חדשות רמת גן-גבעתיים

בלי צלצולים, בלי מבחנים

חדשות רמת גן-גבעתיים25 ביולי 2019    8 דקות
0

לאורית איתיאל, מנהלת אגף החינוך החדשה בעיריית רמת גן, יש רעיונות מהפכניים, שחלק מהם היא מתכוונת ליישם כבר בשנת הלימודים הקרובה • "הצלצולים התאימו לתקופת המהפכה התעשייתית. זה נגמר", היא קובעת

בלי צלצולים, בלי מבחנים
איתיאל. "חשוב שהמערכת תהיה רלוונטית לילדים" ׀ צילומים: משה כהן

"יש להפסיק את הצלצולים במהלך יום הלימודים בבתי הספר, ולהימנע ממבחנים לתלמידים עד כיתה ה'" – אלה שניים מהרעיונות המהפכניים שמקדמת מנהלת אגף החינוך בעיריית רמת גן אורית איתיאל, לקראת שנת הלימודים הבאה, שתחל ב-1 בספטמבר.
איתיאל, תושבת שכונת מרום נווה, שנבחרה לתפקיד לפני כחצי שנה, צמחה מלמטה. הקריירה החינוכית שלה החלה כמורה בבית הספר ערמונים ונמשכה כמנהלת בית הספר מכל"ל. לאחר מכן מונתה למנהלת מחלקת החינוך היסודי באגף החינוך בעירייה, ובתום הליך המכרז היא נבחרה לתפקיד הבכיר ביותר במערכת החינוך בעיר.
נפגשתי איתה בלשכתה. לצד סדרת רפורמות שהיא מתכוונת להנהיג, יש לה תכניות גם לשיפוץ מאסיבי של מוסדות חינוך בעיר. המסר שלה חד – "מערכת החינוך צריכה להיות רלוונטית לדור הסמארטפונים. למורה יש תפקיד דרמטי בעיצוב הילד. כמי שמעביר מידע, הוא צריך להיות גם מנטור, דוגמה אישית", היא מציינת.
27,918 תלמידים יפתחו את שנת הלימודים ברמת גן; מתוכם 6,164 ילדים ב-229 כיתות גן, 14,497 תלמידים ב-31 בתי ספר יסודיים ו-7,257 תלמידים ב-11 תיכונים. במסגרות החינוך המיוחד ילמדו 1,217 תלמידים, והיעד שמציבה איתיאל הוא לשלב כמה שיותר מהם בכלל הכיתות.
מה עם הרפורמה המתוכננת בגני הילדים?
"נתחיל ליישם אותה בהדרגה כבר בשנת הלימודים הקרובה. יהיה רצף פדגוגי לאורך כל היום. התכניות החינוכית יימשכו ברצף, ונבצע פיתוח מקצועי. חלק מהגננות יעברו השתלמות בניהול גן".
יש מחסור בגני ילדים?
"מצאנו פתרונות לכיתות לימוד בגני הילדים. היו שכונות שהייתה בהן התחדשות עירונית, ואנו פועלים להוספת אשכולות גנים. בינתיים פתרנו את המחסור, אבל לא כל הילדים בני ה-3 קיבלו שיבוץ קרוב לבית".
כמה ילדים ילמדו בממוצע בכיתה בבתי הספר בעיר?
"27 ילדים בממוצע. בשכונות הצפופות יהי מספר הילדים גבוה יותר. המצב האידיאלי, שאליו אנו שואפים הוא להגיע ל-25-24 ילדים בממוצע בכיתה, ואנחנו קרובים ליעד".
זה היעד? הוא גבוה.
"אני לא רוצה שיהיו פחות מזה. לכיתה ולקבוצה יש את הכוח שמאפשר לכל תלמיד למצוא את החברויות המתאימות לו".
מה מצב התשתיות במוסדות החינוך בעיר?
"חלק מהמבנים מיושנים. הכנו תכנית אב לשדרוג התשתיות בבתי הספר היסודיים. יש הרבה בתי ספר ותיקים, שזקוקים לשיפוץ מאסיבי, המתאים לעידן הנוכחי. נשקיע עשרות מיליוני שקלים בשיפוצים. אנחנו לא רוצים מסדרונות ארוכים, ושואפים ליצור חללים שבהם ילדים עובדים ופועלים.
"כבר הוכנה תכנית אדריכלית, ובשלב ראשון יבוצע שיפוץ מאסיבי בחמישה בתי ספר. בשנים הבאות נצטרך לתת מענה להתאמת המרחבים הלימודיים בשני שלישים מבתי הספר".
איך את רואה את תפקיד המורה בעידן הנוכחי?
"אני שואפת ללמידה עדכנית. בעידן הסמאטרפונים התלמיד הוא לא כלי ריק והמורה הוא לא גוף הידע העיקרי. יש לו תפקיד דרמטי בעיצוב הילד. כמי שמעביר מידע, הוא הופך למנטור, דוגמה אישית. מערך החינוך ברמת גן טוב ופורץ דרך, אבל יש עוד הרבה מה ליזום".

