טורים אישיים

למקומות, היכון, צא!

טורים אישיים17 בפברואר 2019    3 דקות
0

יצר התחרות טבוע בנו • אז איך שומרים על מינון של תחרותיות בריאה ולא משתקת?

למקומות, היכון, צא!
צילום: ingimage

ןמיכל נדלן

שירי וגיורא מגדלים תאומים. ילדיהם, סתיו וזיו בני ה-9, חולקים חדר משותף, משחקים בצורה הרמונית זה עם זו ומשגעים את הוריהם בשעות התארגנות הבוקר והלילה. "אני הייתי קודם, אני ראשון", צועק זיו כשהוא רץ למקלחת. סתיו מכבה לו את האור בזמן שהוא מתקלח, כי היא רצתה להיות ראשונה ולזכות בחיזוקים החיובים של אמא ואבא. ההורים מתלוננים שהתחרות מטריפה את ילדיהם, ושגם בבית הספר המחנכת אמרה ששניהם מתקשים להפסיד במשחקים תחרותיים בהפסקה.
יצר התחרות טבוע בנו. הוא חלק חשוב מחיינו. מחקרים מראים שתחרות יכולה לעורר מוטיבציה, לשפר את מצב הרוח ואת הביצועים שלנו. כשאנו מתמודדים עם אתגרים וצולחים אותם, זה מחזק את הדימוי העצמי שלנו. התחרותיות וההשוואה לאחרים נוכחת בחיינו מרגע הלידה – כמה אנו שוקלים? האם בכינו בצאתנו מהרחם? מי התהפך ראשון? מי יודע לקרוא ראשון? ועוד. אז איך שומרים על מינון של תחרותיות בריאה ולא משתקת? מתי הסקרנות והיצירתיות, שיכולות לעודד הישגיות, הופכת לתחרותיות?
התרבות שלנו היא תרבות הישגית. משחקי ריאליטי מקדמים תחרות יומיומית, צבירת הון וצבירת "לייקים". פעמים רבות אנו מכוונים ליעד, שמים בווייז את הכתובת ונוסעים לכיוון. הווייז כבר ימצא עבורנו את הדרך הקצרה ביותר. תפקידנו ליהנות מהדרך. כשהילדים ישאלו "מתי כבר מגיעים?", נוכל לומר "תסתכלו על הדרך, כמה היא יפה". מתי בפעם האחרונה באמת עצרנו כדי להסתכל על הדרך?
וזה המסר. ילדים תחרותיים מאוד עלולים להחמיץ את הדרך ואת הנאת הלימוד. האתגרים משתקים אותם וגורמים להם להימנע מפעילויות שונות. הם לומדים שהרבה פעמים הפסד או כישלון גורמים לאובדן של הערכה ואהבה. תחושת הביטחון מובילה אותם להימנע מכישלונות ולא לאפשר לערך העצמי שלהם לרדת. ילד שחושב שאהבת הוריו תלויה בהישגים שאותם הוא מביא, יהיה רגיש לכך, במיוחד כשהתחרותיות מתפתחת כתוצאה מהאווירה בבית. שאלו את עצמכם, האם אנחנו תחרותיים? האם כהורים אנו מעודדים אווירה תחרותית? איזה מודל חיקוי אנחנו מהווים?
ברוב הבתים, שגרת הבוקר מלחיצה. ההורים רוצים שילדיהם ייצאו בזמן, וקריאה כמו "מי מגיע ראשון לאוטו?" היא קריאה שגורה, ששמעתי לא פעם ברחוב. במקום זה, נסו לעודד את הילדים להישגיות ותחרותיות ביחס לעצמם. למשל, איך השתפרו הציונים בין המחצית הראשונה למחצית השנייה של השנה. הזכירו להם את התהליך שעבר עליהם כשלמדו לשרוק או לשרוך שרוכים או לכתוב, איך האימון שיפר את הביצועים. האומץ לנסות משהו חדש מאפשר צמיחה.
כדי לאפשר צמיחה, עודדו וחזקו תכונות שהן לאו דווקא הישגיות, למשל נדיבות, עזרה לזולת, חוש הומור וכדומה. חזקו את הילדים על הניסיונות, גם אם לא הצליחו. תנו להם מטלות בבית והשתדלו לא לעזור להם. התסכול והניסיון מאמנים את שרירי ההצלחה. לכל ילד יש התפקיד שלו בבית, כל אחד ייחודי ויש לו מה להציע. עזרו לילדיכם למצוא את הייחוד שלהם ולחזק את עצמם בדברים שבהם הם טובים.
בנוסף, אפשר לעודד אווירה משפחתית וקבוצתית. למשל, בבילוי משותף בקיר טיפוס או בבריכה, כשכולם מעודדים בזה אחר זה את אחד מחברי המשפחה להצליח. הפילוסוף פרידריך ניטשה אמר פעם: "רבים נוהגים בעקשנות במרדף אחר הדרך שבחרו לעצמם. מעטים נוהגים בעקשנות במרדף אחר המטרה". תחשבו על זה.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

ימי סליחות

ר’ אברהם בן מאיר אבן עזרא, (ראב”ע), היה מהבולטים בהוגים היהודים בימי הביניים, ועסק גם באסטרולוגיה, במתמטיקה ובאסטרונומיה. כתביו של...

טורים אישיים12 בספטמבר 2019    2 דקות
0

מידה של רחמים

סאם זיברט לא בכדי אני ממליץ לפונים אליי קודם כל לקבוע פגישת ייעוץ - זה הזמן הכמעט יחידי המאפשר לי...

טורים אישיים12 בספטמבר 2019    6 דקות

כתיבת תגובה