טורים אישיים

אני לא יוצא מהבית!

טורים אישיים12 באפריל 2022    2 דקות
0

בימים שבהם שורר מצב של אי-ודאות וטרור, הורים רבים עסוקים בשאלה - איך נעזור לילדים המודאגים וחרדים מהמצב?

אני לא יוצא מהבית!

גל הטרור שפוקד אותנו בשבועות האחרונות תפס אותנו לא מוכנים מנטלית. ראש הממשלה בנט צוטט כמכין את האזרחים לכך שצפויים עוד אירועים מסוג זה בקרוב, ואפשר להרגיש את אי-הודאות ברחובות. בימים כאלה חשוב שניתן מקום לביטוי אישי, תחושות, רגשות ומחשבות של בני הבית, ושנזכור איך להתחבר לתחושת מוגנות ולחוסן ולהמשך חיים שגרתיים.
כעת, כשפסח בפתח, הילדים שלנו מתכננים אירועים חברתיים – ללכת לים, לפארק ולחברים. מעל הכל מרחפת הסכנה: האם ייקלעו לאירוע מאיים ומשנה חיים? גם אנו ההורים עלולים להיות מוצפים ונקרעים בין הרצון לשחרר אותם לבין הצורך להשאירם מוגנים בבית.
חשוב לשמור – גם בימים אלה – על תקשורת פתוחה עם הילדים. כאשר הילד שומע חצאי דברים, הוא נוטה להשלים בעצמו את התמונה. המוח ההישרדותי מתקשה להתמודד עם אי-ודאות וממלא את החסר לרוב במחשבות שליליות. כדאי לענות על שאלות הבאות מצד הילדים, להסביר להם בהתאם לגילם מה קורה, ולא להתבייש לומר שאיננו מבינים את כל התמונה. עדיף שהילד ישמע את הדברים מאיתנו ולא יקבץ מידע חלקי במקום אחר. כדאי ליזום שיחה, אפילו בארוחת הערב, ולומר משפטים כמו: “זה אכן מלחיץ ומעורר מחשבות לא טובות, גם אנחנו מרגישים כך, תמיד נעשה ככל האפשר לשמור עליך ולדאוג שתהיה מוגן”.
חשוב לשים לב, שיש ילדים שהמצב הנוכחי מחזיר אותם לאזעקות של שומר החומות, או שמפעיל אצלם טריגרים שונים מתקופת הקורונה. הם נבהלים מצלילים פתאומיים ושוב רוצים להסתגר בבית. בעבודתי אני פוגשת בני נוער שמתארים כיצד הם מסתכלים בחשדנות מעבר לכתף ברחוב, או איך הם נמנעים ללכת לקניון.

דברו על רגשות
בשיחה אפשר להעלות את השיח הרגשי: לראות שלא מציפים את הילד בחרדה ובתיאורים דרמטיים מדי. לשאול מה הרגישו כששמעו על הפיגועים, ואיך הם מרגישים כעת.
לכתוב רשימת רגשות כמו: כעס, צער, חוסר אונים, הזדהות, אכזבה, רחמים, מחנק, חוסר ביטחון, אמונה, תקווה, ייאוש. לשאול את ילדינו האם הם מכירים את מגוון הרגשות האלו ומה עובר עליהם.
כדאי לבדוק איתם איזה מידע הם קיבלו ומאיפה. הרשתות מוצפות מידע וסרטונים. זה הזמן להסביר מה זה פייק ניוז ואיך אנשים מייצרים עניין שקרי כדי להשיג רייטינג על ידי פוטושופ ועריכת סרטונים לצורך הפחדה.
כדאי לנרמל, לתקף (לתת תוקף לכל רגש שמגיע) ולבדוק איך אפשר להתנהל בעת חרדה:
להגביל צפייה בחדשות וברשתות החברתיות.
כשאני ברחוב – ללכת עם חבר.
לדבר בטלפון עם מישהו קרוב כאשר אני מרגיש לחוץ.
לעבוד על נשימות מרגיעות ומדיטציות מתאימות.
לשתף ברגשות ולא להתבייש.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

הורוסקופ | תחזית שבועית למזלות – 20-26.5.22

מאת: סיגל גליה אליהו   טלה ונוס ויופיטר בטלה - הקסם באוויר חוזר. מערכות יחסים וכספים על הכוונת, התחלות חדשות ביחסים...

טורים אישיים17 במאי 2022    3 דקות
0

הורות במבט על

האירועים הביטחוניים האחרונים שהותירו 16 ילדים יתומים בוודאי גרמו להורים רבים להרהר על החיים ולהיכנס לפרופורציות. פעמים רבות לאחר שאנו...

טורים אישיים10 במאי 2022    3 דקות

כתיבת תגובה