טורים אישיים

תפסיק כבר לעשות את זה!

טורים אישיים26 ביולי 2020    3 דקות
0

מי לא רוצה בית שמנוהל בשלווה, ילדים שלא נוצרים ביניהם ואיתם חיכוכים מיותרים, ארוחות נעימות, חוויות טובות וחינוך אולטימטיבי? • כיצד אנו ההורים, בלי לשים לב, מחזקים התנהגויות שליליות בקרב ילדינו?

תפסיק כבר לעשות את זה!
צילום: אינגאימג'

נתחיל בכמה מילים על חיזוקים. כשאנו מדברים על חיזוקים, אנו מתייחסים להנחה שכאשר אנו מחזקים תגובה, אנו גורמים לעלייה בשכיחותה. קיימים שני סוגי חיזוקים: שלילי או חיובי.
כאשר יש ציפייה לחיזוק, היא יכולה להשפיע על ההתנהגות. על פי הפסיכולוג פרדריק סקינר, הסיבה לשימוש בחיזוקים נובעת מכך שהאדם מונע מהצורך להגביר הנאה ולהקטין כאב. הורים משתמשים בחיזוקים – ביודעין וגם באופן אינטואיטיבי.
חיזוק חיובי: לאחר ביצוע הפעולה הרצויה, מגיע תגמול חיובי. לדוגמה: בכל פעם שהילד מכין שיעורי בית, הוא מקבל ארטיק. החיזוק החיובי מגביר תופעה רצויה או גירוי נעים. אחרי שההתנהגות החדשה התבססה, יורד הצורך בחיזוקים עבורה, וההתנהגות הופכת ל"אוטומטית". כאשר ההתנהגות הזו תופנם לגמרי – לא יהיה צורך יותר לחזק אותה. ההפנמה גרמה לכך שרצונות ודרישות הוריו הופכים לרצונות ודרישות של הילד מעצמו.
חיזוק שלילי: מפחית או מסיר גירוי בלתי נעים (אברסיבי). לדוגמה: ילד שיושב לידי בכיתה ועושה רעש חזק מדי – אני רוצה שהגירוי יפסיק. להעלים התנהגות שלילית, כמו התפרצויות זעם בבית הספר.
הורים רבים מתקשים לעזור לילדיהם לשנות הרגלים לא יעילים, שמהווים מקור לחיכוכים ומריבות בבית. למשל, התארגנות הבוקר לוקחת שעה, התארגנות המקלחת שעה וחצי, סידור החדר, הורדת הכלב, מטלות משפחתיות וכדומה. סביב זה נוצרים חיכוכים ועוגמת נפש, הרמת ידיים וויתורים.

איך אנו מחזקים התנהגות חיובית?
• כמו שיש חליפות תפורות לפי מידה, כך לכל אחד מילדינו סגנון וצרכים משלו. לעתים אנו עושים "קופי פייסט", כלומר משתמשים בשיטות ההתנהלות שלנו מול ילד אחד – בצורה דומה עם אחיו או אחותו. אבל אם, לדוגמה, נצא לטייל עם הבכור לטיול כדי לחזק התנהגות חיובית, זה לאו דווקא זה יעזור עם אחותו ששונאת טיולים. כדאי להיות יצירתי ולהתאים את החיזוק המסוים עבור כל ילד.
• שימוש בשפה. במקום להתמקד במה שאסור לעשות, יש לכוון את הילדים למה שכן כדאי לעשות. במקום לומר "אל תסתכל על הטלפון בזמן הארוחה", רצוי להגיד: "כשאנחנו אוכלים, כולם מניחים טלפונים בצד וככה אנחנו מתרכזים אחד בשני".
• עקביות, עקביות ושוב עקביות. לעתים הורים מוצאים עצמם מאיימים – "אם לא תחזור בשעה שקבענו, לא תוכל לצאת מחר", ומיישמים את האיום. לעתים באותו נושא הם מאיימים חמש פעמים ולא מיישמים. בחרו את הקווים האדומים שלכם, ושמרו על עקביות בנושא. ילדים צריכים להבין שלמעשים שלהם יש השלכות. ללא עקביות גם מאמצי הנחלת המשמעת הטובים ביותר יובילו לאפס תוצאות.
• שני הורים – לפחות שתי דעות. נסו לשדר ככל האפשר מסר אחיד וברור לגבי התנהגות לא מקובלת.
• לעתים ההורה מפספס הזדמנות לקדם תהליך רצוי ולא נותן חיזוק חיובי, ולעומת זאת בלי משים הוא מחזק התנהגות שלילית. לדוגמה: התנהגות בעייתית של ילדים יכולה להיות מצחיקה, בעיקר בגיל צעיר. הנכד מורח גלידה על מצחו של סבא, זה מצחיק? אולי קצת. צחוק יהווה חיזוק חיובי להתנהגות שלילית. ילדים לפעמים מפרשים את התגובות האלו כסימן לאישור, שמעודד אותם להמשיך להתנהג ככה.
• האם אתם משתמשים בתירוצים להסבר התנהגותו של הילד? תירוצים נכונים כמו: הוא עייף, היא רעבה, הם במתח לקראת סיום השנה, החבר הכי טוב שלו עבר דירה. הדברים אולי נכונים ודורשים התחשבות, אולם כדאי שלא יהפכו למשהו קבוע לשם תירוץ התנהגות לא מקובלת.
• חזקו את עצמכם – כולנו פועלים מרצון טוב.

הכותבת היא מיכל נדל, מטפלת בפסיכודרמה וב-CBT, מתמחה בילדים, נוער והדרכות הורים
׀ שאלות, תגובות והארות ניתן לשלוח למייל: Michalnadel@gmail.com

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

הפלונטר של דוד

"הגעתי אליך דרך מישהו שמכיר מישהו שמכיר מישהו", דוד ניסה להרגיע אותי, אבל הוא השיג בדיוק את ההפך. משפט הפתיחה...

טורים אישיים31 ביולי 2020    6 דקות
0

שחררו קצת את הרסן

בטבע אנו רואים תופעות שונות: הגוזלים גדלים בקן מספר שבועות, מחזקים כנפיים ועפים; גורי חתולים צמודים לאם עד גיל חודשיים-שלושה...

טורים אישיים31 ביולי 2020    4 דקות

כתיבת תגובה