"צריך לאהוב ללמוד"

איתיאל מדגישה את חשיבות ההשתלמויות, שלדבריה "נועדו לסייע למורים להתאים את התפקיד שלהם לעידן הנוכחי – איך ללמד, איך לייצר הוראה, שגורמת לילד לחשוב, ואיך להעצים את הילד. ההשתלמויות כוללות גם סיורים במוסדות המובילים חדשנות, כמו מרכז פרס לשלום".
לדבריה, קיים מחסור במורים ונעשים ניסיונות לגייס מורים אקדמאים. "קיימת שחיקה מתמדת וחסרים מורים רבים. יזמנו תכנית להסבת אקדמאים למקצועות הוראה, ויצאנו בקריאה לאקדמאים לקבל מלגה בפרויקט המשותף שלנו עם סמינר הקיבוצים. אנחנו מתחייבים שהמורה יעשה סטאז' וגם יעבוד בבית ספר ברמת גן. אנחנו מנסים לגייס את המורים הטובים. מורה זה המקצוע שמעצב דורות".
את שואפת לשינוי בתפקיד המסורתי של המורה?
"אני דוגלת בתפיסה אחרת המתאימה לעידן הנוכחי. לא לכולם המעבר הזה פשוט. קשה לאבד את השליטה האבסולוטית. אנחנו משנים את התפיסה למורה שחייב להיות רלוונטי".
איך זה בא לידי ביטוי ביומיום בכיתות?
"מורה לא צריך ללמד רק תכנים ולא חייב ללמד 45 דקות כל מקצוע. זה תלוי בצרכים. יש מקצוע שמספיק ללמד בשיעור שנמשך רק 20 דקות, ויש מקצוע שצריך ללמד יותר. מנהלי בתי הספר והמורים צריכים אוטונומיה וגמישות שתאפשר להם לשנות את החיים בבית הספר".
אילו עוד שינויים מערכתיים את מתכננת?
"הייתי מורידה את הצלצולים והמוזיקה. התחושה צריכה להיות כמו בבית של הילד – סוג של חממה. הצלצולים התאימו לתקופת המהפכה התעשייתית. זה נגמר".
כבר התחלת ביישום הרפורמות?
"בערמונים כבר אין צלצולים, והייתי רוצה שיפסיקו לעשות שימוש בצלצולים ובמוזיקה בכל בתי הספר. צריכים ליצור מערכת גמישה, שהמנהל קובע".
מה עוד צריך לשנות?
"עד כיתה ה' לא צריך מבחנים. הם לא מועילים ולא משמעותיים לילד. במקום זה, צריך לייצר שיחות, ולכל הפחות – לצמצם את המבחנים. עדיף ללמד בקבוצה עשר מילים ללא שגיאות כתיב, ולתת לתלמיד את האחריות שלא יהיו שגיאות. הבחינות הן מוקד שליטה חיצוני. הילד צריך לאהוב ללמוד".
מה לגבי תכניות פרטניות בבתי הספר היסודיים?
"החלטנו להרחיב את שיעורי ההעשרה. הילדים זקוקים להעשרה במקצועות הליבה – עברית, אנגלית ושפה מתמטית. ההעשרה לא תהיה רק בבתי הספר. ברמת השקמה מוקם מרכז למצוינות, שאליו יגיעו תלמידים מכל העיר".
אילו עוד חידושים יתווספו השנה?
"נפעל לפיתוח חשיבה, מיומנויות וכישורים של תלמידים. אנחנו רוצים ליצור חשיבה אסטרטגית".
איך עושים את זה?
"בכל כיתות א' ילמדו השנה לראשונה שחמט. נתגבר את שעות התכנות, וניתן לימודי נגינה בכלי קשת או נשיפה. נעניק העשרה מרחיבת אופקים, למשל חינוך פיננסי".

