טורים אישיים

סל ניצחון

טורים אישיים17 בנובמבר 2019    3 דקות
0

יום המזון הבינלאומי יצוין בסוף השבוע. כמה נתונים מדאיגים על רעב ואי-ביטחון תזונתי בישראל ובעולם, לצד דרכים לשיפור המצב

סל ניצחון
צילום: ingimage

אחרי שהתאוששנו כבר מהחופשה הארוכה, זו הזדמנות טובה לדבר על האוכלוסייה החלשה שבקרב הילדים.
16 באוקטובר הוא יום המזון הבינלאומי – יוזמה של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, שמצוינת ביותר מ-150 מדינות ברחבי העולם. במועד זה מתקיימים אירועים המקדמים את המודעות העולמית עבור אלה הסובלים מרעב ואת הצורך לקיים את הביטחון התזונתי.
אי-ביטחון תזונתי, על פי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, הוא הסממן החמור ביותר של העוני. ביטחון תזונתי מוגדר כמצב שבו לכל בני האדם יש כל העת נגישות סדירה, פיזית וכלכלית, לכמות מספקת של מזון בריא ומזין, המתאים להעדפותיהם וצורכיהם התזונתיים ומאפשר להם קיום חיים פעילים ובריאים.
על מנת להבין את חשיבות הנושא, כדאי לדעת שאף שאנחנו חיים בעידן השפע, כמעט 5 מיליון ילדים מתחת לגיל 5 מתים מדי יום מסיבות הקשורות לתזונה.
גם בארץ יש מספר גדול של ילדים החיים באי-ביטחון תזונתי. סביר להניח שבבתי הספר שבסביבת המגורים שלכם לומדים גם ילדים הסובלים מאי-ביטחון תזונתי.
פה המקום להעיר כי לא כל הילדים שנמצאים באי-ביטחון תזונתי הם במצב סוציו-אקונומי נמוך. גם השמנה קשורה לנושא. לכאורה השמנה ואי-ביטחון תזונתי הם דבר והיפוכו, אבל עודף משקל יכול להיות תוצאה של צריכת יתר של "קלוריות ריקות". כלומר, מזונות שתורמים בעיקר קלוריות ומעט רכיבים תזונתיים חשובים כמו חלבונים, ויטמינים או מינרלים. למשל, עוגות, עוגיות, ג'חנון, מלאווח, ממתקים ומשקאות מתוקים – במקום צריכה של חלבונים, פירות וירקות.
במצבים שבהם המצב הכלכלי הוא הגורם העיקרי לאי-ביטחון תזונתי, נרתמים גורמים שונים לצמצום התופעה.
אי-ביטחון תזונתי אצל ילדים גורם לפגיעה בגדילה, להתפתחות קשיים בלמידה ולתופעות כמו היפראקטיביות או פסיביות.
להבדיל מתת תזונה ורעב בארצות מתפתחות, אי ביטחון תזונתי בארצות מפותחות אינו נתפס כסכנת חיים. אך אין להקל בעניין, לתזונה דלה יש השפעה ישירה בטווח הקצר על התפקוד היומיומי – עייפות ותשישות, ירידה בביטחון העצמי, פגיעה ביכולת הקוגניטיבית והשתתפות נמוכה בפעילות חברתית. אלה משפיעים על ההישגים הלימודיים, הביצועים הפיזיים והקשרים החברתיים.
בהמשך דרכם של ילדים אלה יהיו לכך גם השלכות בטווח הארוך. קיים מתאם בין אי-ביטחון תזונתי, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן ואנמיה – לבין מספר המומים המולדים, לידות של פגים ואף תמותה.
התפריט הנכון
קושי משמעותי עבור אנשים המתקשים להשיג ביטחון תזונתי נובע מכך שמזונות "מזינים" הם יקרים, לעתים יקרים מאוד. מה חשוב שיהיה תמיד ברשימת הקניות? מה מומלץ לכל המשפחות בישראל – גם לאלו שאי ביטחון תזונתי רחוק מהן? במה כדאי לצייד את המזווה, המקרר או המקפיא באופן קבוע?
המחלקה לתזונה של משרד הבריאות ועמותת "עתיד" (עמותת הדיאטנים בישראל) פרסמו רשימה של מוצרים, במטרה לגבש מדיניות כלכלית שתאפשר סבסוד ועזרה בהשגת מזונות בסיסיים אלה.
• מזונות עשירים בפחמימות: לחם מחיטה מלאה, אורז מלא ואורז רגיל, חיטה, בורגול, גריסים, פסטה מקמח רגיל ומקמח מלא, שיבולת שועל וקמח מלא.
• ירקות ופירות עונתיים מסוגים שונים.
חלב ומוצריו: חלב עד 3% שומן, גבינה לבנה עד 5% שומן, גבינה צהובה עד 16% שומן, לבן, יוגורט עד 3% שומן לא ממותק.
• בשר לא מעובד: עוף והודו.
• ביצים.
• קטניות: עדשים, גרגירי חומוס, שעועית יבשה, אפונה יבשה, גרגירי סויה, שבבי סויה.
• דגים: בקלה, קרפיון, שימורי דגים.
• מזונות עשירים בשומן: טחינה גולמית, שמן קנולה.
• שימורים: עגבניות מרוסקות ורסק עגבניות.
• תבלינים (במקום מלח): פלפל שחור, כמון, קינמון, כורכום.
רשימת מזון זו נראית בסיסית וטריוויאלית לרבים. עם זאת, הנתונים מעידים עד כמה המצוקה היא לא בשוליים.אנו מקוות שפעילות מדינית ופעילות חברתית יסייעו לאותה אוכלוסייה באמצעות סבסוד מוצרים בריאים והענקת סלי מזון בריאים ומזינים.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

ברק וזעם

אחת הבעיות הנפוצות שעליה מלינים הורים היא התקפי זעם. מה שמקובל על ההורים והסביבה בגיל שנתיים, כבר לא מתקבל בעין...

טורים אישיים10 בדצמבר 2019    3 דקות
0

עשרת הדברות לחיים טובים

בעולם המודרני והלחוץ אנו מוצאים את עצמנו לרוב משלמים מחיר נפשי כבד. במאמר הבא אתן לכם עשר עצות המובאות מדברי...

טורים אישיים10 בדצמבר 2019    2 דקות

כתיבת תגובה