חדשות רמת גן-גבעתיים

"היעד שלי: להיות ראש העירייה"

חדשות רמת גן-גבעתיים26 בינואר 2020    8 דקות
0

בראיון מיוחד ל"המקומון", מספר מ"מ ראש עיריית רמת גן, ליעד אילני, על יחסיו עם ראש העירייה, ושוטח את תכניותיו לשנים הקרובות • "אנחנו מקבלים פידבקים נהדרים מתושבים ועובדי עירייה, שאומרים לנו שכזה קצב, יסודיות ומקצועיות של עבודה הם לא חוו שנים ארוכות"

"היעד שלי: להיות ראש העירייה"
אילני ושאמה הכהן. "ראשון התומכים בו" ׀ צילום: דוברות העריייה

 

"יש הרבה גורמים שישמחו לראות אותי ואת כרמל שאמה הכהן מתפצלים, אבל שנינו שמנו את האגו בצד, ואנחנו מוכיחים שיש כאן מחנה שינוי אמיתי", אומר ממלא מקום ראש עיריית רמת גן, ליעד אילני, בראיון מיוחד ל"המקומון".
נפגשנו בלשכתו של אילני, מול לשכת ראש העירייה, שעות ספורות אחרי ששב מנסיעה משותפת עם שאמה הכהן לפריז ואמסטרדם, כדי לגייס תרומות להקמת מוזיאון הליצנים הגדול בעולם ומיזם חינוכי ייחודי.

אילני (37), המחזיק בשורת תיקים בכירים: תחבורה, ספורט, בריאות, הפארק הלאומי, ראשות ועדת החינוך ותיק החדשנות "רמת גן 2028" – דיבר בפתיחות רבה על השנה הסוערת מאז המהפך בבחירות, השינויים המתוכננים בעיר, יחסיו המורכבים עם שאמה הכהן וגם תכניותיו האישיות. "היעד שלי הוא להיות בעתיד ראש העירייה. שאמה הכהן כבר הודיע שהוא מתכוון לכהן שתי קדנציות, ושיתוף הפעולה בינינו מצוין", הוא אמר.

איך אתה מסכם את השנה הראשונה בקומה השלישית של בניין העירייה?
"זו הייתה שנה מלאת אנרגיה ועשייה. עמדנו בהבטחות שנתנו לציבור. אנחנו מקבלים פידבקים נהדרים מתושבים וגם מעובדי עירייה בכירים, שאומרים לנו שכזה קצב, יסודיות ומקצועיות של עבודה הם לא חוו שנים ארוכות".

מה השתנה בפועל?
"אנחנו מובילים רפורמה לגיל הרך בהשקעה של כ-100 מיליון שקל לעשר שנים. התכנית כוללת את שדרוג שכר המדריכות והסייעות, יצירת רצף חינוכי מהשעה 12:30 ומעבר הצהרונים ממפעלי בית עמנואל לאגף החינוך. יש כאן אמירה". אילני מספר גם על הקמת מועצת חינוך ומועצת אזרחים ותיקים, לצד קידום שורת פרויקטים שייצאו בשנים הבאות אל הפועל.

הבטחתם לבטל את התשלום להוצאת תו חניה. בשבוע שעבר הוצאתי תו חדש ושילמתי.
"כבר בישיבת המועצה השנייה ביטלנו את אגרת החניה, ואנחנו צפויים לקבל בחודשים הקרובים את אישור משרדי הממשלה. מקווה שהאגרה תבוטל בחודשיים-שלושה הקרובים".

כמחזיק תיק הפארק הלאומי, מתי יחזרו הסירות לאגם?
"זה יקרה במאי 2021, אחרי שנסיים את עבודות הפיתוח בפארק. כחלק מהסכם הגג, הוקצבו 60 מיליון שקל לשדרוג הפארק. בהמשך נקבל החלטה אם לשפץ את המבנה העגול באגם, או להרוס אותו ולבנות חדש. יש גם תכניות לשדרוג האמפי, פתיחת בית קפה נוסף בפארק והקמת מתחם אטרקציות לילדים עם קיר טיפוס. ראש העירייה רוצה שתוקם חומה שקופה בין הפארק לספארי. יש גם כוונה לאחד בעתיד את הפארק הלאומי והספארי וליצור גוף ניהולי אחד".

בנוסף, מבטיח אילני לשקם את האמפי הנטוש בגן אברהם, שישודרג ויהפוך לקונכייה לאירועים, כחלק משיפוץ חלקו המזרחי של הגן המיתולוגי, שממנו נהג המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק להשקיף לעבר תל אביב.