"למידה חווייתית ומעצימה"

איתיאל מציינת שהשנה גם תיושם "תכנית זום" בבתי הספר, כזרוע נוספת להעשרת התלמידים. "התכנית מעניקה לילדים כלים להמציא דברים וליצור אופקים חדשים", היא מסבירה. זרוע מרכזית נוספת המתוכננת כחלק מהתפיסה החינוכית החדשה תהיה "תכנית חוסן" בכל בתי הספר היסודיים. במסגרת זו, היועצות בבתי הספר יעברו השתלמויות וידריכו את המחנכות ביישום תכנית להתמודדות עם מצבי לחץ.
מצבי לחץ ברמת גן?
"לא צריך לגור בפריפריה כדי להיות בלחץ. 'תכנית חוסן' החלה בעקבות 'צבע אדום' בדרום, אבל היא טובה לכל הארץ. כל ילד מתמודד עם מצבי לחץ. התכנית מעניקה לו כלים להכיר את עצמו ולהשפיע על ההתנהלות של עצמו. זה מתחיל בהדרכה כיצד לנשום נכון – יותר למידה חווייתית ופחות בחינות".
איתיאל מדגישה כי הלמידה צריכה להוות הנאה וחוויה, וכדי ליישם את זה היא מאמינה שיש להפחית את שיעורי הבית בצורה משמעותית. "צריכים פחות שיעורי בית בכל הגילאים. יש מקצועות, כמו מתמטיקה ונגינה, שיש לתרגל בהם יותר, אבל בסך הכל אפשר להפחית את שיעורי הבית".
איך פותרים בעיות של אלימות בקרב התלמידים?
"יש מקרים של עימותים בין ילדים, אבל בסך הכל התלמידים בבתי הספר בעיר מאוד ערכיים, ועל הצוות החינוכי לנהל נכון את האקלים. בכיתות ה' יש יותר עימותים, ובכיתות ז'-ח' יודעים להפנים. יש לנו מודעות לכך, ואנו מטפלים בכל אירוע חריג. בסך הכל מדובר במספר מועט של אירועים, והמענה הניתן הוא מהיר".
איך משפיע העידן הדיגיטלי על הילדים?
"המציאות מורכבת, ואנו רואים עלייה בקשיים רגשיים אצל ילדים. ילד חשוף כיום להמון מידע בסמארטפון. העידן הדיגיטלי יצר זירה פומבית יותר, ויש להתנהל נכון. אנו מיישמים את תכנית 'חכם ברשת' ומעניקים הדרכות, אבל גם ההורים צריכים לפקוח עין, להיות ערניים ולנהל תקשורת טובה עם ילדיהם".
יש טענה שהורים מעורבים יתר על המידה בחיי בית הספר.
"ההורים בהחלט מעורבים. לעתים יש מעורבות יתר, אבל צריך לזכור שמדובר בדבר היקר להם ביותר, ונטל ההוכחה עלינו. ההורים הפקידו אצלנו את האוצר היקר ואני מבינה אותם".
ומה לגבי הצפיפות בתיכונים בעיר?
"תיכון חדש ברמת אפעל מצוי בשלבי הקמה, וזה יפחית בעתיד את הצפיפות, בעיקר בתיכון בליך".
את מרוצה מרמת התיכונים בעיר?
"בהחלט. אחוז הנשירה נמוך מאוד. בחמש יחידות במתמטיקה ואנגלית – רמת גן מובילה מבין הערים הגדולים".
בשנת הלימודים צפויים שינויים בבתי הספר התיכוניים?
"יש לנו תכנית להגביר את לימודי המתמטיקה בכיתות ט' ולהעניק שעות לימוד פרטניות להשלמה של חומרים".
מה צפוי בחינוך המיוחד?
"נשלב כמה שיותר תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרות הנורמטיביות. זו מדיניות של ראש העירייה כרמל שאמה הכהן וממלא מקומו ליעד אילני".
מה החזון שלך כמנהלת אגף חינוך?
"שהמערכת תהיה רלוונטית לילדים, שניצור למידה חווייתית ומעצימה של הילד, שנעניק לו ערכים ומרחבים ללימודי סייבר ומדעי מחשב, שנגביר את שיתופי הפעולה עם האוניברסיטאות, ושניתן לו את הכלים לחוסן רגשי ותחושת שייכות".

כתבות נוספות בחדשות רמת גן-גבעתיים

0

גבעתיים: מתגייסים לשנת שירות ולמכינות

זינוק במספר בני נוער מגבעתיים, שהחליטו ללכת למסלול של מכינה קדם-צבאית או שנת שירות. בשנה שעברה נרשמו 75 מתלמידי כיתות...

חדשות רמת גן-גבעתיים11 בנובמבר 2019    דקה אחת
0

מוסר כליות

"יש לי תחושה מדהימה של נתינה", אמר מנהל המחלקה לתרבות תורנית בעיריית רמת גן, חזי ברזני, שתרם כליה לירון שניר...

חדשות רמת גן-גבעתיים11 בנובמבר 2019    2 דקות

כתיבת תגובה