חדשות רמת גן-גבעתיים

"רמת גן לא תהיה בירת התמ"א"

חדשות רמת גן-גבעתיים16 במאי 2019    7 דקות
0

כך קובעת מהנדסת העיר החדשה סיגל חורש • לדבריה, "המדיניות החדשה של העירייה להתחדשות עירונית היא בנייה במתחמים" • עדיין לא ברור מה יעלה בגורלן של תכניות תמ"א 38 שכבר הוגשו לעירייה

"רמת גן לא תהיה בירת התמ"א"
חורש. "מה שהיה כבר לא יהיה" ׀ צילום: ישראל מלובני דלון. "טעות אסטרטגית" ׀ צילום: באדיבות המצולם

משך שנים ארוכות כונתה רמת גן "בירת התמ"א", אבל כמו שזה נראה עכשיו, הכינוי החדש שלה יהיה "העיר האסורה לתמ"א". זאת לאחר שהעירייה הכריזה על מדיניות בנייה חדשה, שלמעשה תשים קץ לאישורי תכניות התחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38.
במקביל, תיתן העירייה עדיפות לפרויקטים במסגרת פינוי בינוי, הכוללים כמה בניינים. אבל לנוכח ההליכים המורכבים והממושכים של איחוד חלקות והסכמות בין הדיירים בבניינים השונים, ההערכות הן שבאזורים נרחבים לא יתבצעו בשנים הקרובות פרויקטים של התחדשות עירונית. עדיין לא ברור מה יהיה גורלן של מאות בקשות שכבר הוגשו לעירייה להתחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38, ונראה שבמהלך החודשים הקרובים התמונה תתבהר.
"המדיניות החדשה של העירייה להתחדשות עירונית היא בנייה במתחמים", מבהירה מהנדסת העיר החדשה סיגל חורש בראיון ל"המקומון". "יהיו מקרים חריגים שבהם יאושרו תכניות התחדשות בבניינים בודדים שלא עברו התחדשות עירונית, כאשר בניינים מסביבם כבר התחדשו במסגרת תמ"א 38. זה לא יהיה אוטומטי, אבל נוכל לדון ולאשר".
חורש מבהירה, שהמדיניות החדשה נועדה לאפשר התחדשות עירונית רק במקרה שבו שני בניינים לפחות יתאחדו לתכנית משותפת. "אז ניתן יהיה להקים חניון משותף, ויהיו יותר שטחים ציבוריים, שהעיר משוועת להם. המצב כיום הוא שלעירייה אין כסף לפיתוח שטחים ציבוריים, כי בתמ"א אין היטלי השבחה. מקלטים הפכו לגני ילדים בגלל מחסור בשטחים ציבוריים, אין תשתית תחבורתית וקיים מחסור חמור במקומות חניה. בחלק מהאזורים לא ניתן מענה לתוספת המאסיבית של יחידות דיור ונוצרה צפיפות קשה".
מה יקרה עם תכניות תמ"א 38 שכבר הוגשו לעירייה?
"עדיין לא נקבעו הוראות מעבר. גם אם תכנית אושרה בעבר, לא בטוח שהיא תקבל היתר. מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תקבע את הוראות המעבר, ואנחנו ניישם אותן. מבחינתי, לא הייתי מאשרת את תכניות תמ"א 38 שהוגשו בעבר, אבל זה בסמכות מליאת הוועדה".
ומה הצפי לשנים הבאות בנושא התחדשות עירונית?
"מה שהיה, כבר לא יהיה. מי שהרוויח עד היום היו בעיקר קבלנים. נעודד איחוד מגרשים ונאפשר תוספת קומות במסגרת התחדשות עירונית. הייתה יוזמה כזו בשכונת הגפן – לאחד מגרשים ולקבל תוספת קומות".
אז רמת גן נפרדת מהתואר "בירת התמ"א"?
