מגזין תל אביב

איך מורה דיגיטלי נולד?

מגזין תל אביב19 ביוני 2019    5 דקות
0

יעל צמח גרינשפון ביקרה במיטאפ שערך משרד החינוך, בתל אביב, כדי לדון בשאלה כיצד תראה מערכת החינוך והמורה בעידן הדיגטלי. דיווח מהשטח

איך מורה דיגיטלי נולד?
צילום: יעל גרינשפון

אנשי הטכנולוגיה החינוכית של משרד החינוך נפגשים בשעה זו למיט-אפ – סיעור מוחות הדן בשאלה מיהו המורה הדיגיטלי במטרה להשפיע על דמות המורה ולשפר את תהליכי הלמידה וההוראה בישראל. המיט אפ מתקיים במגדלי אלון במרכז תל אביב בנוכחות מעל מ-150 משתתפים שמאמינים בשילוב טכנולוגיה בהוראה.

לפני שיצאתי למיט-אפ בנושא "מיהו המורה הדיגיטלי" הפניתי את השאלה לילדיי, הרי הם אלו שיודעים באמת האם יש צורך שהמורה יהיה דיגיטלי ומה זה אומר. בן ה-21 הגדיר את המורה הדיגיטלי כך: מישהו שמעביר תוכן לאחרים בלי להיפגש איתם. האם הוא מושפע מהלימודים באוניברסיטה, או שזו אכן הגדרה שתוחמת את הגבולות בצורה ברורה? בן ה-17 הזכיר שרוב המורים של היום לא מעודכנים ברוב האמצעים הדיגיטליים, ולכן לדעתו כדאי ליישר קו בקרב המורים להכרת העולם הדיגיטלי כפי שהוא נתפס בעיני הילדים. בת ה-12 תיארה את עצמה מגיעה לבית הספר עם מחשב נייד שבו מאורגנים בתיקיות המקצועות, ובתוך כל אחת מהן מוכנים מראש לפי נושאים: סרטונים, חידוני קהות, משחקים ופעילויות מתוקשבות. לצורך זה המורה הדיגיטלי צריך לדעת להכין מראש פעילויות מתוקשבות שונות. מצוידת במידע זה הגעתי סקרנית למיט-אפ.

איך מיט אפ נולד?

הרעיון לדיון המעניין בנושא מיהו המורה הדיגיטלי התחיל בדף הפייסבוק של חדשנות טכנולוגית בחינוך של משרד החינוך. ההשתלשלות של התגובות ומספרן גילו כמה סוגיות מעניינות כגון: האם המורה הדיגיטלי חייב להיות מומחה בכלים דיגיטליים? אילו תהליכים דיגיטליים מוביל המורה הדיגיטלי? האם יש טעם במידרוג של ההגדרה "מורה דיגיטלי" ולצורך מה.

וכמו כל דבר שמציף בעיה ומעורר סקרנות – היחידה לחדשנות טכנולוגית של משרד החינוך בראשות איתן קלינמן, מנהל חדשנות טכנולוגית וענבל נגבי, רכזת הפרויקט הרימו את הכפפה וארגנו את המיט-אפ – מפגש פנים אל פנים לצורך דיון מסודר במטרה להגיע לתובנות בנושא ולבדוק איך ניתן לשפר את החינוך בעולם הדיגיטלי.

נתן דביר, יזם ומורה למדעים שפיתח את אתר "כאן שואלים" שבו שואלים הילדים שאלות מדעיות הציג את הרעיון ואת הפתרון. איתן קלינמן, ואורית טאטי העניקו תעודות ליזמים במסגרת מיזם Edstart.

צילום יעל גרינשפון

הנקודה החינוכית  של ארכימדיס

ד"ר עופר רימון, סמנכ"ל תקשוב טכנולוגיות ומערכות מידע, ראש מינהל תקשוב במשרד החינוך, "מרגש מאוד שיש קהילת חדשנות בפייסבוק. זה המיט-אפ הרביעי. היום נתרכז בנושא המורה הדיגיטלי שהחל בשאלה שכתב  טל חיים-ים וזכתה ל-1800 צפיות, וכמעט ל-200  תגובות. בעיניי זו היתה שאלת ארכימדיס.

