בריאות

הכל צרוב

בריאות16 בספטמבר 2020    4 דקות
0

לצריבה המטרידה בגרון אחרי שאנחנו אוכלים מאכלים מסוימים יש פתרון, וגם חשוב מאוד לקחת אותה כסימן אזהרה לבאות • כל מה שרציתם לדעת (וגם מה שלא) על צרבת

הכל צרוב
צילום: ingimage

הסיבות והפתרונות התזונתיים לצרבת הם שונים, ולפעמים גם משונים. אפשר לצמצם את הסיכויים לצרבת, ויש פתרונות נוספים על אלה שקשורים למזון. אבל לפני הפתרונות, נציג את הסיבות לצריבה המטרידה את אריאל בגרון, שבדרך כלל מורגשת יותר בחזה ולעתים גם במעלה צינור הוושט.
למה הצרבת צורבת?
הוושט הוא הצינור שדרכו עובר המזון מהפה לקיבה. אורכו אצל מבוגרים כ-25 ס"מ. השרירים בדופן הוושט יוצרים גלים המניעים את המזון לקיבה. תנועה מסונכרנת זו של השרירים, הנקראת פריסטלטיקה, מביאה את המזון להתקדם ללא התנגדות. כאשר המזון מגיע לקצה התחתון של הוושט, הלחץ של המזון מאותת לשסתום שרירי, סוגר הוושט התחתון, להשתחרר ולאפשר למזון להיכנס לקיבה. המעבר בדרך כלל הוא חד-כיווני – מהוושט לקיבה. הצרבת היא תוצאה של מעבר בכיוון ההפוך של חומצות מהקיבה לוושט. כיוון שהתאים ברירית הוושט רגישים לרמת חומציות גבוהה, אנחנו חשים ב"שריפה", צריבה בחזה או כאב מאחורי עצם החזה.
צרבת שכיחה יותר בקרב נשים הרות, שכן העובר מפעיל לחץ בחלל הבטן, וכן בקרב בעלי עודף משקל. אלו סובלים יותר מצרבות בגלל לחץ גדול על הקיבה והסרעפת, שגורם לסוגר הוושט התחתון להיפתח ולמיצי קיבה לזרום מהקיבה לוושט. פרט לאלה, הסיכוי לצרבות גדול יותר אצל מעשנים, מאחר שהעישון מחליש את הסוגר התחתון, וכן בקרב מי שיש לו בקע סרעפתי שנוצר כאשר חלק מהקיבה מגיע לאזור החזה ומרפה את הסוגר.
איך לצמצם
את הסיכוי לצרבת?
ישנם מזונות, תרופות והרגלי אכילה מסוימים, שעלולים לגרום לצרבת.
מזונות עשירים בשומן: מזון מטוגן, מזון עתיר בשומן, כמו בורקס ועוגות, וגם מקורות לשומן טוב, כמו אבוקדו ואגוזים – כל אלה עלולים לגרום לצרבת, כיוון שהם מעודדים הפרשה של ההורמון כולציסטוקינין (CCK), שמחליש את הסוגר התחתון.
שוקולד: עלול לגרום לצרבת בשל מספר סיבות – תכולת שומן גבוהה, תכולת קפאין ותיאוברומין.
מנטה: בדרך כלל נקשרת המנטה לצמח תבלין המקל על העיכול, ובכל זאת יש עדויות לכך ששתייה של תה מנטה לפעמים יכולה לגרום לצרבת, להבדיל מנענע.
מנות ותבשילים חריפים או פיקנטיים מאוד, הדרים (הפירות והמיצים), אלכוהול (בירה ויין): יכולים להעלות את רמת החומציות בקיבה, להרפות את הסוגר התחתון, ובמקרים של שתייה מופרזת – אף לפגוע בתאי רירית הוושט, כך שיהיו רגישים יותר למיצי קיבה.
