חדשות רמת גן-גבעתיים

האור בקצה המנהרה

חדשות רמת גן-גבעתיים9 בספטמבר 2020    9 דקות
0

אחרי שמשבר הקורונה גרם לעיכובים בהגעת עובדים וציוד מסין, עבודות הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה שוב צוברות תאוצה • כששתיים מתוך עשר התחנות התת-קרקעיות מצויות בשלבים המתקדמים ביותר, מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, אומר בגאווה: "זוהי ספינת הדגל שלנו, המסמלת את תחילת המהפכה התחבורתית. אני מאמין שכל קווי הרכבת הקלה והמטרו יהוו אלטרנטיבה לרכבים הפרטיים".

האור בקצה המנהרה
העבודות. כל תחנה היא כמו אצטדיון | צילום: אבשלום ששוני

הסינים מגיעים, ועבודות הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה צוברות תאוצה. "רואים את האור בקצה המנהרה", אומר מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, על רקע האצת העבודות בפרויקט הקו האדום.
בשל משבר הקורונה, מחודש פברואר לא הגיעו לארץ העובדים הסינים הנוספים שהיו דרושים לביצוע חלק מהעבודות. גם בהגעת הציוד חל עיכוב של כארבעה חודשים.
92 עובדים סינים, המופקדים על עבודות התקנת המערכות בתחנות ובמנהרות, הגיעו לארץ לפני כשלושה שבועות בטיסה שארגן התאגיד הסיני הענק CRTG, המבצע חלק מהעבודות, ובהן התקנת מערכות החשמל, התקשורת והאיתות. לאחר שבועיים שבהם שהו בבידוד, הם החלו לעבוד באתרים.
"עדיין חסרים לנו עובדים סינים, ובאוקטובר אמורים להגיע 300-200 עובדים נוספים", מבהיר גליק. "מדי יום עובדים כ-1,750 עובדים ישראלים וסינים על פרויקט הקו האדום, גם בשעות הלילה, ואנחנו רואים האצה בעבודות. העבודה היא סביב השעון".
ניפגש בתחנה
בחודשיים האחרונים החל להגיע לארץ הציוד מסין וממדינות נוספות, לאחר העיכובים, ונסללה הדרך להנעת הפרויקט, שנראה כמעט תקוע.
שתיים מעשר התחנות התת-קרקעיות מצויות בשלבים המתקדמים ביותר של העבודות: תחנת אלנבי, שלדברי גליק השטח העילי שמעליה יוחזר לציבור כבר בחודש נובמבר; ותחנת אם המושבות הסמוכה לכביש 4, שממנה יחלו, על פי התחזית, בעוד כתשעה חודשים נסיעות המבחן הראשונות של קרונות הרכבת הקלה, ש-12 מהן כבר הגיעו לארץ. "נסיעות המבחן יתמקדו בתחילה בתוואי המזרחי", מספר גליק.
ביקרתי בתחנה התת-קרקעית אם המושבות, והעבודות נראות בשלבים מתקדמים. "עבודות השלד הסתיימו, ואנחנו מצויים כעת בשלב עבודות הגמר והתקנת המערכות", מספר שאולי מזרחי, מנהל הפרויקט בתחנה התת-קרקעית.
תחנת אם המושבות היא הארוכה ביותר מבין עשר התחנות התת-קרקעיות – כ-206 מטרים. לעומת זאת, זו התחנה הפחות עמוקה מביניהן – כ-25 מטרים. השטח הבנוי בעומק האדמה עומד על כ-7,000 מ"ר.
"היות שאנחנו לא בתוך שטח אורבני, ניתן היה ליצור תחנה ארוכה ופחות עמוקה. במקום קומה טכנית, מוקמו החדרים הטכניים בשטח הגדול יחסית שלאורכה", מסביר מזרחי.
הקומה התת-קרקעית הראשונה לאחר הירידה מהמפלס העילי תהיה לכרטוס ומעבר הנוסעים. בקומה שמתחתיה, בעומק האדמה, כבר נעשו עבודות יציקת הרציפים ואף הותקנו מסילות הרכבת.
תחנת אם המושבות תהיה דו-זרועית – לנוסעים בקו התת-קרקעי לבני ברק, רמת גן ותל אביב, ולנוסעים בקו העילי לפתח תקוה.
"הרציפים מאוד בטיחותיים, ויוצבו דלתות בינם לבין הרכבת שתעצור. הדלתות ייפתחו אוטומטית רק כשהרכבת תעצור. הדבר ימנע סכנה של נפילה על המסילה או פגיעה מהרכבת", מסביר מזרחי. "התכנון הוא גם לכניסה ויציאה מהירות של הנוסעים באמצעות מעליות ודרגנועים".
