טורים אישיים

לחבק או לנתק?

טורים אישיים25 בפברואר 2019    3 דקות
0

מה עושים כשהילד משתטח על הרצפה ורוקע ברגליו? מה עומד מאחורי התקף הזעם? ולמה חשוב לקפוץ על רגל אחת עשר פעמים?

לחבק או לנתק?
צילום: ingimage

מיכל נדל

רמי, סבא של עידו, הגיע לייעוץ. מדי יום שלישי מתקיימת תורנות סבא. הוא אוסף את עידו מהגן, לוקח אותו לגן השעשועים ואוכל איתו ארוחת ערב. הקשר בין הסב לנכדו מתחזק בעקבות הזמן המשותף. רמי בא להתייעץ בשאלה מה עליו לעשות כאשר עידו בן ה-4 משתטח על הרצפה ומתחיל לצרוח ולרקוע ברגליו. הטריגר להתקף הזעם יכול לנבוע מסיבות שונות. כשאין את הטעם שהוא אוהב בגלידרייה, כשרמי לא מוכן להרימו על הידיים, כשהוא נכנס לגן על מנת לאסוף את עידו ועוד סיבות יצירתיות.
התקף זעם הוא התפרצות לא מתוכננת ומשמעותית, דחף פתאומי ולא מאורגן של כעס. לרוב הוא יתבטא כהתפרצות רגשית, השתוללות לא מרוסנת ובעוצמה גדולה. ייתכן שעידו בן ה-4 מרגיש תחושות של תסכול וחוסר אונים. התקפי הזעם של גיל הילדות (עד גיל 5) יכולים להתבטא בצעקות, התנהגות אלימה וזריקת חפצים. לילד לוקח זמן ממושך להירגע מההתקף והוא משאיר טעם לא טוב אצל האנשים הסובבים אותו.
כעס הוא רגש כמו עצב או שמחה. הכעס יכול לשמש כמו דלק מניע, דחף לפעולה. כיום בחברה שלנו נדמה כי הסביבה יכולה להכיל רגשות כמו עצב ובדידות ומתקשה להכיל רגשות המביעים תוקפנות או זעם. דמויות החינוך מתגייסות אל מול הילד המסתגר והעצוב אולם לא מכילות ילדים זועמים. מבחינה התפתחותית גיל הילדות מאופיין באגוצנטריות – הילד מרוכז סביב עצמו, צרכיו ורצונותיו. הוא זקוק למענה "כאן ועכשיו" ומתקשה להמתין בסבלנות. הכללים החברתיים מוסברים לו על ידי הגננות וההורים, אולם עדיין הילד מתקשה לשלוט בעצמו במקרים מסוימים.
זהו צורך בריא כשהילד במסע לעצמאותו והוא צריך להרגיש שהוא משפיע על סביבתו, שיש לו כוח להשפיע ולבחור. הילדים שלנו זקוקים שנעזור להם להבין את הסיטואציה, כיצד לקרוא את ה"מפה", לבטא במילים את הרגשות המציפים, לתרגל שליטה עצמית ולהבין את רגשות האחר.
ילדים מחפשים את הרוגע והביטחון של ההורה. הם זקוקים למורה דרך שיסביר להם מה קורה ושישים להם גבול שיתחום את הזעם.
הסבירו לילדיכם שתסכול הוא תחושה שנוצרת כאשר מטרה או התנהגות שאנחנו רוצים נחסמת. צרו ביחד מקרטון "מד כעס" שימוספר מאחד עד עשר. למדו את הילד לזהות את עוצמת הרגש שלו.
חשבו ביחד על מקרים ומצבים שמעוררים אצלו תחושות תסכול. מגיל צעיר של הילד, לימדו לזהות את המצבים הרגישים אצלו ותלמדו אותו מהם הסימנים המקדימים.
חשבו כיצד ניתן להשתמש בהסחת דעת כדי לצאת מהמצב חסר השליטה. לשטוף פנים, לקפוץ עשר פעמים על כל רגל, לנשום נשימות עמוקות, לשיר שיר. אפשר לבחור או להמציא את "שיר הכעס", שכאשר אני צריך להירגע אני שר אותו, או שמפעילים אותו ביוטיוב.
זכרו שהילדים שלנו לומדים מצפייה בהתנהגות שלנו (ושל דמויות משמעותיות סביבם). הצעד הראשון בעזרה לילד לפתח יכולת של ויסות רגשות הוא ללמד את עצמנו לווסת את הרגשות שלנו.
חזקו את הילד על רגעים שבהם הצליח להשתלט ולהימנע מהתקף זעם. אם לקח לו להירגע זמן קצר יותר מבדרך כלל, שקפו את זה.
למצוא דרכים מקובלות להביע כעס – שק אגרוף ביתי, לצעוק לכרית, לצבוט את השמיכה.
לחפש דרכי הרגעה – ללמד את הילד נשימות עמוקות, משפטים כגון "אני מתגבר" וחיבוק חזק.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

ימי סליחות

ר’ אברהם בן מאיר אבן עזרא, (ראב”ע), היה מהבולטים בהוגים היהודים בימי הביניים, ועסק גם באסטרולוגיה, במתמטיקה ובאסטרונומיה. כתביו של...

טורים אישיים12 בספטמבר 2019    2 דקות
0

מידה של רחמים

סאם זיברט לא בכדי אני ממליץ לפונים אליי קודם כל לקבוע פגישת ייעוץ - זה הזמן הכמעט יחידי המאפשר לי...

טורים אישיים12 בספטמבר 2019    6 דקות

כתיבת תגובה