טורים אישיים

הגודל כן קובע

טורים אישיים18 באפריל 2019    4 דקות
0

מידת הצלחת משפיעה על מידת הבגדים שתלבשו. כמה טיפים לשליטה על הכמויות שאתם אוכלים

הגודל כן קובע
צילום: ingimage

שמתם לב לגודל הצלחות והכוסות שיש לכם בבית? אלה מאיתנו שהיו ילדים במאה הקודמת בוודאי זוכרים כי קוטר הצלחות למנה ראשונה ולמנה עיקרית גדל מאז. צלחת של מנה ראשונה היום קרובה בגודלה לצלחת של המנה העיקרית לפני 30 שנים ויותר.
זה הזכיר לנו מחקר שנערך לפני כעשור באוניברסיטת קורנל בניו יורק, שבדק מתי נאכל יותר – כשהאוכל טעים במיוחד, או כשהוא מוגש בצלחת גדולה? סביר להניח שרוב הקוראים ישיבו כי הטעם הוא הקובע את הכמות שנאכל. מסתבר שלא כך. המשתתפים אכלו כמות גדולה יותר כשהצלחת גדולה, אף כי האוכל היה פחות טעים ביחס לאוכל בצלחת הקטנה.
החוקרים בחנו באותו המחקר גם מה משפיע יותר על צריכת פופקורן מחוץ לבית: הטעם או גודל הדלי שבו הוא מוגש. התברר כי צופים בקולנוע שאכלו פופקורן טרי מדלי גדול צרכו ב-45.3% יותר פופקורן. מעבר למספר הגבוה, נתון מדהים עוד יותר: צופים שקיבלו פופקורן לא טרי בדלי גדול צרכו 33.6% יותר. אומנם זו כמות קטנה יותר, אך אם ניקח בחשבון שמדובר במזון שאינו טעים, זו כמות עצומה ולגמרי מיותרת. אם משקללים את כל הנתונים, מסתבר ש-41% אכלו יותר פופקורן לא בגלל הטעם – אלא בגלל הכמות.
התוצאות מענייניות ורלוונטיות היום אף יותר מאשר במועד קבלתן, כשבעולם השמנה מוגדרת מגיפה, ואצלנו, בישראל, כל ילד רביעי נמצא בעודף משקל.
אין ספק שגורמים נוספים, סביבתיים, משפיעים על הכמות שנאכל, ולא רק טעם האוכל וגודל הצלחת: אכילה תוך כדי צפייה בסרט או קריאת עיתון, לעומת ארוחה ללא פעילות נוספת במקביל; אכילה בחברת משפחה וידידים או לבד. עם זאת, באותו מחקר נמצא כי כל כמות שנגיש על צלחת גדולה תיראה סבירה, והסיכוי לאכול יותר גדל.
בצלחות גדולות מתקבל הרושם (הסובייקטיבי) שהמנה קטנה. באופן דומה מתקבל הרושם ההפוך: בצלחת קטנה נראה כי המנה גדולה יותר באופן משמעותי, גם כאשר בשני המקרים תוגש אותה כמות.
שינויים קטנים יכולים להביא לתוצאות מרשימות בבלימת העלייה במשקל. מחקר שנערך באוסטרליה על ידי חוקרים משתי אוניברסיטאות ניתח תוצאות של 56 מחקרי מזון (עם כ-3,500 משתתפים), והוכיח כי הגשה של מזון בצלחות קטנות מסייעת לצריכה קטנה יותר של אוכל. עובדה זו תורמת לירידה במשקל ושיפור נוסף בערוץ אחר לגמרי – צמצום בזבוז המזון.

הבטן מדברת

אנחנו נוטים לאכול יותר גם כשהמנות מוגשות בכלים מרכזיים גדולים. כל עוד הצלחת, הקערה או הסיר לא ריקים – ממשיכים לאכול. עלינו להיות ערניים לתחושת הבטן (לא במובן המטאפורי אלא הפיזי), מתי הגוף מאותת לנו שאנחנו שבעים ולא צריכים להמשיך לאכול ב"כוח האינרציה". הדבר נכון גם לגבי ילדים ש"לא אוכלים כלום" ומבקשים לסיים את הארוחה, אבל המבוגר משדל אותם לאכול עוד קצת. "רק עוד ביס מהשניצל" או "רק לגמור את החביתה מהצלחת", ובכך תורם לשיבוש התחושה והוויסות הטבעי של רעב ושובע.
קוטר הצלחת שלנו עולה בהתמדה. בשנת 1980 גודלה של צלחת ממוצעת היה 25 ס"מ, וכיום 30 ס"מ. בפעם הבאה שאתם יוצאים לקניות, היכנסו לאחת מחנויות כלי הבית ובחרו שש צלחות למנה עיקרית ושש למנה ראשונה לשימוש יומיומי. ניתן למצוא דוגמאות יפות במחירים סבירים. אם אתם לא מעוניינים בהוצאות בעניין הזה, אפשר לנסות החלפה של צלחת המנה העיקרית בצלחת של המנה הראשונה. במקביל, הציעו כלי הגשה גדולים לירקות טריים ומבושלים, וקטנים יותר – לשאר המנות. גודל כפות ההגשה יהיה בהתאמה.
במקביל לשינוי בגודל הכלים, חל גם שינוי בגודל המנה: פרוסת הלחם, גביע היוגורט, כדור הגלידה, משולש הפיצה ואריזות החטיפים – כל אלה גדלו והשפיעו משמעותית על העלייה במשקל בקרב ילדים ומבוגרים. זו הזדמנות להציג עוד שיטה פשוטה שעוזרת לשים לב לכמויות של האוכל בצלחת. במקום לספור קלוריות, לשקול ולמדוד, כדאי להשוות את גודל המנות שעל הצלחת לגודל כף היד. כלומר, מנת בשר או דג בגודל כף יד. כמות התוספת, אם היא בתפזורת (אורז, קוסקוס, פסטה) – חופן אחד. בגודל אגרוף – תפוח אדמה ובטטה, או פירות כמו אפרסק, תפוח או אגס. דובדבנים וענבים – חופן. פרוסת עוגה – ברוחב שתי אצבעות. שורת שוקולד – אצבע אחת. אימוץ הרגל קטן זה ישיג תוצאות.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

ימי סליחות

ר’ אברהם בן מאיר אבן עזרא, (ראב”ע), היה מהבולטים בהוגים היהודים בימי הביניים, ועסק גם באסטרולוגיה, במתמטיקה ובאסטרונומיה. כתביו של...

טורים אישיים12 בספטמבר 2019    2 דקות
0

מידה של רחמים

סאם זיברט לא בכדי אני ממליץ לפונים אליי קודם כל לקבוע פגישת ייעוץ - זה הזמן הכמעט יחידי המאפשר לי...

טורים אישיים12 בספטמבר 2019    6 דקות

כתיבת תגובה