בעת חירום, התחנה – בדומה לתחנות
תת-קרקעיות נוספות – תשמש כמקלט שיהיה עמיד גם למתקפת אב"כ. "ישנן דלתות שנסגרות אוטומטית, והתחנה תהפוך למקלט ענק", מבהיר מזרחי.
באתר עובדים כ-80-70 פועלים מדי יום במגוון תחומים. "אנחנו בשלבים מתקדמים של התקנת מערכות החשמל, המים והמיזוג", אומר מזרחי על המכשור החדש שבשלבי התקנה. "זהו שלב יותר מורכב מאשר עבודות השלד, כי יש צורך בתיאומים רבים בין חברות וגורמים שונים".
עבודת בצל הקורונה
העובדים הסינים שהגיעו לארץ עבדו בעת ביקורי בתחנה בחיבורים של קטע מסילה
תת-קרקעית למנהרה הגדולה. בניגוד למראות לעתים באתרי בנייה בארץ, הם כל הזמן הקפידו לעבוד עם מסיכות על הפנים, גם בעת עבודה פיזית.
"אנחנו חיים בצל הקורונה. כל מי שנכנס לאתר חייב לעבור מדידת חום, ואם יש חשש לתסמין – הוא לא נכנס. לפני כחודשיים במקרה התעטשתי כשהגעתי לאתר, אולי בגלל המזגן ברכב, ולא נתנו לי להיכנס. אין כאן פשרות", מציין מזרחי.
"נחפרה עיר תת-קרקעית מתחת לתל אביב וציר ז'בוטינסקי ברמת גן ובני ברק. כל תחנה היא כמו אצטדיון תת-קרקעי", מספר גליק. "זה פרויקט הנדסי גדול ומורכב, והוא ספינת הדגל שלנו, המסמלת את תחילת המהפכה התחבורתית. אני מאמין שכאשר כל קווי הרכבת הקלה והמטרו יושלמו, לא יהיה צורך לרבים לנסוע בכלי רכב פרטיים. תהיה להם אלטרנטיבה מצוינת".
תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה, שאורכו 24 ק"מ, יהיה עילי בפתח תקוה ובהמשך תת-קרקעי לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק, ברמת גן ומרכז תל אביב. ביפו ובבת ים התוואי חוזר להיות עילי. בתחנת קרליבך יהיה גם מעבר בין הקו האדום לקו הירוק המתוכנן. גליק מעריך שקרוב ל-75 מיליון נוסעים בשנה ייסעו בקו האדום.
הצפי: נובמבר 2022
עם תחילת העבודות, באוגוסט 2015, הצפי של נת"ע היה שהקו האדום יפעל החל מאוקטובר 2021. אבל לאחרונה הודיעה נת"ע שזה יקרה רק בנובמבר 2022. בשל העיכובים בלוחות הזמנים, גם עלות הפרויקט התייקרה ביותר ממיליארד שקל, והיא מוערכת כעת בכ-18 מיליארד שקל.
לא רק משבר הקורונה גרם לאיחור בהפעלת הקו האדום. מתברר שחלו עיכובים במכרזי המערכות. זאת, מאחר שהאומדנים הראשוניים של נת"ע היו נמוכים משמעותית לעומת ההצעות שהוגשו – והיה צורך בהליכי מכרז חדשים וממושכים.
גליק סבור שכבר עם תחילת העבודות בקיץ 2015, התחזית לסיומן לאחר כשש שנים לא הייתה מעשית. "מדובר בפרויקט מאוד מרוכב בעומק האדמה, שיש בו הרבה חוסר ודאות, וההערכות לא היו ריאליות", הוא אומר. "גם שבע שנים לביצוע פרויקט בסדר הגודל הזה הן הישג חשוב".
בנת"ע גם היה זעזוע ניהולי. המנכ"ל הקודם, יהודה בר-און, פרש לפני כשנה מהחברה, וביחד איתו פרשו בכירים נוספים.
גליק (64), בעל ניסיון ניהולי עשיר (כיהן בעבר, בין היתר, כמנכ"ל עיריית ראשון לציון, מנכ"ל אוניברסיטת בר אילן וסגן נציג שב"ס), נכנס לתפקידו לפני כעשרה חודשים.
"יש כאן אתגר עצום של חציבת עיר
תת-קרקעית והפעלתה עם המכשור המתקדם ביותר", הוא אומר. "הקו האדום הופך אותנו לאירופה המתקדמת בתחום התחבורה", הוא מציין. "זה פרויקט לאומי בעדיפות גבוהה, ויש לנו שיתוף פעולה מלא עם שרת התחבורה מירי רגב וצוות המשרד".
העיכוב בעבודות גם הביא להפקת לקחים ראשונה בנת"ע.
"העבודות של הקו הירוק והקו הסגול יתבצעו לאחר שלבי העתקת התשתיות ובניית השלד על ידי גורם אחד. כיום העבודות מבוצעות על ידי חברות שונות, ולעתים נוצרו עיכובים בשל קושי בתיאומים ביניהם. חשוב שגורם אחד יהיה אחראי על הכל", הוא מסביר.