הובלת את תכנית הרובעים, בהשקעה של מיליוני שקלים. יש לכך הצדקה בעידן הדיגיטלי?
"זה לא מדויק. דיברו על כך, שזה יעלה 5 מיליון שקל בשנה, אבל בפועל זה עלה השנה רק כ-1.93 מיליון שקל. העיר חולקה לשבעה רובעים. הדיגיטל מתאים לאנשים מסוימים, אבל יש אנשים יותר מבוגרים, וחשוב להנגיש עבורם את השירותים העירוניים וליצור ערך מוסף. הרובעים גם מסייעים למוכנות בעת חירום".

אילני מציג בהתלהבות תכנית גדולה נוספת, לשיפוץ בית קריניצי, לקראת חגיגות ה-100 לעיר רמת גן בשנת 2022. "נעניק את המעמד הראוי למוזיאון לתולדות רמת גן. זה יהיה בית העיר והנצחה ראויה לקריניצי. אציע לקיים שם גם את ישיבות המועצה".

לא זזים
אילני מרחיב רבות בנוגע לתכניות העתידיות של העירייה, אבל בינתיים התחושה היא שתושבי העיר תקועים בפקקי התנועה ואין מוצא. "ככל שתושבים יסכימו להבין שהעתיד מצוי בתחבורה הציבורית – ייטב לכולם", אומר אילני. "בישראל אין משבר דיור, אלא משבר תחבורה ציבורית. אם היה מטרו מחיפה לבאר שבע, היו מגיעים לאזור המרכז לעבוד".

אבל התחבורה הציבורית אינה יעילה.
"נפעל לשפר אותה. בקרוב יתחיל פיילוט לתעדוף תחבורה ציבורית ברמזורים ברמת גן. הפיילוט יהיה בקו 67, שייסע בגל ירוק ברמזורים בעיר. בהמשך, נרחיב אותו לצירים נוספים. יהיו גם עוד נת"צים בעיר. אחד מהם ברחוב ביאליק במסגרת פרויקט 'מהיר לעיר'".

אבל זה יביא לגריעת מאות מקומות חניה והמצוקה תחמיר.
"נקים את החניון הציבורי מתחת לכיכר אורדע. היעד הוא לייצר חניון בכל שכונה. החניון בחזית הפארק הלאומי יהיה בעתיד גם תת-קרקעי, ויתווספו שם מאות מקומות חניה. במקביל, סגן ראש העירייה רועי ברזילי מקדם את התכנית לשבילי אופניים".
אילני מקווה שהממשלה הבאה תוביל רפורמה בתחבורה השיתופית ותאפשר לחברת אובר להתחיל לפעול בארץ. "חייבים לייצר פתרונות נוספים. רק תחבורה ציבורית, שיתופית ודו-גלגלית תביא להקלה בעומסים".

יש טענות שברמת גן אין אכיפה נגד עבירות שמבצעים רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, כמו שקורה בתל אביב.
"המטרה היא להגביר את האכיפה, אבל חסרים פקחים. יש שמונה תקנים פנויים של פקחים. בגלל השכר הנמוך, שלא תלוי בנו, קשה לגייס פקחים. אנחנו מנסים ליצור תמריצים".

לאחרונה תושבים מתלוננים דווקא על אכיפת יתר נגד חניה לא חוקית, בעיקר בשבתות.
"אכיפה כזאת מתבצעת רק במקרים של תלונה במוקד העירוני, על רכב שמסכן את הולכי הרגל. ברגע שפקח רושם דוח לרכב אחד שחוסם את המדרכה, הוא חייב לרשום גם לכל הרכבים האחרים על המדרכה באותו רחוב. העירייה חייבת לתת מענה לכל תלונה על עבירה מסכנת חיים".

הפעלת התחבורה הציבורית בשבת עוררה מחאות והפגנות. אתה לא חושש משסע עם הציבור הדתי בעיר?
"כל מה שקידמנו הם דברים שהיו במצע הבחירות של ראש העירייה ושל שותפינו. חשובה לי מאוד האחדות של תושבי רמת גן, ואני פועל כל הזמן כדי להרגיע את הרוחות. גם אחרי שריססו כתובת נאצה סמוך לביתי, המשכתי לפעול כדי לקרב. אנחנו נותנים מענה גדול גם לציבור הדתי. רמת גן היא לא תל אביב ולא גבעת שמואל, ותמיד היא הייתה עיר של כולם".

בתל אביב ובגבעתיים לא היו כמעט הפגנות מחאה נגד התחבורה הציבורית בשבת. למה זה קרה רק ברמת גן?
"אנחנו היינו הראשונים, וגורמים פוליטיים עמדו מאחורי זה".