"רמת גן לא תהיה בירת התמ"א. אין תשתית ואין הכנסות מפרויקטים של בניינים בודדים במסגרת תמ"א 38. עדיף שהליך ההתחדשות יימשך שנים, מאשר יהיה לדיראון עולם. הייתה בעבר בנייה חסרת אחריות, והמצב ישתנה".
"עצרנו את העיר
על סף תהום"
חורש מיישרת קו עם ראש העירייה כרמל שאמה הכהן, שהודיע לאחרונה: "המדיניות החדשה תייצר יותר התחדשות אמיתית וברת-קיימא, יותר תשתיות ושטחים ירוקים, ותמלא את הקופה ותחזיר את רמת גן להיות עיר מובילה ולא עיר פראיירית.
"אין לי לב להמשיך ולשלוח את ילדי העיר לגני ילדים שהיו עד אתמול מקלטים, מחסני הג"א ועוד פתרונות מוזרים ומביכים לעיר מתקדמת. כואב לי הלב לסייר בתשתיות החינוך של העיר ולראות שחלק גדול מהן יכול לשמש תפאורה לסרטי שנות ה-60. לא פחות כואב ומתסכל לראות את התושבים מנהלים מלחמה יומיומית מול השעון, ביניהם ומול הרשויות, בקרב על הזכות למקום חניה או בפקקים.
"בלתי נתפס שקופת העירייה העשירה בישראל, עם מגדלי הבורסה והקניון, מרוששת לגמרי. כל המצב הבלתי נסבל הזה הוא בעיקר בגלל התמ"א, שהייתה בנייה נקודתית ללא תכנון רחב וללא הפרשות לצורכי ציבור, ובפועל זכתה לפטור מהיטל השבחה".
לדברי שאמה הכהן: "המדיניות החדשה של התחדשות עירונית במתחמים טובה לכולם, למעט למאכרים ולקבלנים הקטנים. ברור לי שבטווח הקצר יהיה לכך מחיר פוליטי, שכן את התושב שרוצה תמ"א לא מעניינים עתיד העיר והתשתיות, והדברים לא תמיד מובנים, אבל אלה הרגעים שרמות האחריות והמנהיגות נמדדות. אין לי ספק שבעוד עשר שנים כולם יברכו על ההחלטה. עצרנו את העיר על סף תהום.
"אנחנו מבקשים שכל תושב ויזם ידע ויפעל להתחדשות עירונית במסלול של פינוי בינוי של יותר מבניין אחד, וידאג שמכל פרויקט כזה גם הציבור ירוויח משהו, כמו שטח ירוק חדש, מבנה ציבורי חדש, הרחבת או פריצת רחובות חדשים, מקומות חניה וכמובן היטל השבחה", ציין ראש העירייה, והבטיח: "אנחנו מצדנו נדאג לוודאות תכנונית ולמסלול מהיר שיקצר את ההליכים והבירוקרטיה ביותר מ-50%".
"יזמים יברחו מרמת גן"
"הבתים הישנים ברמת גן, שנבנו בשנות ה-50 וה-60, חייבים להיהרס ולהיבנות מחדש. בעוד עשר, מקסימום 20 שנה, מהנדס העיר ייאלץ להוציא צווי הריסה לכל הבתים הישנים הללו, והם יוגדרו כמסוכנים למגורים", מתריע חבר מועצת העירייה לשעבר רמי פדלון, שבקדנציה הקודמת החזיק את תיק התחדשות עירונית.
פדלון הודיע על התארגנות להקמת פורום של מתכננים ותושבים, שיגבש הצעות נגדיות, על מנת שניתן יהיה לשכנע את העירייה להמשיך את ההתחדשות העירונית במסגרת תמ"א 38. "פנו אליי מספר אדריכלים במטרה לפעול יחדיו כדי לקדם תכנון עירוני מודרני יותר, מתאים יותר וחדשני יותר מזה שהוצג בוועדה המקומית לתכנון ובנייה", הוא מציין. "מדובר על איחוד חלקות, וזה מאוד מסובך ומורכב. תראה מה קרה ברחוב ההסתדרות בגבעתיים. כבר 15 שנים מדברים על פינוי בינוי של כמה בניינים, וזה עדיין לא קורה. יזמים יברחו מרמת גן אם לא יהיה שינוי במדיניות.
