טורים אישיים

על הלכה וצמחונות

טורים אישיים3 בדצמבר 2019    2 דקות
0
על הלכה וצמחונות
צילום: ingimage

סוגיית "צער בעלי חיים" מהווה מסגרת רחבה למצוות והלכות רבות, שתכליתן להרחיק את האדם מרוע ואכזריות, לעמוד על זכותם ומקומם של בעלי החיים בעולם ולעשות כל שניתן לא לצערם. איסור צער בעלי חיים עומד ביסודן של מצוות אחדות הקשורות באופן מובהק לתיקון מדרגת נפש האדם, ומעיון קצר במקורות נלמד על קיומם של טעמים אחדים לאיסורים פרטניים וכלליים שלא לגרום צער לבעלי החיים.
בראשית מתוארת הבריאה כולה כמצב הנשגב והאידיאלי ביותר, כך לדברי חז"ל. האדם הראשון קיבל לידיו את מפתחות הגן "לעבדה ולשמרה", יחד עם הנחיות ברורות מה מותר באכילה ומה אסור. התפריט שהוגש לאדם הראשון לא כלל בתוכו בשר מן החי, ומכאן נדע שהצמחונות מופיעה לראשונה באדם הראשון. בעלי החיים נכנסו למטבח רק לאחר המבול: "כל רמש אשר הוא חי, לכם יהיה לאוכלה".
הרב אברהם יצחק הכהן קוק (המכונה הראי"ה) במאמרו האמיץ "טללי אורות" אומר כי הפנמת הבושה הנוראה שבאכזריות הידיים ניטלו חיים מציינת את תחילתו של תיקון. מכאן, לדבריו, אין כל ערך חיובי באכילה תאוותנית של בשר, וכל הטיעונים המתרצים אכילת בשר בצידוקים שונים אינם מספקים כדי להצדיק סבל והריגה מיותרים של בעלי חיים. לאמיתו של דבר, דבריו משקפים את יחסה המתוח של תורת ישראל למזון מן החי. כמו ברוב הנושאים בחיים, גם בנושא הזה הדעות חלוקות, וראוי שנסגל דרך אמצע ולא להקצין לכאן או לכאן.
פחות אבל כואב
כאמור, על פי התורה אין להימנע מבשר לגמרי, אך בהחלט ניתן וכדאי להפחית באכילתו. הגישה המסורתית לא מזהה בעיה מוסרית בכך שהבשר מגיע בעקבות מותו של יצור חי. גישה זו התבססה על כך שהיהדות מתירה ואף מחייבת קיום קורבנות ואכילת בשר לצורכי שמחה ובכלל. לכן גורסים בעלי תפיסה זו, ששרשרת המזון היא דרכו של הטבע, וכל ניסיון להצביע על אוכלי בשר כמי שאינם חסים על חיי בעלי חיים עשוי להיענות בהאשמה נגדית – יכול להיות אדם שרגיש מאוד לזכויות בעלי החיים, אבל אכזרי ביותר אל אחיו בני האנוש. המצדדים בתזונה מן הצומח מכוונים לדעת גדולים, משום שלדברי מקובלים – ראוי שלא נכניס בשר לפינו. כתב הרב קוק שאף שלפי האידיאל השלם לא היה ראוי שנשחט בעלי חיים כדי לאכול מבשרם.
חוכמת הקבלה מבקשת ללמד את האדם לתעל את כוחותיו הפנימיים לכיוון החסד והרחמים, ומלמדת שעלינו לשאוף תמיד לתיקון המידות, וככל שנגדל ונעלה במדרגות הנפש נראה שבאכילת בשר יש גועל מוסרי, מפני שבכל נתח מדמם מסתתרת נפש כאובה ומיוסרת. כפי שתיאר הרמב"ם: "כי צער בעלי החיים בכך גדול מאוד, כי אין הבדל בין צער האדם בכך ובין צער שאר בעלי חיים".

הכותב הוא ראש מרכז "חכמה" ומרצה סודות הקבלה.
ניתן לפנות בשאלות, לקביעת תורים ולייעוץ,
בטל': 03-9220784, נייד: 050-5797613

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

ברק וזעם

אחת הבעיות הנפוצות שעליה מלינים הורים היא התקפי זעם. מה שמקובל על ההורים והסביבה בגיל שנתיים, כבר לא מתקבל בעין...

טורים אישיים10 בדצמבר 2019    3 דקות
0

עשרת הדברות לחיים טובים

בעולם המודרני והלחוץ אנו מוצאים את עצמנו לרוב משלמים מחיר נפשי כבד. במאמר הבא אתן לכם עשר עצות המובאות מדברי...

טורים אישיים10 בדצמבר 2019    2 דקות

כתיבת תגובה