אתה תומך בפתיחת עסקים בשבתות ברחוב ביאליק?
"לא בפתיחת עסקים, אלא בפתיחת בתי קפה, פאבים וברים בביאליק ובצירים ראשיים, לא בסמוך לבתי כנסת".

לומד משאמה הכהן
שאלתי את אילני אם הוא שלם עם ההחלטה להקפיא את ההתחדשות העירונית במסגרת תמ"א 38. לדבריו, "הפתרון הנכון הוא התחדשות של מתחמים, שמאפשרת לתכנן טוב יותר את העיר והשכונה. סברתי שיש לנקוט הוראות מעבר, ולהמשיך לטפל בבקשות במסגרת תמ"א 38 שכבר הוגשו, אבל ראש העירייה הסביר לי שאז לא ניתן יהיה למנוע תכניות חדשות נוספות במסגרת זו".

מדוע נכנסתם לעימותים עם ועד העובדים וההסתדרות?
"העירייה הייתה במשבר תקציבי. קיצצנו בשעות הנוספות ודרשנו שהעובדים יחתימו כרטיס נוכחות. הצלחנו לצאת מהמשבר התקציבי, והמטרה שלנו היא לפעול ככל יכולתנו לשיפור תנאי ההעסקה. ועד העובדים יודע, שרווחת העובדים חשובה לנו מאוד".

הקואליציה עברה סערות בשנה האחרונה. התחלתם עם 22 חברי מועצה ושניים מהם כעת באופוזיציה.
"עמדתי היא, שבקואליציה אידיאלית יש 17 חברי מועצה, אבל הקואליציה הנוכחית עוד תגדל. כבר היו פניות של גורמים מתוך האופוזיציה, שרוצים להצטרף, וזה בהחלט ייתכן".

מה מנע עד היום את הצטרפותם?
"הדרישה הראשונה והיחידה שלהם הייתה לקבל סגנות ראש עירייה בשכר. הליכוד יוזם חקיקה בכנסת, שתביא להגדלת מכסת סגני ראש העירייה, ואז לרמת גן יהיה סגן רביעי בשכר. אני מעריך, שאז יצטרפו אלינו גורמים מהאופוזיציה".

למה נכנסתם לעימותים עם עיריית גבעתיים?
"יש לי מערכת יחסית חברית עם רן קוניק, אבל לפעמים יש גם אינטרסים מנוגדים, וזה בסדר. אני בעד איחוד, לא רק בין רמת גן לגבעתיים, אלא בין כמה רשויות במטרופולין. מי שמגיע מחיפה, לא יודע איפה מתחילה רמת גן, גבעתיים או תל אביב".

לאילני היה לאחר הבחירות עימות חריף גם עם מנכ"ל עיריית גבעתיים יורם פומרנץ, שפעל למען בחירתו, וכעת הוא מבקש להתנצל. "ליורם יש חלק משמעותי ביותר בהישג שאליו הגעתי בבחירות, ואני מעריך אותו מאוד כחבר וכאיש מקצוע. שנינו התאכזבנו כשלא נבחרתי לראשות העירייה. היה בינינו ויכוח לאחר הבחירות, ואני מצטער מעומק לבי אם הוא נפגע".

אתה מרוצה משיתוף הפעולה עם שאמה הכהן?
"כשתמכתי בשאמה הכהן, ראיתי את טובת הציבור שרצה בשינוי, ושמתי את שאיפותיי האישיות בצד לכמה שנים. אני מאוד שמח על שיתוף הפעולה עם כרמל. ככל ששיתוף הפעולה יימשך – אהיה ראשון התומכים בו. כרמל שייך לליגה של הגדולים, ואני בטוח שעוד נראה אותו בתפקיד שר בכיר. אני לומד ממנו הרבה".

כתבות נוספות בחדשות רמת גן-גבעתיים

0

בלי מסיבות חייתיות

אגודת צער בעלי חיים פנתה בבקשה לפני נקיטת הליכים משפטיים מול עיריית רמת גן והפארק הלאומי בבקשה כי ישנו את...

חדשות רמת גן-גבעתיים25 בפברואר 2020    דקה אחת
0

יש דיבור חדש בעיר

  עיריית גבעתיים ציינה בשלל אירועים ופעילויות את שבוע "הדיבור החדש", המפגיש ילדים, בני נוער ומבוגרים להידברות ולשיח מכבד, על...

חדשות רמת גן-גבעתיים25 בפברואר 2020    דקה אחת

כתיבת תגובה