אבן גבירול: אתר בנייה ענק
אורכו של הקו הירוק יהיה 39 ק"מ, ומהם כ-4.5 ק"מ תת-קרקעיים לאורך רחוב אבן גבירול בתל אביב. הקו, שיכלול 63 תחנות, יעבור בארבע רשויות: ראשון לציון, חולון, תל אביב והרצליה.
הצפי הוא שהקו, שאמור לשחרר את הפקקים לתל אביב מדרומה ומצפונה ואשר יכלול 63 תחנות (מהן ארבע תת-קרקעיות), יסיע מדי יום כ-180 אלף נוסעים. על פי התוכנית, הקו יתחיל לפעול בשנת 2027.
הקו הסגול, שאורכו 27 ק"מ ואשר אמור לשחרר את הפקקים לתל אביב ממזרח, ייסע בין יישובי בקעת אונו, בית החולים שיבא בתל השומר, דרך אלוף שדה ודרך השלום ברמת גן ובגבעתיים, דרום תל אביב, התחנה המרכזית ורחוב אלנבי – עד לתחנת סבידור.
הקו, שכולו יהיה עילי, יכלול 45 תחנות, ויסיע, על פי הצפי, כ-180 אלף נוסעים ביום. העבודות אמורות להסתיים בשנת 2026.
התוואי של הקו הסגול יצר בשנים האחרונות עימותים עם עיריית רמת גן ועם תושבים בכפר שלם האמורים להתפנות. ברמת גן דרשו שהתוואי בצומת אלוף שדה-הירדן יהיה תת-קרקעי או על גשר עילי, בטענה שהוא יגרום לפקקים בצומת העמוס.
גליק מבהיר שהתוואי לא ישתנה. "מדובר בשינוי סטטוטורי שעלול להימשך שנים. התוואי כבר אושר לפני כמה שנים, ועתירות שהוגשו לבית המשפט נדחו. אין אפשרות לשינוי", הוא מסביר.
בעניין פינוי תושבי כפר שלם הוא אומר שהנושא בדיונים, ומבהיר: "אף אחד לא ייזרק לרחוב. אנו מציעים דיור חלופי, ומי שאין ברשותו מסמכים המוכיחים את בעלותו על השטח, יקבל מאיתנו מענק הסתגלות".
עבודות התשתית לקווים הירוק והסגול כבר החלו באזורים שונים, ולקראת סוף השנה רחוב אבן גבירול בתל אביב ייראה כאתר בנייה ענק.
על פי התוכנית, גם כיכר רבין, שבה תיחפר תחנה תת-קרקעית של הקו הירוק, תהפוך לאתר עבודה, והמפגינים יצטרכו לחפש מקומות חלופיים. העבודות יתרחבו לרחובות מרכזיים נוספים, ובהם בן יהודה ואלנבי, בנוסף לעבודות שכבר מבוצעות ברחוב ארלוזורוב.
במקביל, מקודמות לאחרונה התוכניות לשלושה קווי מטרו באזור המרכז וגוש דן, באורך כולל של כ-145 ק"מ. הקווים יכללו 109 תחנות, והם יעברו ב-24 רשויות. הצפי הוא שהם יסיעו כשני מיליון נוסעים ביום.
תושבים וגם רשויות, ובהן עיריית רמת גן, הגישו התנגדויות לתוכניות. "ההכרעה תהיה בוועדה לתשתיות לאומיות, שהיא קובעת ומאשרת את התוכניות", מבהיר גליק.
מה הצפי שלך להפעלת קווי המטרו?
"מדובר בפרויקט לאומי ענק בעלות של כ-140 מיליארד שקל. אלה סדרי גודל עצומים, לעומת ההשקעה בשלושת קווי הרכבת הקלה המסתכמת בכ-30 מיליארד שקל. להערכתי, המימון לא יהיה רק של המדינה – ואנו בודקים דרכים להשגת מימון באמצעים שונים".
ומתי ינוע המטרו בעיר התת-קרקעית?
"אני מעריך שב-2030 הקו הראשון שלו כבר יפעל, וזו תהיה בשורה אמיתית ומהפכה תחבורתית. ישראל תהפוך אז למדינה אירופית מתקדמת גם בתחבורה".

כתבות נוספות בחדשות רמת גן-גבעתיים

0

סכסוך שכנים

רמת גן נקבעה כ"עיר צהובה" וגבעתיים כ"עיר ירוקה", על פי מתווה הרמזור של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו. עימות פרץ...

חדשות רמת גן-גבעתיים9 בספטמבר 2020    2 דקות
0

זהירות, יתושים

אחרי שהיה נדמה שהם נעלמו מהשטח, בסוף השבוע התגלו, לראשונה השנה, יתושים הנגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס באזור שבע טחנות...

חדשות רמת גן-גבעתיים9 בספטמבר 2020    2 דקות

כתיבת תגובה