טורים אישיים

אני מתפוצץ!

טורים אישיים6 בדצמבר 2018    3 דקות
0

סוגיית האלימות במשפחה, ובייחוד אלימות נגד נשים, עולה לכותרות בשבועות האחרונים • השבוע נבחן את ההשפעה של אלימות בין ההורים על ילדיהם

אני מתפוצץ!
צילום: ingimage

Iמיכל נדילI

סוגיית האלימות במשפחה, ובייחוד אלימות נגד נשים, עולה על הפרק בארצנו בעת האחרונה בתכיפות ובדחיפות רבה. לראשונה נשים מפגינות נגד אוזלת היד בנושא, תוך תמיכה מגופים ציבוריים וגופים פרטיים. בהיותנו מדור להורות, אבחן את ההשפעה של אלימות בין ההורים על ילדיהם ואחדד את האפשרויות העומדות בפני ההורים.
משפט ידוע הוא "ביתו של אדם מבצרו".המשפחה היא הקבוצה הראשונה שאליה אנו נולדים. כשחושבים על הבית שלנו, עולים בראשנו תמונות, ריחות, קולות. המשפחה והבית יכולים להוות מקום בטוח לצמיחה וגדילה, ובו בזמן מקום לתסיסת מתח ואלימות. ילדים שחיים בצל אלימות קשה נשארים מצולקים לתמיד.
ילדים שחשופים לאלימות מילולית ופיזית בתוך המשפחה גדלים עם תפיסה מעוותת של תקשורת אנושית. במוחם תמונה של משפחה מלווה ביחסי כוחות, השפלה ופחד. ילד כזה לומד לתקשר ברגעים של תסכול ולחץ בצורה תוקפנית תוך חיקוי המודל המשפחתי.
ילד כזה שרוי בבדידות ובחשש. לעתים מועבר אליו המסר לא לספר את הסוד. קיים חשש שהתוקף ילך לבית כלא, שיפגע בצורה עוצמתית יותר במשפחה, שיפגע בעצמו. הילד מכיר רק את התא המשפחתי המעוות ולא יכול לדמיין לעצמו סוג של תקשורת אחרת. ילדים אלה שרויים בבדידות גדולה, וזאת משום שההורה הנפגע עסוק בהישרדות ולא פנוי לראות את המצוקה של הילד.
זכרו שילדים גדלים תוך חיקוי. אנחנו הצינור והתיווך לנורמות החברתיות. את הערכים וההסתכלות על העולם הם יונקים מאיתנו ובדרכנו.
משפחת שילר פנתה לקליניקה להדרכת הורים. האם טוענת שהיא ובעלה רבים בקולי קולות, מקללים זה את זה ואף שוברים חפצים תוך כדי מריבה. ההורים מרגישים מתוסכלים ומלאי רגשות אשמה לאחר כל אירוע של איבוד שליטה. בבית הספר החלו להתלונן שהילד בן ה-9 מגיב באלימות ובקללות למצבים מתסכלים בכיתה. ההורים הבינו שעליהם לטפל בשיפור התקשורת שלהם, בהיותה משפיעה על הלך הרוח בבית ועל הילדים.

מה תוכלו לעשות כאשר אתם חווים תופעה דומה במשפחתכם.
1 ערכו רשימה של נושאים שעליהם אתם חלוקים, אלו שמהווים טריגר למריבה. אלה "מקומות רכים" שזקוקים לאימון. ממש כמו קבוצות שרירים בגוף שאותם אנו רוצים לחזק.
2 זהו בגוף איך אתם מרגישים כשאתם עומדים "להתפוצץ". האם זה דופק מהיר? חום בגוף? הזעה? ראו זאת כסימנים, כמו בעבוע של תבשיל ברתיחה, שמסמן להנמיך את האש.
3 היו אחראים על הרגעת עצמכם. זהו מראש את המקומות שבהם אתם מגיעים לרתיחה. אם צריך, צאו להליכה מרגיעה לפני השיחה, נהלו אותה בבית קפה או נסו לדחות אותה לרגע פחות מתוח.
4 חפשו משפט/הוראה עצמית לומר לעצמכם רגע לפני הפיצוץ. משפטים כמו: "אני מאוד כועס, אבל לא מאבד שליטה", "אני יכול להירגע, אני לא בסכנה". קיימות מספר שניות שבהן ניתן לעצור את התגובה.
5 המפתח להתמודדות עם תופעת האלימות הוא הבעת רגשות והבנת רגשותיו של האחר. לימדו לזהות מה אתם מרגישים, איך לבטא את רגשותיכם ורצונותיכם. חפשו דרכים אחרות לפתור קונפליקטים כאשר אתם רגועים. כל רגש הוא צורך שלא מומש. כשאלה אינם מסופקים, מרגישים תסכול, צער וכעס. שיתוף ברגשות עוזר לנו להבין אחד את השני. תקשורת פתוחה יכולה לאפשר הבנה וקשר בתוך המשפחה.

 

_____________________________________________________________________________________________________

 

הכותבת היא מיכל נדל, מטפלת בפסיכודרמה וב-CBT, מתמחה בילדים, נוער והדרכות הורים ׀
שאלות, תגובות והארות ניתן לשלוח למייל: Michalnadel@gmail.com

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

התחלתי לתקשר בגיל 19, לפני קצת יותר מ-23 שנים. במהלך השנים צברתי הרבה חוויות, תובנות וידע, אבל אני בעיקר מבין...

טורים אישיים13 בדצמבר 2018    2 דקות
0

מאחורי הקלעים

Iסאם זיברטI "זה לא פולשני מדי?", שאל גלעד בחשש. פולשני זאת בהחלט המילה המדויקת. זהו אחד מהמקרים הנדירים שבהם מדובר...

טורים אישיים13 בדצמבר 2018    6 דקות

כתיבת תגובה