינטים • איך זה שהמחדל נמשך?

“דניאל בן ה-13 קיפח את חייו  בגלל מחדל של המדינה”
זירת התאונה, בשבוע שעבר. “133 בני הנוער שנפגעו ב-2019 לא היו אמורים לרכוב על כלי מסוכן כל כך” | צילום: דוברות מד”א

 

מותו הטרגי של דניאל כהן (13) ז"ל מפגיעת משאית מערבל בטון, בעת שנסע על קורקינט חשמלי שיתופי ברחוב משה דיין בתל אביב, עורר זעזוע וחשף את הקלות הבלתי נסבלת שבה קטינים משתמשים בתעודות זהות של בגירים כדי לשכור קורקינט שיתופי.
"הוא היה מלאך. רק לפני חודשיים הוא חגג בר מצווה", סיפרה קרובה של המשפחה האבלה, המתגוררת ברחוב אלנקווה בשכונת כפיר, הגובלת בכפר שלם, סמוך לזירת התאונה. "זו משפחה מסורה וצנועה. לא נתפס איך אסון כל כך נוראי נפל עליהם". במוסד החינוכי שבו למד כהן ז"ל, פיתוחי החותם בדרום תל אביב, נערכו שיחות עם התלמידים בעקבות האסון המחריד.
מחקירה ראשונית עולה, כי כהן ירד עם הקורקינט החשמלי מהמדרכה למעבר החציה בכביש, ואז פגע ככל הנראה בחלק האחורי של המשאית. לתאונה המזעזעת הייתה עדה אחותו הקטנה של כהן, שמיהרה להזעיק את אמה. כהן פונה במצב אנוש לבית החולים שיבא בתל השומר, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. במקום התאונה הודלקו נרות נשמה לזכרו של הנער, שהיה אהוב על רבים.
נהג המשאית, ששיתף פעולה עם בוחני התנועה, שחזר את התאונה ושוחרר בתנאים מגבילים. רישיונו נשלל ל-90 יום. עם זאת, מהחקירה עד כה מסתמן, כי הנהג לא היה אחראי לתוצאה הטרגית, כיוון שלא יכול היה לראות את הנער בעת שנכנס לכביש עם הקורקינט.
עתה מתמקדת החקירה בשאלה כיצד כהן ז"ל שכר את הקורקינט, אף שעל פי התקנות, רק מגיל 16 ניתן לשכור את הכלי. על פי התקנות של חברת הקורקינטים השיתופיים ליים, שממנה הושכר הקורקינט של כהן, ניתן לשכור קורקינט חשמלי רק מגיל 18. במשטרה חוקרים על שם מי הייתה תעודת הזהות שבה השתמש הנער בעת ששכר את הקורקינט.
להערכת המשטרה, אדם בגיר שכר עבורו את הקורקינט, או שהנער השתמש בתעודת זהות של בגיר שהייתה ברשותו. במקביל, נבדק אם עשה שימוש בפרטי תעודת זהות שמצא באינטרנט. בנוסף, נבדק מי הבעלים של כרטיס האשראי שבו השתמש כהן ז"ל כדי לשלם עבור השימוש בקורקינט.
לתוצאות החקירה עלולות להיות משמעויות תקדימיות, הן בהיבט הפלילי והן בהיבט האזרחי. אם בגיר נתן ביודעין את תעודת הזהות וכרטיס האשראי לנער כדי שישתמש בקורקינט, הוא עלול להיות חשוף להליך פלילי ולתביעת נזיקין אזרחית. בעקבות האירוע הטרגי, ייתכן שחברות הקורקינטים השיתופיים ועיריית תל אביב יבדקו את אמצעי הבקרה הקיימים על מנת למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד.
"ג'ונגל וכאוס"
בנוסף, נשמעו השבוע טענות על היעדר אכיפה מאסיבית של המשטרה והפיקוח העירוני. אומנם בעירייה הוקמה יחידה ייעודית לאכיפה נגד רכיבה בלתי חוקית על קורקינטים ואופניים חשמליים, אבל לנוכח התופעה הנרחבת של רכיבה בניגוד לחוק, שבאה לידי ביטוי בתאונות, שהפכו לחלק מהשגרה בעיר, ההערכות הן שהאכיפה תוגבר, ובמקביל יוגדלו סמכויות הפקחים העירוניים.
