חדשות רמת גן-גבעתיים

10,000 נוסעים במיזם "נעים בסופ"ש"

חדשות רמת גן-גבעתיים28 בנובמבר 2019    7 דקות
0

גם בעיריות השותפות לתכנית התחבורה הציבורית בשבת הופתעו מהביקוש הגבוה, שיצר לעתים זמני המתנה ממושכים • בסוף השבוע הקרוב יתוגברו חלק מהקווים בהתאם לדרישה • קוניק: "נפיק לקחים מהתקלות לקראת השבוע הבא"

10,000 נוסעים במיזם "נעים בסופ"ש"
קוניק ומיניבוס "נעים בסופ"ש". "זהו יום חשוב, היסטורי ומרגש" ׀ צילום: אבשלום ששוני

מיזם התחבורה הציבורית במטרופולין גוש דן "נעים בסופ"ש" יצא בסוף השבוע לדרך, והביקוש הגבוה יצר לעתים זמני המתנה ממושכים והביא לתגבור של מיניבוסים בחלק מהקווים.
גם המארגנים הופתעו – יותר מ-10,000 נוסעים עלו על קווי התחבורה הציבורית בשישי בערב ובמהלך השבת. ל-45 המיניבוסים שהוקצו למיזם נוספו רכבי תגבור. המיניבוסים נסעו בשישה קווים בארבע ערים, תל אביב, גבעתיים, רמת השרון וגבעתיים, ואספו והורידו נוסעים בכ-500 תחנות. בעיריות השותפות למיזם שוקלים לתגבר כבר בסוף השבוע הקרוב את מספר המיניבוסים, שבכל אחד מהם 19 מקומות ישיבה, ובמידת הצורך להפעיל בחלק מהקווים העמוסים גם אוטובוסים.
"יצאתי בשישי בערב עם חברה לתל אביב, והפעם הנסיעה הייתה ללא תשלום. חסכנו כ-100 שקל על מוניות", סיפרה הילה, שיצאה בשישי בערב מגבעתיים. בקי, תושבת תל אביב, סיפרה: "בדרך כלל בשבתות אני בבית. הפעם יצאתי לטיילת והיה מזג אוויר נהדר. חבל שחיכינו כל כך הרבה שנים, אבל מוטב מאוחר מאשר בכלל לא".
בין הנוסעים במיניבוסים העמוסים היו גם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי וראש עיריית גבעתיים רן קוניק. "זהו יום חשוב, היסטורי ומרגש, שבו צורך אמיתי של מאות אלפי תושבים בגוש דן זוכה לקבל מענה", ציין קוניק, שעלה על המיניבוס בתחנה ברחוב ויצמן בעיר. "השסעים בחברה הישראלית יתאחו רק כשמנהיגינו, כולל מנהיגי הציבור הדתי, יקבלו ויכבדו את צורכי ואורחות חייו של האחר. אנחנו פוגשים בדרך צעירים שנוסעים לבלות, מבוגרים, שנוסעים לבקר קרובי משפחה בערים סמוכות, ואנשים שנוסעים לבקר קרובים בבית החולים. אני מודע לתקלות ולעומס שהיה. נפיק לקחים גם מהתקלות לקראת השבוע הבא".
סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי (מרצ), שהייתה ממובילות המיזם, הוסיפה: "מדובר ביום היסטורי עבור הציבור, שמצביע ברגליים ועולה על המיניבוסים. הביקושים לנסיעות עולים על התחזיות, ומוכיחים את חיוניות השירות". להבי הוסיפה שהיא כבר נמצאת בקשר עם רשויות נוספות, כדי לצרפן לרשת. "ראיתי משפחות שנסעו לבקר קרובים, ועשרות צעירים שהכירו תודה על שסוף סוף זכו להתנייד בחופשיות באמצעות קווי השירות".
רועי שוורץ-תיכון, יו"ר ומייסד "נוע תנוע – תחבורה בשבת", סיכם בהתלהבות: "עשינו הסטוריה. מה שלא קרה מעל ל-70 שנה במדינה קרה לראשונה בשבת. אני מודה לעיריות שנרתמו למהלך החשוב והרימו פרויקט אדיר כזה, ומקווה שילדינו לא יידעו שבעבר לא הייתה בישראל תחבורה בשבת".
תחנה ראשונה גבעתיים: "מוחקים את הסטטוס קוו"