משקאות מוגזים: בדומה לאלכוהול, גם למשקאות מוגזים סיבה כפולה שגורמת לצרבת. הם עלולים להרפות את הסוגר ולהעלות את רמת החומציות בקיבה, מה שמגביר את הסיכוי לצרבת, וזו עוד סיבה טובה להמעיט בצריכתם. אספירין ותרופות נוספות עלולות אף הן לגרום לצרבת.
אז מה עושים?
צמצום היארעות לצרבת הוא יחסית פשוט. ראשית, להמעיט ואף להימנע ממזונות וממשקאות מסוימים, במיוחד לפני השינה. אם אתם חווים צרבת בתדירות גבוהה, נסו להוריד מהתפריט כמה מהמזונות שצוינו לעיל, כדי לבדוק אם חל שיפור. רצוי לעקוב באמצעות רישום. יש הטוענים שמזונות כמו שקדים, לחם, בננות, מלונים, שיבולת שועל, דגנים, תפוחי אדמה וירקות ירוקים מקילים על צרבת. שימוש בתרופות ייעודיות לטיפול בצרבת הוא גם אופציה להקלה, על ידי הפחתת רמת החומציות בקיבה והפרשת מיצי הקיבה.
לעתים הפרדה בין נוזלים למוצקים עשויה לצמצם את הסיכוי לצרבת, כיוון שתוכן הקיבה דליל יותר וזה מקל על חזרתו לוושט.
גם לאופי האכילה יש השפעה על הסיכוי לצרבת: ארוחות גדולות וארוחות לפני השינה, סמוך לשכיבה במיטה, בין שלקראת שנת לילה ובין שבאמצע היום, עלולות לגרום לצרבת. בסופי שבוע, שבהם יש יותר ארוחות כבדות, יש סיכוי גדול יותר לשילוב של השניים – גם ארוחה גדולה וגם בסמוך לזמן השינה. אם שוכבים לנוח או לישון אחרי ארוחות כבדות, מומלץ להגביה את הכרית, כך שהראש והכתפיים יהיו מורמים יחסית.
יש שממהרים וחושבים לקזז מיד אחרי הארוחה הגדולה בפעילות גופנית נמרצת. סמיכות הזמנים לא מומלצת, משום שהסיכוי לצרבת אף גדל (במיוחד אם הפעילות כוללת התכופפות). עדיף להמתין לפחות שעתיים לאחר הארוחה.
בגדים צמודים וחגורות מהודקות מדי, אף הם יכולים להגביר את הסיכוי לצרבת לאחר הארוחה.
צרבת כסימן אזהרה
צרבת היא תופעה נפוצה, ובדרך כלל אין סיבה לדאגה. במקרים שבהם היא חוזרת מספר פעמים בשבוע, יש להיוועץ ברופא, שכן התופעה יכולה להצביע על ריפלוקס קיבתי-ושטי (GERD), לגרום לדלקת כרונית בוושט, לבעיות בבליעה, ליצירת כיבים שלעתים אף מדממים, כואבים ומקשים על הבליעה, ובמקרים חמורים – להגדיל את הסיכון לסרטן הוושט.
כאשר נלווים לצרבת גם כאבים בחזה, קוצר נשימה, כאבים בזרוע או בלסת – יש להגיע בדחיפות לטיפול רפואי, מכיוון שאלה יכולים להיות סימנים להתקף לב.

כתבות נוספות בבריאות

0

הציל חיים: שומר הבניין סייע לילד שאיבד...

סביב השעה 14:00, אירע ביום שישי האחרון דרמה גדולה בדירה פרטית בבניין רב קומות בתל אביב. רהב טלדן, שומר בבניין מטעם...

בריאות13 באוקטובר 2020    דקה אחת
0

לא מה שחשבתם: פרידה מ-5 מיתוסים בתזונת...

תזונה של ילדים היא דבר שמעסיק הורים רבים. מערכת היחסים של הילדים עם המזון עוברת עליות וירידות במהלך החיים. ההורים,...

בריאות13 באוקטובר 2020    2 דקות

כתיבת תגובה