טורים אישיים

מתי אדע לבחור נכון?

טורים אישיים8 במרץ 2020    3 דקות
0

השבוע התקיימו הבחירות לכנסת, בפעם השלישית, אי אפשר היה להימנע מלשמוע על כך • זה הזמן לנצל את המומנטום כדי להסביר לילדינו את ההשלכות של הבחירות שלהם

מתי אדע לבחור נכון?
צילום ארכיון: אלוני מור

 

בחירות לכנסת, כולם עסוקים בזה – ברשתות החברתיות, בתקשורת, בבתי הספר ובבתים. לבחור משמעו לקבל קבלת החלטה אישית לגורל המדינה ולגורלנו. זהו זמן טוב להביא בפני הילדים את הנושא של קבלת החלטות. מדי יום אנו עומדים בפני בחירות. מהדברים הקטנים, כמו באיזו דרך לנסוע ליעד הבא או מה ללבוש בבוקר, לאיזו תחנה להאזין ברדיו, מה נרצה בכריך, וכמובן – ישנן החלטות גדולות כמו לאיזה תיכון ללכת, באיזו מגמה ללמוד וכו'.
דפנה, אמא של אלה בת ה-14, רוצה לעזור לבתה לבחור תיכון לשנה הבאה. בבית הספר המחנכת ביקשה מהתלמידים לכתוב את השיקולים בבחירת תיכון, ולאחר מכן לדרגם לפי סדר עדיפויות. דפנה ואלה ניהלו שיחה בנושא, ולאחר מכן הלכו לימים הפתוחים בבתי הספר. אלה מקשיבה לדעתה של אמה, אולם ההחלטה הסופית היא בידיה. לא פשוט לנערה בת 14 לקבל החלטה זו.
בחירה היא להסכים לוותר
כהורים אנו שומעים משפטים כמו: "אני רוצה ללבוש את השמלה הזו לגן", "אני לא רוצה לבוא איתכם לסבתא", ועוד וריאציות שונות לנושא הבחירה אצל ילדינו. לפעמים נגלה שאנחנו מתלבטים היכן וכמה לתת לילדים לבחור עבור עצמם.
כאשר אנו בוחרים משהו מסוים, אנחנו למעשה מוותרים על אפשרויות אחרות. זוהי החלטה לא פשוטה – עם הבחירה מגיעה אחריות וגם הבנה שאני מוותר על משהו. בעצם זה שאנחנו נותנים לילד אפשרות לבחור, אנחנו מעבירים לו מסר שיש מקום לדברים שלו, להחלטות שלו, ושאנחנו סומכים עליו. ככל שאנו מרגישים שיש מקום לדעות שלנו ושסומכים עלינו, כך מתחזק הביטחון שלנו בעצמנו – ואז קל לנו יותר לבחור ולוותר. אני בוחר, אני מנהל את חיי – אני משמעותי.
כהורים אנו יכולים לנתב את ילדינו לבחירות מגיל צעיר. אדלר דיבר על "תוצאות טבעיות והגיוניות". ילד שבחר לצאת ללא מעיל ביום חורפי – נרטב וקר לו. ילד כזה מתנסה בתוצאות הבחירות שלו. כאשר ההורה מצליח לאפשר בחירה מסוג זה, הלמידה מוצלחת ומשמעותית.
כיצד נעשה זאת?
כלל זהב – לא מאפשרים בחירה במקום שיסכן את הילד או את סביבתו. למשל, ילד שעדיין לא בקיא בחוקי הכביש ואינו בגיל המתאים – לא ייחצה לבד את הכביש.
לבחור מהיצע מוגדר – החופש לבחור תמיד יתקיים במסגרת ברורה של חוקים וגבולות. יש לאפשר בחירה, לצמצם ולהגדיל אותה, בהתאם לגיל ולשלב ההתפתחותי. למשל, ניתן להכין עם הילד רשימה של מאכלים שהיה רוצה לקחת לבית הספר. בערב לפני הוא יוכל לבחור מתוך הרשימה. כדאי לתת לילד שתיים או שלוש אפשרויות לבחירה. אם מקריאים לילד צעיר סיפור לפני השינה – שיבחר מתוך חמישה ספרים. מדף שלם של ספרים יכול להציף ולבלבל.
להתמודד עם החרטה – מה קורה אם בבוקר הילדה התעקשה ללבוש חצאית, אך בדרך לגן רוצה להחליף? אם נצליח כהורים לענות בצורה אמפתית, ולנסות לעזור לילדה למצוא פתרון, במקום לומר משפטים כגון "את רואה, אמרתי לך, עכשיו תלמדי להקשיב לי" – נשיג שיעור בלקיחת החלטות ובנשיאה בתוצאותיהן.
הקשיבו לרצון הילד – כהורים, הכוונה שלנו טובה. הרצון לגונן הוא במיוחד כשמדובר בילדים צעירים, או בכאלו הסובלים מבעיות חברתיות. אנו מחליטים עבורם עם מי הם ישחקו, לאיזה חוג יירשמו. כך בעצם אנו מבטלים את רצונותיהם ובחירותיהם. היו רגישים ופתוחים, ואפשרו בחירות לשם גדילה ועצמאות.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

לעקוב אחרי הכסף

החיים כמו החיים, לא נשארים סטטיים. לא משנה מה נורית סיפרה לעצמה, ברגע שהילדים בגרו ועזבו את הבית, אותו תירוץ...

טורים אישיים16 בספטמבר 2020    3 דקות
0

בין הפרזה לשקר

יהלי, נערה בת 14.5, מוקפת חברות וחברים. המעמד החברתי שלה מנהל אותה, היא בתחושה שכל יום הוא מלחמה, והיא תעשה...

טורים אישיים16 בספטמבר 2020    4 דקות

כתיבת תגובה