חדשות רמת גן-גבעתיים

"רמת גן תהיה עיר מטרופולינית מובילה"

חדשות רמת גן-גבעתיים2 בספטמבר 2020    7 דקות
0

מגיפת הקורונה שינתה סדרי עולם גם באגף ההנדסה בעירייה, ישבנו לשיחה עם מהנדסת העיר רמת גן סיגל חורש, שמספרת על המעבר לעבודה דיגיטלית שייעל את העבודה וקיצר את התורים, הבעיות של תוכנית קווי המטרו, הרצון להיפרד מתמ"א 38, והחזון שלה לעיר

"רמת גן תהיה עיר מטרופולינית מובילה"
חורש. משחק של איזונים | צילום: משה כהן

"זמני ההמתנה לדיונים בתוכניות בנייה ברשות הרישוי ובוועדה המקומית התקצרו דרמטית", אומרת מהנדסת העיר רמת גן סיגל חורש, בראיון ראשון ל"המקומון" מאז כניסתה לתפקיד.
מגיפת הקורונה שינתה סדרי עולם גם באגף ההנדסה בעירייה. "כל העבודה מול מגישי התוכניות היא מקוונת, ואין קבלת קהל", היא מספרת. "זה דווקא הביא להתייעלות משמעותית בעבודה".
נפגשתי עם חורש במשרדה בקומה השלישית באגף ההנדסה. "אנחנו מובילים מהפכה בתחום התכנון והבנייה בעיר. יש לי גיבוי מלא מראש העירייה כרמל שאמה הכהן ויו"ר הוועדה המקומית אדם קניבסברגר", היא מדגישה.
חורש, שהחלה את תפקידה כמהנדסת העיר במרץ 2019, מאמינה שרמת גן תהפוך למטרופולין, אבל בינתיים העיר נאבקת על מעמדה. "בתוכנית קווי המטרו, רמת גן היא רק עיר מעבר. הגשנו התנגדויות לתוכנית", היא מציינת. "התוכניות לא מעניקות מענה לצרכים של העיר".
ניהול מקוון
עם פרוץ משבר הקורונה, בחודש מרץ, הופסקה קבלת הקהל באגף ההנדסה, והעבודה עברה להתנהל באמצעות הזום ובאמצעים דיגיטליים.
יש כבר לקחים משינוי שיטת העבודה?
"מפרוץ משבר הקורונה לא הפסקנו לעבוד, אבל אנחנו עובדים רק באופן מקוון. הוספנו שעות למענה טלפוני. המתכננים כבר לא צריכים להגיע, וגם עבורם זה חיסכון בזמן. הם לא צריכים להמתין בתור – והעבודה מול בודקי התוכניות היא בזום. כל ישיבה עם המתכנן וגם ישיבות רשות הרישוי והוועדה המקומית – מוקלטות ומוסרטות, כדי שיהיה תיעוד לכל דבר. גם לצד השני".
אבל רבים היו מגיעים למשרדים כדי לעיין בתיקי הבנייה.
"כל תיקי הבנייה סרוקים – הכל אפשר לראות בדיגיטל. תוך כדי הפגישות והדיונים בזום, רואים את התוכניות ותיקי הבנייה במידת הצורך".
האם המעבר לדיגיטל הביא להתקדמות ההליכים?
"ההספק גדל והעבודה כיום יעילה יותר. אנחנו בעיצומה של מהפכה דיגיטלית, שתמשיך איתנו גם לאחר משבר הקורונה. לכל דבר יש גם משהו חיובי".
כמה זמן ממתינים כיום לדיון בתוכנית בנייה?
"לאחר העמידה בתנאי הסף, בקשה להיתר ללא הקלות מגיעה לרשות רישוי תוך חודש-חודשיים. תוכנית תמ"א 38, העומדת בתנאי הסף, תגיע לוועדה גם בתוך כחודש וחצי".
עדיין נותרו פקקים עד להגעה לוועדה?
"כבר אין פקקים, וכשאין פקקים המאכערים מתייתרים. אנחנו לא מוכנים לדבר עם מאכערים. זה עיקרון".
איך אפשר לבצע את זה?
"אנחנו עובדים מול המתכננים. אם רוצים להעביר לאדם אחר שיטפל בבקשה, יש צורך בייפוי כוח עם אישור נוטריוני. זה מקשה על העברת הטיפול למאכערים".
