טורים אישיים

ברק וזעם

טורים אישיים10 בדצמבר 2019    3 דקות
0

"אז מה נעשה עם כל הזעם הזה?", שואל ברי סחרוף בשירו. על התקפי זעם אצל ילדים ונוער

ברק וזעם
צילום: ingimage

אחת הבעיות הנפוצות שעליה מלינים הורים היא התקפי זעם. מה שמקובל על ההורים והסביבה בגיל שנתיים, כבר לא מתקבל בעין יפה בגיל 6 ובטח לא בגיל 12. ההורים נשארים חסרי אונים מול שצף הזעם, מרגישים מתוסכלים, כואבים שאין בידיהם מענה, ולעתים צריכים להתמודד עם הביקורת של הסביבה.
התפרצויות זעם תכופות פוגעות באיכות החיים המשפחתית של הילד ושל ההורים כאחד. התקף זעם הוא התפרצות רגשית משמעותית של הילד, שמתבטאת בצעקות, בכי חסר שליטה, כעס והתנהגות תוקפנית. לרוב הוא מגיע במצבים שבהם הילד רעב, עייף או מתוסכל. כאשר נלמד לזהות כהורים את המצבים, נוכל לנסות לצאת מהם בזמן. ילדים מבוגרים יותר יוכלו ללמוד לזהות את הטריגרים בעצמם ולפתח דרכי הרגעה ושליטה עצמית. התקפי זעם לא מטופלים יכולים להביא לבעיות התנהגות משמעותיות בעתיד.

גיבורי-העל של הכעס
במוח יש חלק אימפולסיבי, חלק הישרדותי שמגיב למה שהוא חווה כסכנה. אני נוהגת להסביר זאת לילדים ולקרוא לחלק זה "הענק הירוק". מאידך יש את החלק שעוצר, בולם, מפעיל שיקולים, ולחלק זה אני קוראת "איירון מן". הילדים מזדהים עם התכונות של גיבורי-העל ומבינים את ההסבר. המטרה היא לתת לילד את האפשרות להחצין את הזעם ולשלוט בו. הוא והזעם אינם אחד.
עד גיל 4 התקפי זעם הם נורמטיביים ומהווים חלק מהבשלת המוח, חלק מתהליכים ביולוגיים. בגן חובה מצופה מהילדים להפגין שליטה גדולה יותר, לשאת טוב יותר תסכולים ולהיות עם יכולת טובה יותר של פתרון בעיות. ומלבד ההסבר הפיזיולוגי, מה עוד יכול לעמוד מאחורי התקפי הזעם? – בדיקת גבולות, צורך בתשומת לב, עצמאות, עייפות, חוסר יכולת לזהות ולתמלל רגשות, קושי במעברים מסיטואציה אחת לאחרת? כל התשובות נכונות.

כיצד לנהוג בעת התקף זעם
חשוב שנזכור שאנחנו המבוגר האחראי. קל מאוד להיסחף לסערת הרגשות, על כאביה ועוצמותיה. נסו להרגיע את עצמכם לפני שתעזרו לילדיכם. המטרה הראשונית היא לעזור לו להירגע. בזמן אחר, כאשר הילד רגוע, דברו על הזעם ואיך אפשר לעזור לילד. יש ילדים שחיבוק עוזר להם להרגיש אהובים וגם להרגיש את גבולות הגוף שלהם. בזמן התקף ניתן להציע:
1. חיבוק.
2. נשימות עמוקות (שאותן תתרגלו ביחד בזמן רוגע).
3. הסחת דעת – לזוז הצדה, להרביץ לכרית, לשטוף פנים, לשיר שיר קבוע שהילד אוהב.
4. לא לאפשר התנהגות תוקפנית – גם בזמן כעס אסור לזרוק ולשבור דברים, אסור להרביץ, ויש להציב גבול ברור.
כדאי לזכור שלוקח לילד זמן להירגע, ולרוב יישאר עייף וסחוט לאחר התקף. ילד שילמד לזהות את רגשותיו, את ההצפה, התסכול, הכעס והרגשות העולים בו, ולאחר מכן יצליח לתקשר זאת במילים – יוכל להימנע מהתקפי זעם קשים. הסתגלות לשינויים ויכולת לפתור בעיות יסייעו אף הן בגמישות המחשבתית. גם לוויסות הרגשי יש חלק בנושא.

ויסות רגשי
ויסות רגשי הוא היכולת לעבד את הרגש שאנו מרגישים בסיטואציות מסוימות. יכולת זו מונעת מאיתנו להתפוצץ. העקביות של ההורים – לעתים הם עומדים חזקים מול הסערה, ולעתים מתעייפים ומוותרים. הילד פועל ב"שיטת מצליח", כי לפעמים מצליח לו, וקשה להורים להתמיד, אולם נסו לבחור שלושה דברים שלגביהם תתנהגו בעקביות, ולא משנה מה מזג האוויר בחוץ.
אחרון חביב – דוגמה אישית. הורים אשר מגיבים בפירוק בשעת תסכול, מהווים מודל חיקוי לגיטימי לילדיהם. כאשר תעבדו על מידת השליטה שלכם, תוכלו להעביר "קורס מזורז" בנושא גם לילדיכם.

הכותבת היא מיכל נדל, מטפלת בפסיכודרמה וב-CBT, מתמחה בילדים, נוער והדרכות הורים

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

הורוסקופ: 1-7 במאי

  טלה ענייני כספים והשקעות עשויים להעסיק אתכם השבוע. הצד הטוב של השבוע עשוי להתבטא ביצירתיות רבה. עם זאת, הצמידות...

טורים אישיים3 במאי 2020    4 דקות
0

הורות בימי קורונה

  כולנו נמצאים במצב חדש, לא מוכר, עלינו להתנהל לפי הוראות משרד הבריאות והן משתנות בקצב מהיר. מקומות עבודה נסגרים,...

טורים אישיים22 במרץ 2020    3 דקות

כתיבת תגובה