טורים אישיים

הורות בימי קורונה

טורים אישיים22 במרץ 2020    3 דקות
0

כשחדשות הבוקר נראים לקוחים מתוך סרט בדיוני, הוראות מתחלפות ומתעדכנות ואנו נחשפים לשינויים ברמה היומית. איך לייצר מסגרת בתוך חוסר המסגרת ולהתנהל בבית בתקופה של אי וודאות ושינויים

הורות בימי קורונה
צילום אינג אימג'

 

כולנו נמצאים במצב חדש, לא מוכר, עלינו להתנהל לפי הוראות משרד הבריאות והן משתנות בקצב מהיר. מקומות עבודה נסגרים, התקהלויות נאסרות ואנו מוצאים עצמנו במתח ובחוסר וודאות.  החשש שלנו, המבוגרים כיצד נתפרנס? כיצד נשמור על בריאות משפחתנו? גורמים למתח, אנשים מגיבים בצורות שונות ללחץ. חלקם מצליחים לתפקד ולשמור על התנהלות רגילה וחלקם מרגישים תחושות חרדה המתבטאות בכעס, חוסר שקט, התפרצויות, בעיות שינה, חוסר אנרגיה או עודף אנרגיה. לכולם קשה כעת וזה משפיע על הילדים.

הילדים מצידם במצוקה שלהם, שואלים "מתי נחזור ללימודים?" , "מתי נפגוש חברים?" אולי מתעוררות חרדות בנוגע לסבא וסבתא. הם מוצפים בשאלות ומחפשים ביטחון ותשובות.

ביניים: חשפו אותם לדאגה לא לחרדה

חופש פסח מתחיל עכשיו והוא ארוך פי 2. הורים רבים חוששים מזמן פנוי, זמן מסך ומריבות בלתי פוסקות בבית. נדרשת מאתנו גמישות וספונטניות ועלינו לנווט את הספינה המשפחתית. זה הזמן שלנו כהורים להנהגה. ילדים מרגישים את הפער בין מה שההורה משדר רגשית לבין מה הוא אומר במילים, לכן לא כדאי להכחיש שיש בעיה, אך לחשוף אותם למידע שמתאים לגילם או מצבם הרגשי.

כיצד לתווך את המצב לילדים

זמנו שיחה משפחתית – מוקדם ככל האפשר. בשיחה זו יש מקום לכל אחד מבני המשפחה לדבר, זה זמן מעולה להתחיל לתרגל שיחות מסוג זה שייצרו תקשורת פתוחה וטובה לעתיד.  בשיחה הסבירו על מה שאתם יודעים על וירוס הקורונה. כיצד נדבקים, ממה נמנעים, יש סרטונים והסברים ברשת שמסופקים על ידי משרד החינוך ומשרד הבריאות

נרמלו ותקפו את הפחדים –  הם מציאותיים. זו הזדמנות טובה לאוורר רגשות,  צרו תחושת ביטחון אולם שתפו שכל יום יש שינויים חדשים ונתנהל לפיהם. יצרו מסגרת בתוך חוסר המסגרת. ברשת יש טבלאות שאפשר להוריד או לייצר טבלה משלכם. חלוקת היום שומרת על סדר שמייצב תחושת ביטחון. גייסו את כל בני המשפחה לטובת התקופה, תנו להם אחריות ומשימות עבור כולם.

חלקו את היום– בבוקר שומרים על שגרת בוקר: קמים, מצחצחים שיניים, מתלבשים ומתכוננים ליום. ארגנו עם הילדים את סביבת הלמידה הביתית. בתי הספר שולחים "למידה מרחוק" מדי יום על הילדים לעמוד במשימת הלימודים, אל תוותרו על כך, זה שומר על מסגרת וקשר עם המחנכות.

הקפידו על פעילות גופנית – של לפחות 30 דקות ליום. אם מתאפשר לצאת לסיבוב בחוץ, שמרו על כללי המרחק. אם לא מתאפשר ניתן לרקוד, לשחק בכדור, תופסת או לעשות ביחד שעורי התעמלות משפחתיים. פעילות פיזית משחררת וחיונית למצב הגופני והרגשי כאחד.

שמרו על הכללים – בתוך חוסר הגבולות הכללי, שמרו על גבולות וכללים. אם הילד מתנהג בתוקפנות לשים לו גבול, אפשר ל"פרק" את תחושת התוקפנות בשיר, ריקוד, ציור, הכאת שק אגרוף, תרגול נשימות מרגיעות.

זמן מעולה לפרוייקטים משפחתיים–  ומשימות עבור פסח, כל בני המשפחה מתגייסים עבור הבית והמשפחה. לחלק מטלות בצורה ברורה, שייכתבו על המקרר, מדי יום כולם עושים למען כולם.

להירגע – מצבים של חוסר ודאות יכולים ליצר סיוטים ופחדים בלילה. אם הם ילדיכם מתעוררים אפשר לגשת ולעזור להם להירגע. חיבוק, ליטוף ומילה טובה עוזרים לחזור למקום בטוח. אני לא ממליצה על שינה משותפת, אלא עזרה בהרגעה, כל אחד בחדרו. ניתן לייצר "שיקוי קסמים" נגד פחדים, להזליף בתוכו ריח לוונדר או מנטה ולהזליף בחדר.

פעילויות מגוונות – ברשת ישנם הצעות רבות לפעילויות משפחתיות ואישיות, קבלו בהבנה את זמן המסך המתמשך של הילדים, אולם שמרו על ריווח שעות הצפייה. בתוך סדר היום הכניסו- מטלות, למידה, זמן משפחתי, אימון גופני וזמן מסכים.

 

 

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

לעקוב אחרי הכסף

החיים כמו החיים, לא נשארים סטטיים. לא משנה מה נורית סיפרה לעצמה, ברגע שהילדים בגרו ועזבו את הבית, אותו תירוץ...

טורים אישיים16 בספטמבר 2020    3 דקות
0

בין הפרזה לשקר

יהלי, נערה בת 14.5, מוקפת חברות וחברים. המעמד החברתי שלה מנהל אותה, היא בתחושה שכל יום הוא מלחמה, והיא תעשה...

טורים אישיים16 בספטמבר 2020    4 דקות

כתיבת תגובה