טורים אישיים

כל מילה בסלע

טורים אישיים13 ביוני 2019    2 דקות
0
כל מילה בסלע

מעמד הר סיני היה מאורע חד-פעמי, שאין לו אח ורע בכל ההיסטוריה האנושית. בראייה היסטורית, כל חברה מאורגנת בתקופה הטרום-מקראית סיגלה לעצמה חוקים, בתחילה בעל פה, ולאחר זמן – בכתב. אולם רק חוקי התורה זכו לקדושה לאורך הדורות, ושרדו בשלמות.
עשרת הדברות נתפסו כקוד האתי של היהדות. בעולמה של קבלה, עשרת הדיברות מקבלים נפח משמעותי הרבה מעבר להיותם חקוקים באבן. לשיטתם של מקובלים, לא ייתכן שמערכת איסורים קטגוריים לא תיתמך ביסודות רעיוניים-רוחניים. הקבלה מזהה את מקור הנביעה שממנו פורצות המצוות כולן, ומלמדת שתכליתן היא דבקות בעשיית הטוב ותיקון החברה האנושית, כך שכל פרט יוכל לחיות בה מבלי להרגיש מאוים, ובה בעת ירגיש שייך ומוגן.
זוהי המטרה הראשונית של המוסר המשתקף מבין עשרת הדברות ומכונה בלשון חז"ל "דרכא דארע" או "דרך ארץ". הקשר בין אמונה דתית להתנהגות מוסרית אינו מובן, והיהדות, כמו גם דתות אחרות, מנסה בדרכה להוציא מהאדם את הגרסה היפה והנקייה שלו; אך מעצם היותנו בני תמותה, אנו לא חפים מטעויות. יעיד בוודאי כל אדם שלאחר ששגה – התחושה הייתה מועקה על מצפונו. עצם ההבנה שאנו ניצבים בפני חובות מוסריים, עצם קיומו של קול המצפון המרעיש בתוכנו, הם תוצאה של התגלות המוסר. אדם החירש לקולו של הבורא, אך שומע בנפשו את לחישת המוסר, עושה את רצונו של הבורא אף אם אינו מקיים את מצוותיו.
הרב קוק טען יוצא בכתביו נגד מי שרואים את עבודת האלוהים כמבטלת את המוסר האנושי. הוא שוזר את אידיאת הקדושה במלואה עם ההתנהגות הראויה לקדושה זו. הקדושה מחייבת קודם התנהגות מעשית מתוקנת. כמאמר המשנה, "אם אין דרך ארץ אין תורה". לפי הבנה זו ולדברי הרב קוק, המוסר האנושי קודם למערכת המצוות האלוקית.
מוקד הדיברות מצוי במה שהיהדות מכנה "בין אדם לחברו" – תחום המוסר, שהוא הלב הפועם של עשרת הדיברות. קיים קשר דו-צדדי בין דת ומוסר. אין משמעות לדת ללא המוסר. אדרבה, עבודת ה' שאינה מלווה בתודעה מוסרית – סופה לדרדר את האדם למבוך של חטאים.
בנקודה זו נחזור ונשאל: האם סודות אלוהיים אכן מקרבים אותנו לאלוקים? התשובה: לא כל מי שמחזיק בידיעות התורה והנסתר אכן קרוב לבורא. במקרא מופיע כי נביאי ישראל קראו להקדים להקרבת הקורבנות ולבניין ירושלים את התיקון המוסרי והחברתי. עוד לימודנו כי המבקש באמת להתקרב לבורא ולהרגיש את נוכחותו – לעלות בהר ה', צריך קודם לעמוד באמות מידה מוסריות, ככתוב: "מי יעלה בהר ה', ומי יקום במקום קדשו – נקי כפיים ובר לבב אשר לא נשא לשווא נפשי ולא נשבע למרמה". מזמור זה בא לשנן לעם ישראל את יסוד הקודש והקרבה לבורא – שמירת נקיות הכפיים – יושר, טוהר מוסרי, כבוד ואמת.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

ימי סליחות

ר’ אברהם בן מאיר אבן עזרא, (ראב”ע), היה מהבולטים בהוגים היהודים בימי הביניים, ועסק גם באסטרולוגיה, במתמטיקה ובאסטרונומיה. כתביו של...

טורים אישיים12 בספטמבר 2019    2 דקות
0

מידה של רחמים

סאם זיברט לא בכדי אני ממליץ לפונים אליי קודם כל לקבוע פגישת ייעוץ - זה הזמן הכמעט יחידי המאפשר לי...

טורים אישיים12 בספטמבר 2019    6 דקות

כתיבת תגובה