טורים אישיים

הגביע המתוק

טורים אישיים14 באוגוסט 2019    4 דקות
0

לא חייבים להתנזר ממנה, אבל צריך לדעת איך לבחור אותה: הכל על הגלידה

הגביע המתוק
צילום: ingimage

יש האוכלים גלידות רק בים. אחרים שומרים את הזכות לקינוח במסעדה. יש אניני טעם שמוכנים לאכול רק גלידות בוטיק. יש שיבחרו בטעם מסוים ("שוקולד או כלום"). ואחרים, שכל גלידה באשר היא – בכל הטעמים והמרקמים, בבית ומחוצה לו – טובה וטעימה להם.
גילוי נאות: אנחנו חובבות גלידה בשני הכובעים, כדיאטניות וכצרכניות. האחת בטעם שוקולד והשנייה וניל. הזדמנות הצריכה של הגלידות מחליפה לעתים נשנוש של ממתקים, חטיפים מלוחים ומשקאות מתוקים. בגלידה בדרך כלל אחוזי שומן גבוהים ולא מעט סוכר, אולם, להבדיל מהחטיפים ומהמשקאות המתוקים, היא מכילה גם רכיבים תזונתיים טובים.
הגלידה מהווה מקור לאנרגיה ותורמת לתחושת השובע, ולכן מתאימה לצריכה בין הארוחות. השומן שבה מעכב את ספיגת הסוכר (שמקורו אף הוא בגלידה ) בגוף.
היא גם מקור לרכיבים חשובים נוספים. בגלידות החלביות חלבון וסידן, שמקורו בחלב, בשמנת או באבקת החלב. לעתים הגלידה מועשרת בוויטמין D, שמסייע בספיגת הסידן. בגלידות מופחתות שומן ניתן למצוא סיבים תזונתיים, שמטרתם לסייע בקבלת מרקם דומה למרקם השומני. בגלידות אחרות ניתן למצוא פירות.
מגוון הגלידות הקיים עצום, ולכן גם הבחירה התזונתית, נוסף על בחירת הטעם, היא קשה ומורכבת. כשקונים מוצר ארוז (ולא בגלידריה), פשוט יותר לבחון את הפרופיל התזונתי שלו על ידי קריאה מהירה של רשימת הרכיבים והטבלה התזונתית. בואו נעשה סדר על מנת לסייע בבחירה מושכלת.
מרקם ודחיסות: אחד ההבדלים המשמעותיים בין גלידה אחת לשנייה הוא הדחיסות. גלידות המכילות יותר אוויר הן בעלות מרקם יותר רך. גלידות הפרימיום הן לרוב דחוסות, מכילות פחות אוויר, ולכן המרקם שלהן קשה יותר. אף על פי שהנפח זהה (בכפית גלידה), יש להביא בחשבון שגלידה יותר דחוסה היא מרוכזת יותר ומכילה בהכרח יותר קלוריות לכדור.
תווית נקייה: המלצה זו תקפה לכלל מוצרי המזון. העדיפו מוצר שבו רשימת הרכיבים היא הקצרה והמובנת ביותר. רשימת רכיבים קצרה לרוב עדיפה, כי בדרך זו המוצר קרוב (עד כמה שניתן) למוצר שמכינים בבית – ופחות מעובד. רשימת הרכיבים כתובה על פי סדר יורד. ברכיב הראשון יש את הכמות הגדולה ביותר במוצר, וברכיב האחרון נמצאת הכמות הקטנה ביותר. שימו לב היכן ממוקמים הרכיבים הבעייתיים, סוכר ושמן צמחי. אנו מעדיפות שהם יהיו ממוקמים לא כרכיב ראשון או שני.