ארכימדס אמר שאם יתנו לו נקודה רחוקה מחוץ לכדור הארץ – הוא יוכל להרים את כדור הארץ. הרעיון הוא לבנות מחוון עם שלבים מתוכננים, בדיוק כמו שעשו בתכנון והבתפתחות המכונית האוטונומית. הנקודה הארכימדית החינוכית שלנו היא איך מלמדים באופן חדשני ודיגיטלי בכיתה שנראית כמו בעבר. בעיניי הציר המרכזי הוא המורה! ברגע שנוכל לצייר את המיומנויות, הכישורים, הציפיות והאתגרים של המורה שילמד בהתאם למאה ה-21 – נפצח את העניין! זה בדיוק כמו המחוון והשלבים שייצרו בהתפתחות המכונית האוטונומית!".

פורום השאלות

מור דשן, משנה למנכ"ל ומנהלת תחום פדגוגיה ברשת דרכא, שרון גרינברג, מנהל מרכז המו"פ לטכנולוגיה ולחדשנות בחינוך במכון מופ"ת – ביה"ס למחקר ופיתוח תכניות בהכשרת עובדי חינוך והוראה במכללות, השיבו לשאלות מעניינות של הקהל, הכל מתפרסם בענן החינוכי.

מחוון / מודל למציאת הנקודה הארכימדית

קובי רפאלי, מנהל אגף טכנולוגיות מידע, המשיך את אמירתו של קורצ'אק והביא אנלוגיה לכך שהוא מאמין רבות בצוות המקצועי והמסור שעוזר לו רבות בהטמעת טכנולוגיות, מידע ותקשוב במערכת החינוך.

צילום: יעל גרינשפון

קובי הציג מצפן שבאמצעותו ניתן להגדיר עד כמה המורה מתוקשבת / דיגיטלית ובכך גם ניתן יהיה לקבוע נוכל עד כמה בית הספר מתוקשב ועד כמה עובדי ההוראה בבית הספר מתוקשבים! המצפן נבנה בהתייעצות עם ראשי המינהלים ואגפי הגיל במשרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, המינהל הפדגוגי, המכללות, אוניברסיטאות ומומחים בתחום. המחוון בנוי מ 4 רמות – מורה שלא מיישמת תקשוב (כמעט לא קיימת כזו היום) אך משמש כעוגן, מורה ברמה המשלבת תקשוב ברמה בסיסית, מתקדמת (כדוגמת רכזת תקשוב) ומומחית (מורה יוצרת תוכן ומורת מורים). המצפן / מחוון יתפרסם בהקדם בקרוב.

המדדים המרכזיים הם: מורה משלבת משימות אוריינות מתוקשבת בכיתתה, עושה שימוש בתוכן ובספרים דיגיטלים, עוברת תהליך פיתוח מקצועי מותאם תקשוב, מבצעת למידה שיתופית ועושה שימוש בסביבות לניהול למידה.

 סביב שולחנות עגולים הועלו שאלות מעניינות כגון: אילו מיומנויות צריך המורה הדיגיטלי? , איך מודדים אוריינות דיגיטלית של מורים? פיתוח מקצועי מקדם אוריינות דיגיטלית ועוד. הדיונים היו מעניינים ומעוררי השראה בזכות המשתתפים שהביעו דעתם מתחומים שונים ובאופן פתוח והודות לשיתוף הפעולה המצוין בין כל הגורמים המארגנים והמוזמנים. כן ירבו מיט-אפים לקידום התקשוב בישראל!

 

המיטאפ מאורגן ע״י קהילת "חדשנות טכנולוגית בחינוך", המחברת בין אנשי חינוך ותעשיית ההייטק, בשיתוף חברת Experis Israel.

כתבה: יעל צמח-גרינשפון

 

 

כתבות נוספות במגזין תל אביב

0

קולאז' אירועים בשכונה

לקראת סוף הקיץ, יפתח ביום ד' (21.8) וימשך עד מוצ"ש (24.8) פסטיבל אומנות ייחודי, בשכונת רמת ישראל -ביצרון, אחת השכונות...

מגזין תל אביב19 באוגוסט 2019    2 דקות
0

אהבה מהסרטים

החל מיום חמישי הקרוב (ט"ו באב) ובמהלך כל הסופ"ש (15-17.8),  סינמטק תל אביב מתמלא אהבה בפסטיבל סרטים לט"ו באב ו-50...

מגזין תל אביב13 באוגוסט 2019    4 דקות

כתיבת תגובה