חדשות רמת גן-גבעתיים

הקרב על תוואי המטרו

חדשות רמת גן-גבעתיים26 בנובמבר 2020    6 דקות
1

בתום ישיבה מתוחה של הוועדה לתכנון ובנייה ברמת גן, הודיע ראש העירייה כרמל שאמה הכהן כי ההחלטה על התוואי הדרומי תתקבל בישיבה נוספת, בשל ההתנגדויות שעלו בקרב הקואליציה והאופוזיציה • רמי פדלון, ממובילי המאבק: "מאבק על איכות החיים של התושבים מול היוקרה"

הקרב על תוואי המטרו
פדלון. כאן מתוכננת תחנת המטרו בשדרות ירושלים פינת הרא"ה ׀ צילום: משה כהן

בתום ישיבה מתוחה של הוועדה לתכנון ובנייה ברמת גן, הסתמן רוב מוחלט בקרב חברי מועצה מהקואליציה והאופוזיציה נגד התוואי הדרומי של המטרו.
בין חברי המועצה מהקואליציה שהתנגדו לתוואי הדרומי היו מ"מ ראש העירייה ליעד אילני, סגן ראש העירייה עו"ד רועי ברזילי והמשנה לראש העירייה משה רווח.
באופוזיציה הוביל את ההתנגדות אביהוא בן משה, מהפעילים במאבק הציבורי נגד התוואי הדרומי של המטרו. אולם עמדת הדרג המקצועי בעירייה הייתה שיש להעדיף דווקא את התוואי הדרומי, עם שורת סייגים. בין הטענות שהועלו, הייתה הטענה שהתוואי יביא לחיזוק שכונת רמת עמידר ולשיפור התחבורה הציבורית בעיר, בשל הסמיכות של תחנת המטרו המתוכננת בשכונה למסוף האוטובוסים הקיים.
בתום הצגת עמדת הדרג המקצועי על ידי מהנדסת העיר סיגל חורש וחברי המועצה, הודיע ראש העירייה כרמל שאמה הכהן שההחלטה תתקבל בישיבה נוספת שאמורה להתקיים ביום רביעי, כאשר הדרג המקצועי יקיים דיונים בעקבות ההתנגדויות ויגבש את עמדתו הסופית.
עמדת העירייה וההתנגדויות חייבות להיות מוגשות לוועדה הלאומית לתשתיות לאומיות עד 5 בדצמבר, וההערכה היא שעד אז יתקיים דיון נוסף ובסיומו תהיה הצבעה.
מאות דיירים מהשכונות מרום נווה, גני מרום ורמת עמידר התארגנו לאחרונה בשתי קבוצות נפרדות למאבק משפטי וציבורי נגד התוואי הדרומי של פרויקט המטרו, שגובש על ידי חברת נת"ע. הם דורשים שיוחלט על החלופה של התוואי הצפוני.
רק לאחר שמיעת ההתנגדויות, יוחלט בוועדה הלאומית לתשתיות לאומיות באיזו חלופה לבחור. "להחלטה תהיה משמעות רבה על איכות החיים של אלפי תושבים", אומר אחד ממובילי המאבק, יו"ר ועד שכונת מרום נווה רמי פדלון, שבעבר החזיק את תיק התחבורה בעירייה.
"אני בעד המטרו שיביאו לשינוי דרמטי בתחבורה, אבל מתנגד לתוואי הדרומי", הוא מבהיר.