עם זאת, היו גם מתנגדים למהלך. פעילים מהציבור הדתי נגד התחבורה הציבורית בשבת תלו ביום שישי בבוקר בתחנות של "קווי השבת" בגוש דן כרזות ענק, ובהן דבריהם של ראשי הציונות, התוקפים בחריפות את הפגיעה בשבת. על הכרזות הופיעו, בין השאר, דברי ראש עיריית תל אביב הראשון מאיר דיזנגוף והמשורר חיים נחמן ביאליק, שקבעו כי הפגיעה בשבת היא פגיעה בערכיו הלאומיים של עם ישראל ובאחדותו. אבל רוב השלטים לא שרדו זמן ממושך, הושחתו או הורדו. "מצער שלא נותנים לכולם להביע את דעתם", אמר אחד ממארגני המחאה.
חבר מועצת עיריית גבעתיים, עו"ד יעקב שטרן: "כולי תקווה שיוחלט לסיים את הפעלת האוטובוסים בשבת בהקדם, ובכך נכבד את יום המנוחה הלאומי של עמנו, כפי שאמר אחד העם: 'יותר מששמרו ישראל על השבת, שמרה השבת על ישראל'. אני וחבריי, סגן ראש העיר מושיק גולדשטיין ומ"מ ראש העירייה טלי ארגמן, התנגדנו להחלטה מטעמים ערכיים ועקרוניים, וכן מטעמים חברתיים-סוציאליים ותקציביים.
"הפעלת התחבורה הציבורית בשבת פוגעת באופן קשה ביותר בצביונה היהודי של השבת בגבעתיים ותפר את אופייה השקט והמיוחד, החשוב לכלל קבוצות האוכלוסייה בעיר – חילונים, דתיים ומסורתיים כאחד. איננו מבקשים להתערב באורחות חייו הפרטיים של איש, ואנו מודעים היטב להרכב האוכלוסייה בעיר ומכבדים זאת, אך פה מדובר על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת על ידי העירייה ומתקציבה, ובכך למעשה מוחקים את הססטוס קוו הנהוג בעיר ובגוש דן מאז קום המדינה, המאפשר לכל קבוצות האוכלוסייה לחיות יחדיו בצורה מיטבית ובכבוד הדדי.
"מבחינה תקציבית, דעתנו היא שאת מאות אלפי השקלים בשנה המוקצים לנושא זה, יש להעביר לנושאים ותחומים דחופים יותר – תגבור שעות הוראה בבתי הספר, שירותי רווחה, פיתוח שבילי אופניים, קשישים, תנועות נוער, מלגות לסטודנטים, קידום בעלי צרכים מיוחדים, ניקיון, תשתיות ועוד. כמו כן, התכנית תפגע בקבוצת העובדים החלשה ביותר בחברה – נהגי האוטובוסים, שאיננו יודעים אם הם באמת רוצים לעבוד ביום המנוחה הלאומי או נאלצים לעשות זאת בלית ברירה.
"בנוסף, יש אלטרנטיבות אחרות לעניין התחבורה בשבת, שפוגעות פחות בצביון השבת ושאין להם עלות תקציבית. ביניהן, קווים פרטיים של 'נוע תנוע' ותכנית מוניות השירות, שבכוונת משרד התחבורה להפעיל באמצעות זכיינים פרטיים. מעבר לכך, התכנית עצמה מלאה חורים, חוקית וחוקתית, שלא ניתן עליהם מענה משפטי. נפעל כעת ביתר שאת להגדיל את כבוד השבת וצביונה המיוחד בגבעתיים. השבת היא של כולם".
לעומת המתנגדים, הפגינו פעילים בתנועת "ישראל חופשית" מול ביתו של ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך, במחאה על כך שעירם אינה כלולה במיזם. גם עיריות חולון ובת ים הודיעו שלא יצטרפו, ובכך דרום גוש דן נותר למעשה מחוץ לתחבורה הציבורית בשבת. ההערכה היא שרשויות מקומיות נוספות צפויות להצטרף למיזם, בהן הוד השרון ושוהם, שכבר הודיעה על כך רשמית. עם זאת, עיריית הרצליה הודיעה השבוע שתמשיך להפעיל עצמאית קווים בשבת ולא תהיה חלק מהמיזם.
