מגזין רמת גן

הנסיכה והאביר משנים את הכללים

מגזין רמת גן7 באוגוסט 2018    3 דקות
0

טל אידיסיס ותמיר ביידר, שמשחקים בהצגה "הנסיכה וסוד הדרקון", מדברים על העצמה נשית ועל המודלים החדשים של בנות ישראל, כמו נטע ברזילי

הנסיכה והאביר משנים את הכללים
"הנסיכה וסוד הדרקון" | צילום: יוסי צבקר

טל אידיסיס ותמיר ביידר משחקים בהצגה "הנסיכה וסוד הדרקון". זו הצגה מאוד יוצאת דופן. יש בה נסיכה ויש בה אביר, כמו בכל הצגת ילדים קלאסית, אלא שבניגוד למקובל בז'אנר, בהצגה הזו – שמיועדת לגילאי 12-6 – הנסיכה היא זו שמצילה את הנסיך.

הנסיכה תיאה חיה בממלכה מבוצרת בחומה, המגינה עליה מפני דרקון איום. יום אחד, בעקבות מתקפת דרקון, נופל הנסיך שלה, אדם, מחוץ לחומה ונעלם. בצעד אמיץ, תיאה מחליטה לצאת להצילו. בעולם שמעבר לחומה היא מגלה סוד אפל.
"זה נבע מהצורך של הרבה ילדות להזדהות עם גיבורה שהיא לא רק אישה שמצילים אותה. אנחנו לא צריכות את זה יותר", אומרת אידיסיס.

לדברי ביידר, "הרעיון היה ליצור מערכת שוויונית בין הנסיכה והנסיך".

איך אתה כגבר מתחבר למסר הפמיניסטי?

"אני לא חושב שזה מסר פמיניסטי, זה יותר תיקון של העוול שהיה עד היום. ב-2018 אנחנו רואים נשים בעמדות מפתח".

אידיסיס מציינת שכיום יש הרבה יותר מודלים לחיקוי עבור נערות, ולראיה – הניצחון של נטע ברזילי באירוויזיון. "נטע היא מוזיקאית איכותית. היא עבדה קשה כל חייה ומגיע לה ליהנות מההצלחה הזו. היא באמת כל כך מוכשרת. המסר הפמיניסטי בהצגה בא גם לטובת הגברים. זה מוריד מהם את העול להיות בתפקיד המושיע".

יש כאלה שאומרים שלהופיע בהצגות ילדים זה חלטורה. מה אתם אומרים על זה?

אידיסיס: "ממש לא. קהל של ילדים זה הקהל הכי נפלא שאפשר להופיע בפניו. כשהוא אוהב משהו, הוא אוהב עד הסוף. אין שם שפיטה. יש רק אהבה גדולה".

ביידר: "שחקנים גדולים עושים הצגות ילדים. זה לא שמי שמצליח לא עושה את זה. הם בוחרים לעשות את זה מתוך אהבה".

אם הייתה לכם בחירה לעשות את ההצגה הזו או תפקיד ב"הבימה" מה הייתם בוחרים?

אידיסיס: "זה תלוי בתפקיד. אני מעדיפה את ההצגה הזו מאשר להיות עץ ב'הבימה'. זה יכול להיות סבל גדול להיות בהצגה גדולה. כל אחד צריך להאמין מה הוא שווה, ועם זה ללכת".

היוצרת והבמאית של המופע, יעל סלור, אומרת כי "הרעיון של המופע לא היה לעשות משהו יוצא דופן. זה נראה לי דבר די טבעי שעד עכשיו לא היה קיים בתיאטרון הישראלי".

כשאני שואל אותה אם היא מאמינה שההצגה הזו מסוגלת לחנך, היא עונה: "אנו מאמינות ששינויים גדולים מתחילים מהדברים הקטנים. כדי לגדל דור שוויוני יותר, אנו כיוצרות ויוצרים, כהורים וכאנשי חינוך צריכים להעניק לדור העתיד מודלים טובים יותר לחיקוי מהאגדות ומהסיפורים שכולנו גדלנו עליהם".
יש לי הרגשה שיש בך משהו מהנסיכה. אני צודק?

"מצחיק שאתה אומר את זה, כי באמת הרבה אנשים שראו את טל על הבמה אמרו לי שהיא מזכירה את האופי שלי. זו מחמאה מטורפת".

סלור שייכת לקבוצה עצמאית של יוצרים שבאים מתוך תחושת שליחות. "אנחנו לא תיאטרון ממומן. כשיצאתי לדרך עם המופע החלטתי עם השותפות שלי לא להירתע וללכת עד הסוף עם החלום. זה מופע לא פשוט עם 14 שחקנים ושואו גדול על הבמה. זו הייתה השקעה כלכלית לא קטנה, וצריך הרבה אומץ לעשות את זה בלי שיש לך גב כלכלי מלא. המופע קיבל תמיכה ממשרד התרבות. אני שייכת לקבוצת 'היא', ומקבלת מימון בעקבות יצירות קודמות שעשיתי. מוזיאון תל אביב נתן חסות למופע ומארח אותנו. עיריית תל אביב הצטרפה ונתנה גם היא יד כדי שזה יקרה בעקבות המסר החברתי שנמצא בפרונט".

התמיכה הזו מספיקה?

"תמיד אפשר לתת יותר כדי שנוסיף עוד פנס ועוד תלבושות, אבל אני אומרת תודה על מה שקיבלנו. זה עזר לנו להגשים את החזון הזה, ומכאן אנחנו נמשיך בדרך".

כתבות נוספות במגזין רמת גן

0

המספריים של אילן

אילן מרגלית, תושב רמת אפעל, מספר על הלקוחות המפורסמות שמגיעות למספרה המיתולוגית במרום נווה ועל השליחות חייו: מספרה בבית חולים...

מגזין רמת גן16 בדצמבר 2018    דקה אחת
0

עזרה בדרך

אפליקציה התנדבותית חדשה ומסקרנת בשם "זה לזה" מגייסת את יתרונות הסביבה הטכנולוגית לטובת מטרות חברתיות, מחברת בין אנשים ליצירת קהילה...

מגזין רמת גן13 בדצמבר 2018    4 דקות

כתיבת תגובה