"פגיעה באיכות החיים"
במסגרת פרויקט המטרו המתוכנן, יהיו חמישה קווים, ובהם קו M2 שאמור לצאת מכיכר אתרים בתל אביב ומשם להמשיך דרך רחוב ארלוזורוב לכצנלסון בגבעתיים. התחנה הראשונה באזור תהיה בצומת כצנלסון ובן-גוריון. משם התוואי ימשיך בשדרות ירושלים ברמת גן, ולאחר הצומת עם רחוב הרא"ה תהיה לקו תחנה נוספת. העירייה כבר הודיעה שהיא מתנגדת לכוונה להפקיע את גינת בר אילן לצורך שטח התארגנות לעבודות, ולשם כך הגן אף הוכרז כמקום לשימור.
לדברי פדלון, על פי התכנון, ייתכן שיצטרכו להרוס חמישה בניינים על מנת למקם את התחנה. "זה דבר מסובך בפני עצמו, ואני לא יודע איך יעשו את זה, ואם זה אכן ייצא אל הפועל, אז מה יהיה מתווה הפיצוי לדירים", הוא מסביר.
מתחנת שדרות ירושלים-הרא"ה מונחות להכרעה שתי חלופות. "זה הקו היחיד שיש לו חלופות", מציין פדלון. "האפשרויות הן בין התוואי הצפוני לתוואי הדרומי".
התוואי הצפוני, שבו תומכים התושבים שהתארגנו להתנגדויות, ממשיך משדרות ירושלים עד לתחנה הבאה – בחזון איש פינת מנדבורנה בבני ברק, ומשם לתחנה השנייה בבני ברק – ברחוב כהנמן, סמוך לכביש 4. "הקו ימשיך מתחת לכביש 4 לצפון מתחם אוניברסיטת בר אילן, שבתחום השיפוט של גבעת שמואל", הוא מוסיף.
לדבריו, בתוואי הצפוני תהיה רק תחנה אחת ברמת גן (שדרות ירושלים-הרא"ה), בעוד שבבני ברק יהיו שתי תחנות. "אני רואה את זה רק כעניין של כבוד, שלרמת גן יש תחנה אחת ולבני ברק שתיים, אבל בפועל לתושבים עדיף התוואי הזה".
מדוע אתם מעדיפים שתי תחנות בבני ברק ורק אחת ברמת גן?
"המרחק בין התחנה ברחוב חזון איש לגני מרום, מרום נווה ורמת עמידר הוא עשרות מטרים בלבד, ואין שום בעיה להגיע אליה. התוואי הדרומי עלול לגרום לפגיעה באיכות החיים".
התוואי הדרומי אמור להמשיך מתחנת שדרות ירושלים-הרא"ה דרך רחוב תרצה, לאורך רחוב מאיר בעל הנס ומתחת לבית ויצו, ובהמשך בבאדר והגאון אליהו, גני מרום והרב לוין-לנדרס, שם אמורה להיות התחנה השנייה ברמת גן. בהמשך התוואי ממשיך לבר אילן.
"התוואי יעבור בעומק של 40-25 מטרים מתחת לבניינים. מדובר במגדלים שהעומק שלהם, עם קומות החניה התת-קרקעית, מגיע לעתים ל-17 מטרים", טוען פדלון.
מהם המטרדים שעלולים להיווצר במנהרה בעומק האדמה?
"אנחנו חוששים מבעיות בטיחות ומרעידות בעת שהמטרו, שהיא רכבת תחתית גדולה שיכולה להסיע כ-1,000-500 נוסעים, תעבור מתחת למבנים. באזור רמת עמידר גם מתוכננים מתחמי התארגנות ועבודה של נת"ע – במגרש הכדורגל ובפארק ואדי כופר. זה יגרום למטרדים קשים של אתרי עבודה במשך שנים".
פדלון מתריע עוד, כי גם לא ניתן יהיה לבצע תוכניות של התחדשות עירונית, במסגרת תמ"א 38 ופינוי-בינוי, באזורים שבהם יעבור התוואי הדרומי. "ישנם בניינים הזקוקים להתחדשות, והכל יוקפא עד לסיום העבודות", הוא מסביר.
"יש כאן לדעתי מאבק על איכות החיים של התושבים מול היוקרה. אומנם לרמת גן תהיה תחנה אחת ולבני ברק שתיים, אבל לאיכות חיי התושבים יש משקל חשוב יותר. מה מעדיפים, שתושבים מבני ברק יגיעו לתחנה ברב לוין? אין שום בעיה שאנחנו נגיע לתחנה בבני ברק, שהיא סמוכה אלינו", הוא טוען עוד.
"לאור התוכנית לחפירת מנהרות מתחת לבניינים, אנו חוששים מרעידות במבנה בעת הנסיעה ומנזק לטווח הארוך", הסבירה מרב בוך, נציגת הדיירים מהרחובות באדר והגאון אליהו. "גם אתרי העבודה שיוקמו בשטחי ההתארגנות יהיו למשך שנים באזור, ועלולים להיווצר עומסי תנועה בכבישים, כי ינועו כלי עבודה כבדים. אנו עושים כל שביכולתנו על מנת להעתיק את התוואי למקומו המקורי בבני ברק".
לדברי אחד ממובילי מטה המאבק, שי ביניאט: "לא ניתן לילדינו ולדיירם להפוך לשפני הניסיון של חברת נת"ע".
גם ברמת עמידר הייתה התארגנות נגד התוואי הדרומי, ובין מוביליו היו בן משה ופאני ישועה. הטענות העיקריות היו נגד הקמת התחנה בשכונה והכוונה להקים שטחי התארגנות של נת"ע במגרש הכדורגל ובוואדי כופר – דבר שעלול לגרום למטרדים ולעומסי תנועה.
עו"ד עפר שחל, המייצג את קבוצת התושבים ממרום נווה וגני מרום, התריע כי "בחירה בחלופה הדרומית היא כניסה ישר לשדה מוקשים והרפתקה מסוכנת בחיי אדם. המגדלים נבנו לפני שנים, כל אחד בשיטה שונה ועל קרקע שונה, ואיש לא ערך בדיקה פרטנית ויסודית של כל אחד מהם. החלופה הדרומית תגרור תהליך, מורכב ויקר יותר, וזה בזבוז משווע של כספי ציבור".

כתבות נוספות בחדשות רמת גן-גבעתיים

0

נזכור את הנופלים

מרכז ההתמחות בית יד לבנים גבעתיים, נמצא בשיאו של מיזם מיוחד עבור המשפחות השכולות, של המרת קלטות וידאו ואאודיו של בני...

חדשות רמת גן-גבעתיים19 בינואר 2021    דקה אחת
0

במסגרת פרויקט "יחידה מאמצת": תזמורת צה"ל מתנדבת...

במסגרת הפרויקט "יחידה מאמצת" כ-80 חיילים מתזמורת צה"ל מתנדבים בחודשים האחרונים ברחבי רמת גן עם אזרחים ותיקים, מבודדים ובנושא הסברה...

חדשות רמת גן-גבעתיים17 בינואר 2021    דקה אחת

כתיבת תגובה

  • אך ורק יאיר לפיד.
    אך ורק יאיר לפיד.

    אך ורק יאיר לפיד. אך ורק יאיר לפיד היחיד במדינה שעמד במילה שלו מילת ברזל. היחיד שנשאר נאמן לבוחרים בו. אך ורק אחד כזה צריך להיות ראש ממשלה. אך ורק יאיר לפיד נקי מכל עבירה ונקי מכל אינטרס לכסא. להשים פתק אך ורק ליאיר לפיד. אך ורק.