טורים אישיים

הורות | נגררים אחרי הזרם

טורים אישיים17 באוגוסט 2021    4 דקות
0
הורות | נגררים אחרי הזרם

אימא של יולי נסערת. לקראת תחילת הלימודים החליטה החבורה של יולי ללכת לקניון ולהתהדר בפירסינג באוזן העליונה. יולי חוששת מהכאב, אולם רוצה להיות "אחת מהבנות". לדבריה, "כולן עושות, רק אני אהיה שונה בחבורה".
האם מצדה טוענת שהיא חלשת אופי. לטענתה, ליולי אין דעה משלה, ולצערה, כל חבורת הבנות הזאת גוררת את יולי לדברים שאינם עומדים בערכי המשפחה.
היגררות אחרי ילד אחר מבטאת צורך בדמות שמשרה חוזק וביטחון. הצורך הזה עלול להוביל להתנהגות לא רצויה ולא מקובלת על ידי ההורים. מכירים את הילדים ה"חנונים" והשקטים שנגררים אחר הילד הנועז והאימפולסיבי בכיתה? הילד מתנועות הנוער שנושר מהמסגרת כדי לשבת עם חברים בכיתה ולעשן? דוגמאות רבות יש לילדים שנצמדים ונגררים לילדים שונים לחלוטין מהם. ילדים מחקים ילדים אחרים, כי ככה הם לומדים וגדלים. באמצעות החיקוי נלמדות שפה, נורמות חברתיות ותרבות. דרך החיקוי ילד לומד מהי תחרות וכיצד להשיג את מה שהוא רוצה.
האומנם הילד שלנו נגרר? או שמא אנו מסרבים לראות שהוא אכן מעוניין בהתנהגות שאינה הולמת את ערכינו?
קבוצת השווים הינה הקבוצה שאליה משתייך ילדנו – קבוצת הגיל שלו. בגיל ההתבגרות קבוצה זו הופכת מודל לחיקוי על ידי בני הנוער, וזהו חלק ממסע ההתבגרות. החיבור לקבוצת השווים, בשונה מהחיבור למשפחה, מאפשר לילדים לעשות מעשים ללא השגחה, ולעתים דברים שנאסרים עליהם על ידי המבוגרים.
אחד הדברים המאפיינים את גיל ההתבגרות הוא המסע מילדות לבגרות. מסע זה מלווה בשינויים רבים ומשמעותיים. השינויים הם פיזיים, הורמונליים, רגשיים וקוגניטיביים. במהלך המסע הילד מנסה לגבש דימוי עצמי, זהות עצמית והסתכלות על העולם, תוך התייחסות לציפיות ממנו מעולם המבוגרים.
רוב ההורים מדווחים שברצונם לגדל ילדים עצמאים שעושים בחירות נכונות. מגיל צעיר ניתן לעזור לילדים להתאמן על עצמאות ובחירות. כאשר ילד מעלה קושי חברתי, ניתן להקשיב לו, לראות אילו פתרונות הוא מציע, ולשאול אם הוא מבקש בעצתנו. כאשר אנו נמציא פתרונות ונחליט עבורו מה נכון ומה לא, נמנע ממנו להתאמן על בחירות ועצמאות מחשבתית.
תופעת העדר – מתרחשת לעתים בעקבות היווצרות תחושה (או תחושה לכאורה) של סכנה משמעותית היכולה להשפיע על הישרדות הקבוצה, או כשנוצרת בקבוצה דינמיקה שמושכת את הפרטים להיות חלק מהתנהגות קבוצתית. אנשים אז מתרצים ונענים בקלות יחסית לדברים המוצעים להם, ללא הפעלת מנגנוני חשיבה, כמו ספקנות, מחקר ביקורתי או חשיבה ביקורתית – בעיקר מאחר שהם מאמינים שאם הרוב הגדול הם בעלי תפיסה דומה, אז כך יש לנהוג.
אגב, לא תמיד זה לא נכון ללכת אחרי העדר (מסיכות, חיסונים). פעמים רבות, המטרות של מי שמוביל את העדר ושלי הן זהות – וזה בסדר גמור.
לאמא של יולי הצעתי לעזור לה למצוא את האמת הפנימית שלה, לגלות את הרצונות שלה, להבין מה יקרה אם תשמור על האינדיווידואליות שלה מול החברות – מה המחיר.
כיצד מוצאים את האמת הפנימית? ניתן לצפות בתוכניות טלוויזיה, לקרוא אקטואליה בעיתון או סיפור שמעלה שאלות אתיות, לבדוק מה דעתה ומה היא חושבת שנכון. אמרתי לה לא לזלזל בבתה, גם כשדעתה נשמעת לה כמגוחכת. הצעתי לה לבדוק עם יולי מהן ההשלכות כאשר חברותיה לא מסכימות עם ההצעות שלה. האם בעקבות כך הפסיקה להיות חברה שלהן? אנו חיות חברתיות, וחשוב לנו להיות חלק מהקבוצה. ילד שמתקשה לגלות את רצונותיו, מתקשה לבחור ומתקשה להתעמת – עלול להשתתף בדברים שאינם לטעמו.
לסיכום: יש לאמן את הילד למצוא את קולו והאמת הפנימית שלו בסוגיות שונות, ולהקשיב לדעותיו ולפתרונות שאותם יציע, לבדוק אם ירצה לשמוע את דעתנו, ולזכור: ילדים לומדים דרך חיקוי לגבש זהות וטעם אישי. העבירו הלאה את הערכים שלכם וסמכו על ילדיכם שהוא קולט אותם ומפנים.
הדגישו בפני הילדים: לא צריך תמיד להסכים כדי להיות חברים, ובטח לא ללכת נגד הלב, כי אז פוגעים לא רק באחרים, אלא גם ובעיקר – בעצמם.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

הורות | הצצה לעולם הרגש

כשהמורה או הגננת אומרת להורים שלילד יש קשיים רגשיים או שכדאי לקחת אותו לטיפול, זה עלול ליצור קושי ורתיעה אצל...

טורים אישיים13 בספטמבר 2021    4 דקות
0

הורוסקופ | תחזית שבועית למזלות – 17-23.9.21

מאת: סיגל גליה אליהו    טלה התקשורת ביחסים עולה שלב, מעמיקה ויוצרת שינוי תפיסה אצלכם. מרס בבית הזוגיות שלכם מייצר תנועה...

טורים אישיים13 בספטמבר 2021    3 דקות

כתיבת תגובה