כיום העירייה מחייבת הצבת מספרי זיהוי על קורקינטים שיתופיים, אבל בשל היעדר סמכות, אין חובת הצבת מספרי זיהוי על קורקינטים בבעלות פרטית, שמספרם מוערך ביותר מ-20 אלף כלים באזור תל אביב – פי שניים ממספר הקורקינטים השיתופיים, שמספרם מוערך בכ-10,000. ייתכן שתהיה גם יוזמה להעלאת רף הענישה על עבירות ויצירת מנגנון שיחייב לבטח את הכלים הפרטיים. אבל זה דורש חקיקה, ולכן זה יקרה רק אחרי הבחירות, לכשתוקם ממשלה.
מניתוח של עמותת "אור ירוק" עולה כי במהלך שנת 2019 חל זינוק של 230% במספר המאושפזים עקב תאונות עם קורקינטים חשמליים. בשנת 2019 אושפזו בבתי החולים 133 בני נוער מתחת לגיל 16 כתוצאה מתאונות שבהן היו מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים. מהפילוח עולה כי 122 מבין הנפגעים רכבו על קורקינטים. משנת 2016 אושפזו בבתי החולים 687 בני נוער מתחת לגיל 16 כתוצאה מתאונה עם אופניים או קורקינטים חשמליים.
"הלב נשבר כשרואים את תמונות הקורקינט המרוסק שעליו רכב דניאל כהן ז"ל, רק בן 13, לאחר שנהרג מפגיעת מערבל בטון בתל אביב. הלב נקרע מהמחשבה על משפחתו, שהצטרפה למשפחת השכול בישראל כתוצאה מתאונות דרכים – יותר מ-34 אלף מאז קום המדינה, יותר מכל מלחמות ישראל", ציין מנכ"ל עמותת אור ירוק ארז קיטה, בעקבות האסון הכבד.
לדבריו, כל מי שמסתובב במשולש הערים תל אביב, רמת גן וגבעתיים, מבין שהקורקינטים השיתופיים – הכלי שעליו רכב דניאל – שינו את תרבות ההליכה, ובעיקר הנהיגה, של התושבים. "אלפי כלים שיתופיים נוספו בשנת 2019 למיזם, שכולל כרגע בעיקר את שלוש הערים, אבל עתיד להתרחב לערים נוספות. עומסי התנועה, מחד, והיעדר תחבורה ציבורית נוחה ויעילה, מנגד, הביאו למצב שהקורקינטים השיתופיים פותרים את בעיית הקילומטר האחרון", אומר קיטה. "חוסר המוכנות לטפל באופניים החשמליים ממשיך ביתר שאת גם בתחום הזה, כשהתשתית הקיימת לא מוכנה לקליטת אלפי כלי תחבורה נוספים".
קיטה סבור כי הבעיה המרכזית היא היעדר שבילי רכיבה רצופים ובטוחים, שיפרידו את הרוכבים מהולכי הרגל, ובמקביל ימנעו את החיכוך הקטלני עם כלי הרכב שנוסעים בכביש. "למרות תוספת של אלפי כלים חשמליים, לא נוספו עוד שוטרים ועוד ניידות, שיגבירו את הנוכחות והאכיפה בכבישים וישליטו סדר. אלפי הכלים נהוגים לא אחת בידי רוכבים, שאינם מכירים את חוקי התנועה במקרה הטוב, וכאלה שמכירים, אך מצפצפים עליהם", טוען קיטה. לדבריו, לא מכבר, ביצעו מתנדבי אור ירוק תצפית בקרב מאות רוכבים על כלים שיתופיים. מהתצפית עלה כי אחד מכל שלושה רכב על המדרכה בניגוד לחוק.
עוד עלה מהתצפית כי 80% מהרוכבים לא צייתו לרמזורים ולחוקי התנועה, 65% רכבו ללא קסדה, 18% רכבו עם אוזניות, 10% הרכיבו נוסע נוסף, ומספר דומה דיברו בטלפון בזמן הרכיבה. "הג'ונגל והכאוס התחבורתי שנוצר גורם לנפגעים רבים. מדובר במגמה שגוברת באופן הדרגתי". לדברי קיטה, "133 בני הנוער שנפגעו בשנה החולפת כלל לא היו אמורים לרכוב על כלי מסוכן כל כך. נתון מקומם נוסף מצביע על כישלון המדינה בהסדרת התחום. יש עלייה של פי חמישה בפגיעות הראש הקשות, כשב-90% מהמקרים הרוכב לא חבש קסדה, שהייתה יכולה למנוע את הפגיעה הקשה".
