טורים אישיים

הורות | האור יגרש את החושך

טורים אישיים7 בדצמבר 2021    3 דקות
0
הורות | האור יגרש את החושך

רק השבוע נפרדנו מחג החנוכה והסופגניות, והנה אנחנו שוב חוזרים למציאות הלא פשוטה. הנרות, שרק לפני רגע הדלקנו, מזכירים לנו שבימים אלה כולנו זקוקים לאור בחיים.
גם אם לעתים אנחנו שוכחים, אסור לשכוח שאנו בתוך מגיפה שאינה הולכת לשום מקום. עם איום של סגרים וחשש שלא נפגוש את בני המשפחה המורחבת, בתוך תקווה של חיסונים קרבים, של ילדים שמחים בדרכם לבית הספר. בתוך כל זאת, נחפש את האור של עצמנו ושל ילדינו.
כשהיינו תינוקות, היה לנו את הביטחון לדרוש שיראו אותנו, שיחבקו אותנו, שיתפעלו מאיתנו. לא חששנו להעז לזחול, לשבת, לעמוד, לצעוד. כאשר אנו גדלים ומתחילים להיות מודעים לעיניים של הסביבה, אנחנו מתחילים להקשיב להערות מאחרים ולקבל משוב על איך שאנו צריכים להתנהל. כאשר אנו רואים ברשתות החברתיות איך אנו אמורים להיראות ומה יגרום לנו להיות מאושרים, אט אט אנו מתרחקים מהתחושה הטבעית של האור והאהבה העצמית.
מחקרים רבים מוכיחים שאנו יוצרים את תבניות החשיבה שלנו ואמונות היסוד שלנו על העולם לפי הסביבה שבה אנו גדלים והתנאים שאותם אנו חווים. על כן אני ממליצה שבארוחה המשפחתית הבאה תבקשו מכל אחד מבני המשפחה לספר על נס קטן שהם חוו השנה, על הצלחה שהם חוו ושמאירה אותם. הצלחה יכולה להיות כמו ללמוד לשרוך שרוכים, או היכולת להתעורר בבוקר בקלות, או התגברות על קשיים משמעותיים.

איך נעצים ונחזק את ילדינו
רואים אותך! – ילד שמרגיש שרואים אותו, שמתייחסים לצרכים שלו ושדעתו נחשבת, ירגיש בטוח יותר ויקבל את מנת תשומת הלב הנדרשת כדי להרגיש נוכח. אין הכוונה שעלינו להיענות לכל הבקשות של ילדינו או להיבהל מהתסכול וחוסר שביעות הרצון שעלולים להגיע. הכוונה היא שהילד ירגיש שיש לו מקום להביע דעה, שיתייחסו אליה בכבוד. הכרה ברצונות ובצרכים אינה אומרת שיש צורך בהכרח למלא אותם. תקשורת ושיח סביב הרצונות והצרכים יכולים לאפשר תחושת ערך.
כולנו חלק מהמשפחה! – המשפחה היא יחידה שבה כל אחד מחלקיה תורם את חלקו. כך נעזור לילד ללמוד על הדדיות במערכות יחסים ועל שיתוף פעולה. מגיל קטן כדאי לאפשר לילדים לתרום את חלקם, ולא להרגיש שבבית ניתנים שירותים ואין צורך להשקיע ולהשפיע. פינוק הוא הענקת שירותים מיותרים. כאשר אנחנו לא דורשים מהילד לקחת חלק, הוא גדל בתחושה שהכל מגיע לו, ואז יכול להרגיש קורבן או מתנגד כאשר יידרש להיות מעורב ולעשות דברים גם בבית וגם במסגרות שאינן הבית. להוריד את הכלב, לנקות אבק, לחתוך ירקות, לערוך שולחן. מגיל קטן יש דברים רבים שבהם הילדים יכולים לקחת חלק.
תרגול פתרון בעיות – לכל בעיה אפשר למצוא מספר רב של פתרונות. כדאי לתרגל עם ילדינו פתרון בעיות, ולהשתדל לא ללעוג ולזלזל גם אם הפתרונות שהם מציעים אינם הגיוניים. נסו ליצור מרחב יצירתי, שיעודד חשיבה אמיצה.
את/ה שווה! – כאשר האחר מבטל את רצונותינו ומזלזל בתחושות ובדעות שלנו, אנו עלולים להרגיש חסרי ערך. האם אתם מקשיבים לילד כשהוא מדבר, או שאתם שקועים בנייד? האם אתם מאפשרים מרחב שבו הוא יכול לבטא את תחושותיו? כאשר תחושת הערך שלנו מוטלת בספק, אנו מרגישים מאוימים ויכולים להגיב בצורה מוקצנת.
חיזוקים חיוביים – הראו לילדיכם שאתם רואים את ההתפתחות והצמיחה שלהם, חזקו יכולת התמדה, חזקו ניסיון ומאמץ, ולא רק תוצאות בשטח. חשוב להתאמן ולהעז, כולנו מתפתחים כל הזמן. השקיעו זמן בלמצוא את השינויים הקטנים והגדולים אצל ילדיכם.
משפטים שאפשר לומר לכל בני המשפחה, על מנת לחזק ולהאיר את האווירה:
"אני מאמין בך", " המשפחה הזו לא הייתה אותו דבר בלעדייך", "אני יודעת שעשית את הכי טוב שאתה יכול", "אתה מאוד עוזר לי", "אפשר לנסות בדרך שלך", "את עושה אותי מאושרת", "אני אוהב את היצירתיות שלך", "כיף להיות בסביבתך".

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

הורוסקופ | תחזית שבועית 21.1-27.1.22

טלה אתם מאוד דומיננטיים חברתית, ויש לכם יכולת להשפיע על הרבה קבוצות של אנשים. זה יכול להתבטא בהדרכה של ידע,...

טורים אישיים21 בינואר 2022    3 דקות
0

הורות | ביישנות אצל ילדים

טלי היא נערה בכיתה ט'. היא עדינה, חייכנית ושקטה. לדבריה, היא תפסה את התפקיד של "השקטה הכיתתית", והיא לא יודעת...

טורים אישיים19 בינואר 2022    3 דקות

כתיבת תגובה