טורים אישיים

הורות | אויב מבפנים

טורים אישיים5 באוקטובר 2021    3 דקות
0
הורות | אויב מבפנים

סוגיית האלימות במשפחה היא לא דבר חדש לצערנו, ולמרות המודעות הגבוהה בעניין, לא נראה שרואים את הסוף. השבוע אני רוצה לבחון את ההשפעה של אלימות בין ההורים לילדיהם – נושא חשוב וכאוב.
כשחושבים על הבית שלנו, עולים בראשנו תמונות, ריחות וקולות. המשפחה והבית יכולים להוות מקום בטוח לצמיחה, אך בו-בזמן גם מקום לתסיסת מתח ואלימות. המשפחה היא הקבוצה הראשונה שאליה אנו נולדים, ועל פי מחקרים, ילדים שחיים בצל אלימות קשה מצולקים לתמיד.
ילדים שחשופים לאלימות מילולית ופיזית בתוך המשפחה גדלים עם תפיסה מעוותת של תקשורת אנושית. במוחם תמונה של משפחה מלווה ביחסי כוחות, השפלה ופחד. ילד כזה לומד לתקשר ברגעים של תסכול ולחץ בצורה תוקפנית, תוך חיקוי המודל המשפחתי.
ילד כזה שרוי בבדידות ובחשש. לעתים מועבר אליו המסר לא לספר את הסוד. קיים חשש שהתוקף ילך לבית כלא – ושיפגע בצורה עוצמתית יותר במשפחה, או שיפגע בעצמו. הילד מכיר רק את התא המשפחתי המעוות ולא יכול לדמיין לעצמו סוג של תקשורת אחרת. ילדים אלה שרויים בבדידות גדולה, וזאת משום שההורה הנפגע עסוק בהישרדות ולא פנוי לראות את המצוקה של הילד.
זכרו שילדים גדלים תוך חיקוי. אנחנו הצינור והתיווך לנורמות החברתיות. את הערכים וההסתכלות על העולם הם יונקים מאיתנו ובדרכנו.
משפחת שילר פנתה לקליניקה להדרכת הורים. האם טוענת שהיא ובעלה רבים בקולי קולות, מקללים זה את זה ואף שוברים חפצים תוך כדי מריבה. ההורים מרגישים מתוסכלים ומלאי רגשות אשמה, לאחר כל אירוע של איבוד שליטה. בבית הספר החלו להתלונן שבנם בן ה-9 מגיב באלימות ובקללות למצבים מתסכלים בכיתה. ההורים הבינו שעליהם לעבוד על שיפור התקשורת שלהם, בהיותה משפיעה על הלך הבית והילדים.

מה תוכלו לעשות כאשר אתם חווים תופעה דומה במשפחתכם:
1. ערכו רשימה של נושאים שעליהם אתם חלוקים, אלו שמהווים טריגר למריבה. אלו "מקומות רכים" שזקוקים לאימון – ממש כמו קבוצות שרירים בגוף שאותם אנו רוצים לחזק.
2 . זהו בגוף איך אתם מרגישים כשאתם עומדים "להתפוצץ". האם זה דופק מהיר? חום בגוף, הזעה? ראו זאת כסימנים, כמו בעבוע של תבשיל ברתיחה שמסמן להנמיך את האש.
3. היו אחראים על הרגעת עצמכם. זהו מראש את המקומות שבהם אתם מגיעים לרתיחה. אם צריך, צאו להליכה מרגיעה לפני השיחה, נהלו אותה בבית קפה, או נסו לדחות אותה לרגע פחות מתוח.
4. חפשו משפט/הוראה עצמית שתוכלו לומר לעצמכם רגע לפני הפיצוץ. משפטים כמו: "אני מאוד כועס, אבל לא מאבד שליטה", "אני יכול להירגע, אני לא בסכנה". קיימות מספר שניות שבהן ניתן לעצור את התגובה.
5. המפתח להתמודדות עם תופעת האלימות הוא הבעת רגשות והבנת רגשותיו של האחר. לימדו לזהות מה אתם מרגישים, איך לבטא את רגשותיכם ורצונותיכם. חפשו דרכים אחרות לפתור קונפליקטים כאשר אתם רגועים. כל רגש הוא צורך שלא מומש. כשצרכים שאלה אינם מסופקים, מרגישים תסכול, צער וכעס. שיתוף ברגשות עוזר לנו להבין אחד את השני. תקשורת פתוחה יכולה לאפשר הבנה וקשר בתוך המשפחה.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

הורות | ילד מעצבן!

לאחרונה הגיע אורי לקליניקה לטיפול בשל בעיות התנהגות בבית ובבית הספר. בשיחת ההיכרות עם הוריו, התוודתה ורד אמו: "האמת, שמכל...

טורים אישיים12 באוקטובר 2021    4 דקות
0

הורוסקופ | תחזית שבועית למזלות – 15-21.10.21

  מאת: סיגל גליה אליהו   טלה לפניכם שבוע אינטנסיבי, בעיקר בענייני יחסים וזוגיות. אתם עוברים תהליך עמוק ומתחילים להבין מה...

טורים אישיים12 באוקטובר 2021    3 דקות

כתיבת תגובה