מערך ההיסעים המטרופוליני כולל בינתיים שישה מסלולים, שאורכם כ-300 קילומטר במטרופולין צפון ומרכז גוש דן, ולמעלה מ-500 תחנות. שעות הפעילות של המיזם ביום שישי הן 02:00-18:00, ובשבת 17:00-09:00. הקווים ייצאו בתדירות קבועה, כל חצי שעה עגולה, מלבד קו 710 מקריית אונו, שייצא בכל שעה עגולה. בנוסף, כל מיניבוס שלישי (כל שעה וחצי) יהיה מונגש. מוגבלי תנועה יכולים להבטיח את מקומם, בהזמנת מקום שעתיים מראש במוקד הטלפוני.
בעזרת השם:
ממשיכים ב"סבבוס"
עיריית רמת גן, שהייתה חלוצת הפעלת התחבורה הציבורית בשבת בימי הקיץ, לא הצטרפה למיזם החדש במטרופולין גוש דן, והיא תפעיל בנפרד את קווי ה"סבבוס" לתל אביב. ראש העירייה כרמל שאמה הכהן הודיע שעם חידוש הפעלת מערך ההיסעים החינמי יושקו שני קווים נוספים למערך ההיסעים: "סבבוס אליפות" ו"סבבוס בונוס". הקווים החדשים יעניקו לתושבים תחבורה ציבורית חינמית בסופי שבוע לאירועי ספורט מרכזיים בארץ ולמוקדי תיירות לאומיים.
בעירייה הזכירו שרמת גן הייתה חלוצה בתחום התחבורה הציבורית בשבת, ושבעקבות המהלך כרמל שאמה הכהן וממלא מקומו ליעד אילני ספגו ביקורת קשה מהחוגים הדתיים בעיר, ואף פורסמו פשקווילים שקראו לפולסא דנורא נגדם. "אני רוצה לברך את הערים השכנות שהצטרפו למהפכת התחבורה הציבורית בשבת, דרך שפרצנו והובלנו בשנה שעברה. מעבר להרחבת קווי ה'סבבוס', נדאג שהם יפעלו בהתאמה עם המיזם המטרופוליני, כדי שתושבי העיר יזכו בפלטפורמה רחבה, שתעניק להם נגישות מלאה בסופי השבוע לעיר ומחוצה לה", ציין שאמה הכהן.
כזכור, בשל חילוקי דעות על אופן ההפעלה ושם המיזם, רמת גן לא הצטרפה למערך המטרופוליני. ברמת גן דרשו שהמערך החדש ימשיך לנוע בחוצות גוש דן תחת השם "סבבוס" ולא "נעים בסופ"ש". השבוע נודע כי הועלו הצעות פשרה, שכללו בין היתר, הצבת לוגו גדול של "נעים בסופ"ש" ולידו בכתובית קטנה יותר "סבבוס", אבל המגעים הסתיימו ללא תוצאות, ורמת גן תמשיך להפעיל עצמאית את הקווים בשבת.
בתקופת הסליחות הוחלט לאפשר לתושבי העיר המעוניינים לעלות לירושלים ולהשתתף באירועי הסליחות לקראת יום הכיפורים – להשתמש ב"סבבוס אמונה". בתוך כך, תושבים יצאו בדרישה להקדים את הפעלת קווי ה"סבבוס" ברמת גן בימי שישי, על מנת לאפשר לאנשים להגיע לארוחות ליל שבת. "יש אנשים רבים שרוצים להגיע לביקורים משפחתיים בשישי בערב, אבל לא יכולים לעשות זאת", הסבירה תושבת ותיקה ברמת גן.

כתבות נוספות בחדשות רמת גן-גבעתיים

0

כתב אישום: איתר קטינים בוואטסאפ וביצע בהם...

[caption id="attachment_135882" align="alignleft" width="232"] התכתבות וואטסאפ בעלת תוכן מיני. הנאשם התכתב עם 43 קטיניםצילום המחשה: צילום מסך[/caption] מחלקת הסייבר בפרקליטות...

חדשות רמת גן-גבעתיים11 בדצמבר 2019    3 דקות
0

שדרוג התחבורה הציבורית בגבעתיים

החל מאמצע חודש ינואר הקרוב, ולאחר שפניות העירייה למשרד התחבורה נענו, קו 23 יגיע עד סוף רחוב ריינס וימשיך למתחם...

חדשות רמת גן-גבעתיים11 בדצמבר 2019    דקה אחת

כתיבת תגובה