טורים אישיים

אסור להחמיץ

טורים אישיים7 במרץ 2019    4 דקות
0

כמה עובדות שצריך לדעת לפני שמוותרים על פרי לטובת "מיץ סחוט טבעי 100%"

אסור להחמיץ
צילום: ingimage

ארצנו הקטנטונת עשירה בפירות ובירקות צבעוניים ויפים. החשיבות של פירות כחלק מהתפריט היומי ידועה. השבוע נקדיש את המאמר לאחת מהגרסאות של הפרי – המיץ: מיצים סחוטים, מיצים טבעיים, מיצים טריים שנתפסים לא פעם כ-"100% בריאות".
את המיצים למיניהם נפגוש בכל מקום: בדוכנים ברחוב ובקניונים, בחדרי כושר, במסעדות, בחדרי אוכל, במקררים בסופרמרקט וגם במטבח הביתי, בעזרת מסחטות ידניות פשוטות או חשמליות ומשוכללות יותר. מיצים ושייקים הם חלק ממגמת הבריאות, שמתבטאת בין היתר בשיפור התזונה – גם אם לא תמיד בדרך האופטימלית או מהסיבות הנכונות: נערה שבוחרת להתפנק בכוס מיץ פירות בעת בילוי בקניון, מכיוון שהוא "זול" קלורית בהשוואה למאפה; מתאמנים צמאים לאחר פעילות בחדר כושר ששותים מיצים במקום מים; הורים שמוזגים מיץ לבקבוק של תינוק. הדוגמאות רבות, חוצות גילים, מגדר או ממדי גוף.
ואכן, על פניו נדמה שאם פירות וירקות הם בריאים, והמיצים והשייקים הם על בסיס פירות (וחלב או מים או שניהם), אז הם ללא תוספות של סוכר (מה שלא תמיד נכון) והם בריאים באותה מידה. אז זהו, שלא. מבחר המיצים והשייקים עצום, ויש שונות רבה בפרופיל התזונתי שלהם.
בשתייה של מיצי פירות יש לקחת בחשבון את כמות הסוכר הגבוהה. נדגים זאת במיץ התפוזים הנפוץ. כוס מיץ תפוזים מכילה שלושה-ארבעה תפוזים סחוטים וכארבע-שש כפיות סוכר – לעומת שתיים-שלוש בתפוז בודד.
רבים מתפלאים על כך שסוכר המגיע באופן טבעי מהפרי זוכה אף הוא לביקורת. חשוב לציין שבצריכת פירות אחדים בשלמותם אין בעיה – כמות הסוכר שהגוף יקבל תהיה יותר נמוכה. הבונוס הוא ברכיבים התזונתיים האיכותיים של הפירות: ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון. כאשר אנו שותים באופן קבוע כמויות גדולות של מיצי פירות, יש חשש שנקבל פחות רכיבים איכותיים: ויטמינים הרגישים לחמצון כמו ויטמין C פחות פעילים במיץ, והסיבים התזונתיים אינם עוברים את הסינון – למשל, קליפת התפוחים או גרעיני הרימונים.
הסוכר המצוי בפירות הוא חד-סוכר הנקרא פרוקטוז. הפרוקטוז מעט יותר מתוק מהסוכר הלבן שאנו מכירים (שמורכב מגלוקוז ופרוקטוז) וההתנהגות המטבולית שלו בגוף שונה. הפרוקטוז לא מעודד עלייה של הורמון האינסולין בגוף כמו הסוכר הלבן, אבל בכמויות גבוהות ועודפות הוא עלול לגרום לעלייה ברמת הטריגליצרידים (שומנים בדם). בנוסף, במיצים ובשייקים יש הרבה סוכר בגלל ריכוז גדול של פירות, ולעתים גם בשל תוספת סוכר או ממתיקים אחרים כמו דבש או סילאן.
הבדל נוסף בין אכילת הפרי בשלמותו לצריכתו בשייקים ובעיקר במיצים: אכילה ועיכול של פירות בשלמותם הם איטיים הרבה יותר מאשר שתייה, ולכן מעלים את תחושת השובע לאורך זמן.
הורים רבים מעידים כי ילדיהם אינם אוכלים כלל פירות. מיצי פירות הם דרך "לדחוף" פירות בדלת האחורית. לרוב, התוצאה המתקבלת היא הפוכה מהרצוי: צריכה של מיצים יכולה להיות על חשבון אוכל מזין כמו חלבונים.

לפני ששותים

אם מעת לעת חשקה נפשכם בכוס מיץ או שייק, הנה מספר נקודות שכדאי לשים אליהן לב.
גודל הכוס – העדיפו כוס קטנה ולא גדולה, שלא לומר גדולה מדי.
מיצים ושייקים על בסיס ירקות – הם אכן דרך יעילה ומהירה לצריכה של כמות גבוהה ומרוכזת של ויטמינים ומינרלים (במיוחד ירקות עליים). אפשר להגיע בקלות לכמות הרבה יותר גבוהה של ויטמינים ומינרלים בשתיית כוס עם שני מלפפונים, קייל, סלרי, נענע, תרד וחסה מאשר באכילתם בסלט. אלה גם יתרמו פחות קלוריות מגרסת הפירות.
שייקים על בסיס מים – גם הם מכילים לעתים מים ממותקים בסוכר. ודאו שהתוספת היא של מים ללא תוספת סוכר או שהבסיס יהיה קרח.
שייקים בתוספת חלב או יוגורט – יתרמו חלבון ומינרלים כמו סידן וישביעו לאורך זמן רב יותר.
תוספת של צ'יה, טחינה, אגוזים, שקדים, שומשום – אלה עשירים ברכיבים תזונתיים איכותיים, ומעלים את ערכו התזונתי של המשקה.
ניקיון – בעיקר בקיץ – המסחטות והבלנדרים עשויים להוות סביבה נוחה להתפתחות חיידקים, שעלולים לגרום לזיהומים, כאבי בטן ושלשולים. שימו לב.
לסיכום, אנחנו בעד פירות. במגוון צורות וצבעים. הפירות הם מקור מצוין לרכיבי התזונה השונים וגם נותנים מענה לצורך ולחשק בטעם מתוק. ניתן ליהנות ממשקה סחוט טרי, אבל מומלץ לאכול פירות בשלמותם או חתוכים גס עד כמה שניתן, על מנת לזכות באיכות מיטבית ובתרומה קלורית סבירה.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

שומרים מרחק

אי-שמירת מרחק גופני בין בני הזוג בימים אלה עלולה להביא לפגיעה רוחנית קשה, המוצאת ביטוי במציאות הגשמית בדרכים שונות: פגיעה...

טורים אישיים11 בנובמבר 2019    2 דקות
0

הורוסקופ 14-8 בנובמבר

טלה תקופת מזל עקרב תאופיין במצבי רוח שונים ובשפיפות זמנית. ענייני כספים והשקעות עשויים לאפיין את המחצית הראשונה של השבוע....

טורים אישיים11 בנובמבר 2019    3 דקות

כתיבת תגובה