מהי מדיניות הבנייה בעיר?
"אנחנו מעודדים לעבוד יותר על מתחמי בינוי בהתחדשות עירונית. זה יכול להיעשות באמצעות איחוד של חלקות ובניינים".
אבל המעבר למתחמי בינוי מאריך את ההליכים.
"זה יאריך, אבל תהיה כאן תועלת ציבורית והיעד הוא תכנון מיטיבי. היחס לבנייה בהתחדשות עירונית הוא בדרך כלל 1 ל-3 ברוב אזורי העיר – וכמות יחידות הדיור תגדל פי שלושה. זה יוצר עומסים על בתי הספר ותשתיות, ומביא גם למחסור בגני ילדים. איחוד החלקות מאפשר לנו להקצות שטחים לצורכי ציבור. בניגוד לתמ"א 38 בבניין אחד, באיחוד חלקות ניתן לגבות היטלי השבחה, שנועדים לעבודות פיתוח".
אז אתם נגד תמ"א 38 בבניין אחד?
"אנחנו לא מעודדים את זה, אבל ישנם רחובות שבהם מרבית הבניינים כבר התחדשו. ואם קיים בניין שעדיין לא עבר התחדשות עירונית – אז לא תהיה ברירה ונאפשר גם לו לבצע את התמ"א, אבל המדיניות היא למעבר למתחמי בינוי".
207 אתרי בנייה פעילים קיימים כיום ברחבי רמת גן, וישנם אזורים שבהם פרוייקטים של תמ"א 38 צצו בשנים האחרונות כפטריות לאחר הגשם.
מדברים על שינוי מדיניות, אבל בפועל רואים אתרי בנייה רבים בעיר.
"הבנייה שרואים כיום היא על פי אישורים של הוועדה לתכנון ובנייה בשלטון הקודם. השינויים שאנו מובילים עדיין לא באו לידי ביטוי בשטח".
פיתוח מואץ
על רקע משבר הקורונה ושינוי הרגלי העבודה, את רואה שינוי ייעוד מבנייני משרדים למגורים?
"אני עדיין לא רואה את זה בתוכניות, אבל היו יזמים שבדקו את האפשרות הזו. צריכים למצוא את האיזונים. יחידת דיור חדשה יוצרת לעירייה גירעון של 10,000 שקל בשנה, ולכן צריך לעודד גם פיתוח מתחמי תעסוקה ומשרדים".
היכן עומדת תוכנית המתאר שכבר שנים עובדים עליה?
"עשינו מהפכה בתוכנית המתאר, והיא אמורה להגיע לוועדה המקומית בחודש הבא ובהמשך לוועדה המחוזית. אנחנו גם מצויים בשלבים מתקדמים של תוכניות אב לכל השכונות בעיר. תהיה ודאות תכנונית בכל האזורים".
מהי המדיניות שלכם לגבי בנייה לגובה?
"בצירי תנועה ראשיים ובאזורי תעסוקה, אפשר יהיה לבנות לגובה. בציר ז'בוטינסקי, שהקו האדום של הרכבת הקלה יעבור לאורכו, יהיו בעתיד מגדלים בגובה של 30 קומות לתעסוקה, מגורים ומלונאות. אנחנו עובדים על התוכנית הכוללת לרחוב".
חורש מציינת שעל מנת לייעל את אישורי תוכניות התב"ע באזורים שונים בעיר, הוחלט לקלוט שלושה עובדים נוספים למחלקת התכנון באגף ההנדסה, כחלק מהכוונה להאיץ קידום תוכניות במתחמים.
במזרח העיר בונים בפועל עיר חדשה, מה צפוי שם?
"ייבנו כ-15 אלף יחידות דיור, וגם יהיו אזורי תעסוקה. חתמנו על הסכם הגג והאזור עובר פיתוח מואץ. קיימת הקפדה על הקצאת שטחים ציבוריים ובניית מוסדות חינוך. האזור יהיה מרושת לקו הסגול של הרכבת הקלה".
"הגברנו את האכיפה"
לפני כשנה לעירייה היו עימותים עם ארגון הקבלנים, בעקבות שינוי המדיניות, למעבר למתחמי פינוי-בינוי במקום תמ"א.