הגודל כן קובע: התרומה הקלורית של הגלידות היא גבוהה. הן טעימות ומרעננות, ויש בינינו כאלה שיכולים לצרוך כמויות גדולות בבת אחת (במיוחד כשאוכלים מהקופסה המשפחתית תוך כדי צפייה במסך כזה או אחר). כדאי לשים לב ולאכול כדור גלידה או שניים מצלוחית אישית, ולא ישירות מהקופסה. שימו לב שיש הבדל בין צלוחית שתכיל כדור או שניים לבין קערית שגם שלושה-ארבעה כדורים לא ימלאו אותה. כשקונים בגלידריה ניתן להתחיל בהזמנה של כדור אחד (מומלץ בכוס ולא בגביע). אם אחרי שסיימתם יש חשק לעוד, אפשר להזמין כדור נוסף. פעמים רבות אנשים מסיימים את המנה הגדולה שקנו רק כי היא זמינה.
ציפוי ותוספות: בדומה לכדור גלידה שמצטרף לעוגה או לסלט פירות, גם לכדור הגלידה מצטרפים שלל ציפויים: סוכריות, פירורי שוקולד, פירות חתוכים, שבבי בוטנים/אגוזים ומבחר סירופים בטעמים. לפעמים עוגיות, פירות, שוקולד או סירופ הם חלק מהגלידה ולא רק מהציפוי. כל אלה מגוונים את המנה, אבל לפעמים, אף על פי שהכמות נראית קטנה, התרומה הקלורית שלהם אינה מבוטלת. בכל מקרה, תוספת של פירות טריים מבורכת, ולעתים היא תצמצם את כמות הגלידה.
ארוחת ביניים או ארוחה עיקרית: מנה של גלידה תורמת קלוריות, ואנו ממליצות להתייחס אליה כמו לארוחה. אי אפשר לאכול גלידה כבדרך אגב – תוך כדי הליכה ברחוב, בעמידה במטבח או במהלך צפייה בסרט. אכילה תוך כדי מביאה לצריכה של כמויות גדולות יותר. אין להתייחס לגלידה כאל נשנוש, אלא כאל ארוחה קטנה. להקדיש לה את הרגע. צלוחית אישית, ישיבה ליד שולחן – וכך נוכל לשלוט בכמויות.
אחוז השומן ומקורו: הגלידות החלביות יכילו לרוב אחוזי שומן גבוהים יותר מגלידות פירות. אחוזי השומן נעים בין 8 ל-15. בשרבט או סורבה אחוזי השומן נמוכים יותר, והבסיס הוא בעיקר סוכר. בכפית סוכר יש 20 קלוריות, ובכפית שמן יותר מכפול – 45 קלוריות. התרומה הקלורית של כדור גלידה חלבית תהיה גבוהה יותר (בגלידות פרווה המקור הוא שומן צמחי). הקלוריות אינן חזות הכל, אך לאלה שנמצאים בתהליך ירידה במשקל מומלץ להעדיף גלידות סורבה על פני גלידות חלביות, שבכל כדור תורמות יותר קלוריות.
טעם: זהו הסעיף האחרון, אך למעשה הוא צריך להיות הראשון. בתפריט שלנו רצוי וכדאי שיהיו מוצרי מזון שהם טעימים, אהובים וגם מפנקים. אנו מאמינות שרק בדרך זו נצליח להתמיד בתפריט נכון ולקיים אורח חיים בריא. ולכן קריטריון מאוד חשוב הוא לבחור גלידה טעימה או טעימה מאוד. לא פחות.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

שאו תפילה

ביהדות רואים בתפילה חלק בלתי נפרד מעבודת ה’, ובהיעדר קורבנות היא מקבלת חיזוק. משכך, קבעו חז”ל את התפילה כמנהג שיש...

טורים אישיים7 באוקטובר 2019    2 דקות
0

סחיטה רגשית

כשישבתי עם סימון, נראה היה שיש הרבה על מה לחשוד. ההתנהגות של אשתו בחודשים האחרונים הייתה שונה בתכלית השינוי לעומת...

טורים אישיים7 באוקטובר 2019    6 דקות

כתיבת תגובה