בריאות

לא זמן לדיאטה

בריאות26 באוגוסט 2020    4 דקות
0

כולנו נמצאים כל הזמן במרוץ אחר "הגזרה האופנתית" ו"המשקל המושלם", אבל יש לא מעט מצבים בחיים שבהם השניים-שלושה ק"ג העודפים הם דווקא דבר מצוין

לא זמן לדיאטה
צילום: ingimage

צעירים, מבוגרים, נשים, גברים, גבוהים, נמוכים, עשירים, עניים, מכל העדות, פה ובעולם. לרבים מאלה מכנה משותף אחד – הרצון לרדת במשקל. אין ספק שעודף משקל ניכר והשמנה הם מהגורמים למחלות ולסיכונים בריאותיים כמו סוכרת, שבץ מוחי או אירוע לבבי. עם זאת, לא תמיד נכון לאמץ דיאטה שמטרתה לרדת במשקל.
אלברט איינשטיין טען כי "אי-שפיות זה לעשות את אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות". במקרים של קילוגרמים אחדים מיותרים, עם או בלי מירכאות, כשמתאמצים לרדת במשקל והתוצאות המקוות של ירידה במשקל ושמירה עליו לאורך זמן, לא מתרחשות, כדאי לוותר. התסכול הנלווה לתהליך ולתוצאה הוא גבוה מדי.
עדיף להשקיע בפעילות גופנית – שלא במטרה "לשרוף קלוריות", אלא כדי לשפר את הסטטוס הבריאותי על ידי המרצת מחזור הדם, חיזוק השרירים, תמיכה בשלד ושיפור היציבות. מחקרים מעידים על כך שאנשים עם עודף משקל קטן המבצעים פעילות גופנית באופן קבוע, בריאים יותר מאנשים רזים שאינם עוסקים בספורט בכלל. .
שניים-שלושה ק"ג אחרונים
מעת לעת אנחנו ממליצות למבקרים בקליניקה שלנו לא לטרוח ולעמול כדי "להיפטר משניים-שלושה ק"ג אחרונים". ההתגייסות דורשת כוחות נפשיים וגוררת תסכולים מיותרים. הגוף לא מוותר בקלות על קילוגרמים אלה, שלפעמים אינם מיותרים כלל, אלא רק מספרים המופיעים בטבלאות בספרות מקצועית או פופולרית. במקרים רבים, גם אם תגיע "ההצלחה" והקילוגרמים האחדים האלה יושלו, הרי שיש סיכוי גדול שבתוך חודשיים-שלושה הם יחזרו. במקרים אלו אנו ממליצות לחשוב היטב. האם נכון להגדיר כמטרה את אותם קילוגרמים? לא עדיף לנסות ולקבל את הגוף כפי שהוא? עדיף להיות בעודף של שניים-שלושה ק"ג אחרונים ולשמור על המשקל מאשר לעלות ולרדת, אפילו כשבמספרים קטנים מדובר.
תקופה לחוצה
מחזוריות החיים שלנו היא כזו שיש בה ימים של שגרה נוחה, ויש גם ימים של יציאה מהשגרה, אשר לפעמים מתלווה אליהם לחץ. במצבים שבהם יש לחץ ואדרנלין, יש שיצמצמו באופן טבעי את כמויות האוכל ויש אחרים שדווקא בתקופות אלה יאכלו יותר ויעלו במשקל. גם במקרים של עודף משקל, מומלץ לשנות מטרות בכל הקשור לדיאטה. בתקופות אלו, במקום להתמודד עם אתגר של ירידה במשקל, מספיק שהיעד הקרוב יהיה שמירה על המשקל הקיים. תוספת של מאמץ נוסף עלולה להסתיים בכישלון.
אחרי לידה
השאיפה ללבוש את הג'ינס הצמוד שהתאים לפני ההריון מלווה אמהות רבות. חשוב לזכור כי התקופה אחרי לידה מאתגרת במיוחד, בין אם משלבים הנקה ובין אם לאו. כאשר האם מניקה, התפריט שלה מקבל משמעות כפולה, המזון שאותו היא צורכת משפיע, כמותית ואיכותית, על תזונת התינוק. שגרת היום המופרת והעייפות הכרונית מובילות לרוב לארוחות לא מסודרות, לא תמיד איכותיות (אוכלת מה שבהישג יד ואינו דורש הכנה רבה), במקרה הטוב, ולדילוג על ארוחות – במקרה הרע. לכן חשוב לנסות להקפיד כמה שיותר על ארוחות מסודרות ומזינות.
ההתמקדות בתקופה זו צריכה להיות באיכות התזונתית של התפריט ולא בסך הקלוריות על מנת לרדת במשקל. ירידה דרסטית במשקל יכולה להשפיע על תפקוד האם לרעה, וכתוצאה מכך גם על התינוק. החודשים הראשונים שאחרי הלידה נדרשים להתאוששות פיזית ולשיקום. זה לא הזמן לחזית נוספת – התמודדות עם קילוגרמים עודפים. מי שמבקש לסייע ליולדת, טוב יעשה אם ידאג לה לאוכל טעים, מזין וטרי.
העשור השביעי ואילך
בני הגיל השלישי ומעלה מתחילים לחוות שינויים פיזיולוגיים נורמליים, שמחמירים עם העלייה בגיל, אשר אינם סימן לחולי או למחלות. למשל, קצב חילוף חומרים איטי יותר, שינויים בחלל הפה, פגיעה בחוש הטעם, ירידה בתיאבון, ירידה ביעילות הספיגה של רכיבים תזונתיים במערכת העיכול ושינויים בפעילות מעיים. מחקרים מצביעים על כך שקשישים המצויים בעודף משקל קל נמצאים בסיכון נמוך יותר לתמותה בהשוואה לקשישים במשקל גוף תקין. כמו כן, ההתמודדות עם מצבי חולי, קלים כקשים, טובה יותר כאשר החולה המבוגר בעודף משקל קטן.
לכן במקרים אלה לא מומלץ להתאמץ להשיל את הקילוגרמים הבודדים וה"עודפים" במשקל, גם אם אלה לא מתאימים כביכול לעיסוקים המגוונים, לאירועים החברתיים ול"גזרה אופנתית".

כתבות נוספות בבריאות

0

שומרים על הגב: איך תבחרו כיסא?

עבודה במשרד או מהבית ואפילו העברה של שעות הפנאי אל מול המחשב או קונסולות משחק, כוללת בדרך כלל שהות ממושכת...

בריאות5 בינואר 2021    4 דקות
0

אין ברירה

"כל יום אותה ארוחת צהריים: פירה עם שניצל וקטשופ", "הוא נרתע פיזית מירקות", "אינו מוכן לגעת במזון במרקם רך", "מכל...

בריאות15 בדצמבר 2020    4 דקות

כתיבת תגובה