"הכתובת נמצאת על הקיר, אבל הגופים האחראים על התחום מעדיפים לעצום עיניים ולגלגל את האחריות מאחד לשני", אומר קיטה. "עד לרגע שדניאל ז"ל עלה הקורקינט, הייתה צריכה להיות שורה של מחסומים שימנעו ממנו את הרכיבה. הכשל הוא בראש ובראשונה בחוסר המודעות של הציבור, ובהבנה שלא מדובר בצעצוע תמים, אלא בכלי תחבורה לכל דבר ועניין. היעדר נוכחות משטרתית הביא למצב שבו אין חשש לעבור על החוק, כי הסיכוי להיתפס הוא נמוך מאוד. לכך יש להוסיף את הזמינות הגבוהה של אותם כלים שיתופיים, שנמצאים כמעט בכל רחוב, ואת הקלות שבה ניתן לשכור קורקינט גם על ידי מי שאין לו הרשאה לכך".
"המקרה הטרגי, שבו דניאל כהן ז"ל קיפח את חייו, הוא תוצאה ישירה של הזנחה ומחדל של המדינה", מציין קיטה. "לדאבון לבנו, דניאל לא יהיה האחרון שיקפח את חייו בכבישים המדממים שלנו". לדעתו, הפתרון חייב להיות הוספת שוטרים וניידות, שיגבירו את ההרתעה והציות לחוק. "חייבים לסלול רשת של שבילי רכיבה לטובת כלל הרוכבים על דו-גלגלי חשמלי. חייבים להטמיע בציבור את העובדה שהכלים הללו אינם משחק ילדים, אלא כלי תחבורה, כזה שלא רק יכול לקצר את זמן ההגעה ממקום למקום, אלא גם יכול לסכן את החיים של מי שרוכב עליו".
אלפי דוחות
מהעירייה נמסר: "אנו מצרים על מותו הטרגי של דניאל כהן ז"ל. העירייה נאבקת ללא פשרות ברכיבה אסורה ומסוכנת על אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים על מדרכות, בהתאם לסמכות הנתונה בידיה. כזכור, העירייה הייתה הראשונה בישראל שקבעה כללים ברורים לחברות ההשכרה, הכוללים דרישה לתעודה המוכיחה כי המשתמש הוא מעל גיל 16, התקנת מספרי זיהוי, הגבלת מהירות הנסיעה ועוד. בתחילת השנה אף הקימה העירייה יחידה ייעודית לאכיפת הנושא, ורק בחודש ינואר לבדו חולקו יותר מ-2,500 דוחות בגין רכיבה אסורה.
"לצערנו, אין בסמכותה של העירייה לאכוף רכיבה על הכביש או על שבילי אופניים, אלא על המדרכה בלבד. כמו כן, אין בסמכותה לאכוף רכיבה ללא חבישת קסדה או רכיבה מתחת לגיל 16, והנושא נמצא באחריות משרד התחבורה ומשטרת ישראל".
מחברת ליים נמסר: "אנו כואבים את הטרגדיה הנוראית, ולבנו יוצא אל משפחתו של הנער. הרכיבה אסורה מתחת לגיל המותר על פי חוק. לקורקינטים השיתופיים של ליים יש מערכת הסורקת את התעודה המזהה של המבקשים לרכוב על הכלים בהתאם להוראות עיריית תל אביב. כמו כן, חל איסור מוחלט להזין תעודה או פרטי תשלום של אדם אחר, וכן אסור לפתוח כלי לרכיבה עבור קטין. אנו ממשיכים לחקור את המקרה, ונעמוד לרשות כל גורם רשמי שיבקש את עזרתנו. חשוב לציין, כי הבטיחות היא בראש סדר העדיפויות שלנו".
מהמשטרה נמסר: "התאונה המצערת מצויה בעיצומה של חקירה, שבעטיה נבחנות כל האפשרויות והחשדות".

כתבות נוספות בחדשות תל אביב

0

מלון דן חוזר "לארח" תיירים

מלון דן פנורמה תל אביב פונה מחולי הקורונה, עבר תהליך חיטוי אינטנסיבי ויהפוך החל ממחר למלונות עבור מבודדים שחזרו מחו"ל....

חדשות תל אביב6 במאי 2020    דקה אחת
0

ויראלי גם לכלבים

  ההגבלות הקשות על יציאה מהבתים והאיסור הגורף להגיע לפארקים, לחופי הרחצה ולמקומות ציבוריים, יוצרים "רעידת אדמה" בקרב בעלי החיים,...

חדשות תל אביב30 במרץ 2020    2 דקות

כתיבת תגובה