"קברניטי העיר חייבים להכין תכנית שמקדמת התחדשות עירונית, תוך התחשבות באופי המיוחד והשונה של כל שכונה", טוען עוד פדלון. "בקדנציה הקודמת הכנו תכנית בניין עיר חדשה, הכוללת את חזון העיר ומתווה את הדרך לבנייה אורבנית שפויה והדרגתית בכל שכונה ושכונה, בהתאם למאפיינים שלה. התכנית כוללת תנועה וחניה, תכנון כלכלי ותכנון תשתיות נדרשות. את המושג 'בנייה מתחמית' אנחנו הגדרנו וייסדנו לפני כשנתיים, ולחלק גדול משכונות העיר הוכנה תכנית הכוללת שילוב פתרונות בנייה".
פדלון דוחה את הטענה שחסרות תשתיות ברמת גן לתכניות התחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38. "הכנו תכנית הנותנת מענה לנושא התשתיות. רוב גני הילדים בעיר בנויים במפלס אחד, ואנחנו הצענו לבנות קומה שנייה ושלישית על גן קיים, כך שעל אותו שטח ייבנו לפחות שני גנים. כך הכפלנו את מספר גני הילדים, ללא צורך בשטחים חדשים לגנים אלה", הסביר. "גם לנושא תשתיות חינוך אחרות, כגון בתי ספר, יש תכניות מוכנות וצריך רק ליישמן".
לדעת פדלון, הנושא היחידי המורכב הוא תשתית התנועה והחניה, ולכך נדרש פתרון ארוך טווח. "יש ליצור שילוב של מספר סוגי תחבורה, כגון אופניים, קורקינט ותחבורה ציבורית. אין כל סיבה שבגוש דן לא תפעל מערכת תחבורה ציבורית, שתסיע את הציבור באופן מהיר ויעיל ביותר. גם אם לא תיבנה יחידת דיור אחת חדשה, בתוך שלוש עד חמש שנים העיר תיסתם בגלל עומסי תנועה בלתי אפשריים. מצב התנועה והחניה בעיר זהה בכל ערי גוש דן. הפתרון לכך, כמו בכל ערי העולם, הוא תחבורה ציבורית חלופית לרכב הפרטי".
פדלון מוסיף עוד: "התכנית שאישרה מועצת העיר בנושא מדיניות התמ"א, הרסנית לעיר ותביא להקפאה מוחלטת של הבנייה וההתחדשות בעיר. ללא בנייה חדשה, הבתים הישנים והמכוערים ימשיכו להוות את עיקר הנוף האורבני של העיר ויבריחו תושבים הרוצים לחיות בעיר מודרנית, חדשנית ומפותחת, ולא בעיר מתפוררת.
לסיכום, פדלון אומר: "הגישה שכל מה שנעשה בעבר הוא שגוי ולא ראוי ושחייבים לשנותו, היא טעות אסטרטגית. יש מקום לשפר ולתת דגשים חדשים, אבל חכמינו כבר אמרו, שאין עתיד ללא עבר, ואני קורא לראש העירייה, שאני מאוד מעריך את יכולותיו, לקחת את נושא הבנייה תחת אחריותו ולקדם חזון של התחדשות העיר, תוך שמירה על איכות חיי התושבים".

כתבות נוספות בחדשות רמת גן-גבעתיים

0

מינוי משפטי חדש

ברכות לעו"ד סהר פינטו שנכנס לתפקידו כיועץ המשפטי בעיריית רמת-גן ומנהל השירות המשפטי בעירייה. האגף המשפטי בעירייה אחראי על מתן שירותים...

חדשות רמת גן-גבעתיים15 בספטמבר 2019    דקה אחת
0

שריפה בגבעתיים בגלל אופניים חשמליים

לוחמי האש הגיעו בשעות הצהריים היום (שבת 14.9) לכבות שריפה בדירה ברחוב כצנלסון בגבעתיים. צוותי הכיבוי שהגיעו למקום זיהו עשן...

חדשות רמת גן-גבעתיים14 בספטמבר 2019    דקה אחת

כתיבת תגובה