איך כיום שיתוף הפעולה עם הקבלנים?
"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה. בישיבות הוועדה לתכנון ובנייה יש לארגון הקבלנים נציג כמשקיף. אנחנו שומעים הערות, וגם מביאים בפניהם את ההשגות שלנו".
יש שינוי במדיניות האכיפה?
"בוודאי. בשנת 2018 היו בממוצע שני צווי הפסקת עבודה בחודש באתרי בנייה בשל ליקויי בטיחות. בחודשים האחרונים הממוצע הוא כ-50 צווי הפסקת עבודה באתרים שהתגלו בהם מפגעים בטיחותיים. הגברנו מאוד את האכיפה. האכיפה הוחמרה, אין רחמים".
לכמה זמן העירייה מוציאה צווי הפסקת עבודה מנהליים?
"על כל עבירת בטיחות, תמרור, או גדר עקומה, צו הפסקת העבודה תקף לחמישה ימים, ובמידת הצורך הוא גם יימשך ואף יהיה קבוע. כבר רואים יותר ניקיון ליד האתרים ושיפורים בשילוט ובבטיחות באתר ובמרחב הציבורי".
מהי מדיניות האכיפה על עבירות בנייה?
"אנחנו עובדים כיום גם באכיפה יזומה בהתאם לסקרי צילומי אוויר. היו פעמים שעצרנו בצו הפסקה מנהלי בנייה בלתי חוקית עוד במהלך העבודה, בעקבות הצילומים, שהרצף שלהם מאפשר לנו לדעת גם מתי בוצעו עבירות הבנייה. אנחנו קרובים להיות ועדה עצמאית, ויהיו לנו יותר סמכויות גם באכיפה".
אבל תצלומי אוויר אינם נותנים תמונת מצב על פיצולי דירות.
"אנחנו אוכפים גם עבירות בנייה של פיצולים ללא היתר. זה נעשה בעיקר בעקבות תלונות שמוגשות".
לא תולים תקווה במטרו
עומדות על הפרק תוכניות שיביאו להפחתת עומסי התנועה?
"מעל כביש 4 ייבנו שלושה גשרים – אחד לכלי רכב ושניים להולכי רגל, שאמורים להביא להקלה משמעותית במזרח העיר. קווי הרכבת הקלה – האדום והסגול, ובעתיד המטרו – אמורים להביא לפתרונות תחבורתיים ארוכי טווח".
מדוע הגשתם התנגדויות לתוכנית המטרו?
"רמת גן משולבת בשני קווי מטרו בתוכניות שהוגשו – קו 103 מתל השומר ליישובי בקעת אונו, וקו 102, עם תחנות בצומת כצנלסון-בן-גוריון ובשדרות ירושלים-הרא"ה. יש צורך בפריסה רחבה יותר של המטרו. בתוכניות התעלמו מרמת גן. הגשנו הצעות חלופיות, שיכללו חיבור של קו 103 עם תחנה באצטדיון רמת גן, ומשם לפנחס רוזן בצפון תל אביב, ואנו גם מציעים שלקו 102 תהיה תחנה ברחוב הרב לוין. המטרה היא ליצור שילוב של המטרו וקווי הרכבת הקלה".
היכן רמת גן תהיה בעוד עשר שנים?
"רמת גן תהיה עיר מטרופולינית מובילה".

כתבות נוספות בחדשות רמת גן-גבעתיים

0

האור בקצה המנהרה

הסינים מגיעים, ועבודות הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה צוברות תאוצה. "רואים את האור בקצה המנהרה", אומר מנכ"ל נת"ע, חיים...

חדשות רמת גן-גבעתיים9 בספטמבר 2020    9 דקות
0

סכסוך שכנים

רמת גן נקבעה כ"עיר צהובה" וגבעתיים כ"עיר ירוקה", על פי מתווה הרמזור של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו. עימות פרץ...

חדשות רמת גן-גבעתיים9 בספטמבר 2020    2 דקות

כתיבת תגובה