טורים אישיים

להיבחן או לא להיבחן, זאת השאלה

טורים אישיים7 במרץ 2019    4 דקות
0

לחץ לפני בחינות הוא דבר נורמלי שיכול, במינון נכון, לקדם למידה והישגיות • כך תצליחו לתפקד לפני ובמהלך הבחינה בלי להיות בחרדה

להיבחן  או לא להיבחן, זאת השאלה

Iמיכל נדלI

ההתנגדויות של ועדי ההורים והסתדרות המורים החזירו את הביקורת על מבחני המיצ"ב. בחינה זו מתקיימת אחת לשלוש שנים בכל בתי הספר בשכבות כיתוה ה' וח', ובודקת את ידע התלמידים בשפה, מדע וטכנולוגיה, במתמטיקה ובאנגלית. הטענות הן שהיא מייצרת תחרות בין מנהלי בתי הספר והמורים, אינה נכללת בציון, ובעיקר – מלחיצה תלמידים.
לחץ לפני בחינות הינו דבר טבעי, נורמלי ואפילו חיובי. כאשר הוא מגיע במינון המתאים, הוא יכול לקדם למידה והישגיות. כאשר אנו מפחדים ממבחן, אנחנו מתכוננים אליו יותר. עם זאת, כשאנו חרדים ממבחן, אנחנו יכולים להרגיש מיואשים מלכתחילה, להרים ידיים ולהרגיש שאין לנו סיכוי. האופי התחרותי שלנו מייצר חרדה, והציפיות שאנו מרגישים מהסביבה, מהחברה ומעצמנו עלולות להיות משתקות. תינוקות נולדים עם סוגי טמפרמנט שונים – חלקם תזזיתיים, חלקם חולמניים ורגועים וחלקם רגישים. ככל שהילד רגיש יותר וחשוב לו מאוד להצליח, כך יש סבירות גבוהה יותר שירגיש לחץ נפשי וגופני לפני בחינות.
האמת היא שכישלון במבחן אינו נעים, אך גם אינו אסון. המבחן לא מסוכן. הוא לא יוכל להתקיף או לפגוע בנו. זה בעצם אוסף שאלות שבודקות את הידיעה שלנו בחומר. הציפיות מעוררות מחשבות טורדניות. התלמיד הלחוץ מצייר תמונה בראש שאינה נכונה, שלפיה אם ייכשל – יהיה אסון נוראי. חברים יצחקו עליו, כולם ידעו שהוא לא חכם, יעיפו אותו מהלימודים, הוא יסיים חייו כהומלס – או יותר גרוע, ייתקע לגור עם ההורים כל חייו. התסריטים גורמים ללחץ הפיזי והנפשי להתחזק.
איך נפחית חרדה
לפני בחינות
התארגנות יעילה וחלוקת זמן – צרו טבלה שבוע לפני המבחן וחלקו את זמן הלמידה, בכל יום קצת. בבוקר הבחינה לא כדאי לקום מוקדם וללמוד, ובלילה לפני הבחינה מומלץ ללכת לישון בשעה מתאימה, שתספק מספיק שעות שינה לפי הגיל. מחסור בשינה גורם לחוסר ריכוז ולחרדות.
ארגון סביבת הלימודים ללא הסחות דעת – פלאפון, טלוויזיה – שיהיו מכובים. עוד סטורי באינסטגרם או פוסט של מישהו אחר רק יסיחו את הדעת מהלימודים. כל אחד יתאים את סביבתו. יש כאלו שלומדים שרועים על השטיח, ואחרים יעדיפו ישיבה ליד שולחן. יש את אלו שמוזיקה עוזרת להם, ואלו שצריכים שקט מוחלט. עזרו לילד לגלות מהי הסביבה האופטימאלית עבורו ללמידה. מדי חצי שעה אפשר לעשות הפסקה. לשטוף פנים, לשתות ואפילו לקפוץ במקום כדי להזרים חמצן לגוף.
ליצור תרשימי זרימה, שירים, סיפורים, ראשי תיבות לחומר – כל מיני טכניקות שיעזרו לזכור את החומר. אסטרטגיות למידה הן חשובות. ניתן לקחת קורסים ייעודים בבתי הספר.
הכנת משפטים חיובים למול כל מחשבה טורדנית – לדוגמה, "אני לא אצליח בבחינה ואקבל שלילי בתעודה, ואז יעיפו אותי מבית הספר", "יש מועד ב' או שהמורה תאפשר לי לעשות עבודה לשיפור הציון". למחשבה כמו "רק התלמידים החכמים מצליחים בחיים, אני אהיה לוזר" – תוכלו להתנגד על ידי שימוש ברשימת מצליחנים שהצליחו ללא תעודת בגרות. למען האמת, המנהלים הטובים הם אלו בעלי הכישורים החברתיים הטובים ולאו דווקא התלמידים המצטיינים. רשימה של מצליחנים יכולה לעזור בפרופורציות. כשהמשפטים המורידים מתחילים להסתנן למחשבתכם, שלפו משפט חיובי מתנגד.
הורדת משפטי מוטיבציה – יש כאלו ברשת. "זה קשה, אבל אתגבר". מצאו את המשפטים שמתאימים לכם, שמרו אותם כשומרי מסך, הדפיסו אותם ותלו אותם בחדר. אפשר למצוא דמות שאתם מעריכים, שעשתה דרך מעוררת הערצה. צרו לכם תמונה בראש ודמיינו איך האדם הזה מעודד אתכם במילים ומאמין בכם.
תרגול הרפייה על ידי תרגול נשימות או על ידי כיווץ השרירים ושחרורם – שיטות אלו מגבירות את רמת החמצן והדם במוח, ובכך משפרות את הריכוז ומרגיעות את הגוף כולו. גם פה יש למצוא את השיטה שמתאימה לך – לכל אחד יש צרכים שונים.
הזכירו לעצמכם ולילדכם שערכים כמו נדיבות, חברות טובה, כיבוד האחר ואנושיות, משמעותיים יותר מגיליון הציונים – במבחן החיים – הם אלו שמנצחים.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

התשמע קולי

אלול הוא החודש המסיים את השנה בלוח העברי, ולכן הוא נחשב לחודש של חשבון נפש. מכאן המנהג להתחיל באמירת סליחות...

טורים אישיים22 בספטמבר 2019    2 דקות
0

לא על אהבה לבדה

דנית ואליאס החלו את דרכם המשותפת עם אהבה גדולה ורווחה כלכלית. זה אומנם היה בזכותה של דנית, שהגיעה עם רכוש...

טורים אישיים22 בספטמבר 2019    6 דקות

כתיבת תגובה