בריאות

המדריך לשותלים

בריאות13 בפברואר 2020    4 דקות
0

בתחילת השבוע יציינו ברחבי הארץ את ט"ו בשבט: רוצים גם אתם להצטרף לחגיגות ולשתול כמה זרעים? כך תעשו זאת נכון - בגינה הקהילתית או אפילו באדנית שבמרפסת

המדריך לשותלים
צילום: ingimage

 

ביום שני אנו חוגגים את ראש השנה לאילנות. נטיעה, שתילה, זריעה, פעילויות בגנים, בבתי הספר ובקהילה. אלה מעודדים ומעוררים את החשק להקים או לרענן את הגינה בצמחי נוי ובצמחי מאכל, באדניות המרפסת או בגינה הפרטית הצמודה לקרקע או במרחב הציבורי.
אילנה שטיין, שמדי שנה מוציאה לוח שנה עם הצעות ורעיונות לגידולי גינה המתאימים לכל חודש, נותנת המלצות המתאימות לחג ולחודש. "בעונה זו האדמה קרה, ולכן היא פחות מתאימה לזריעת זרעים", מסבירה שטיין. "זה הזמן להכין שתילים מזרעים בכלים קטנים. עוד כחודש האדמה תהיה קרה פחות, ויהיה ניתן להעביר את השתילים לאדמה. כל כלי מתאים לנביטה ולזריעה, זאת בתנאי שיש לו פתחי ניקוז המאפשרים יציאה של עודפי מים.
"ככלל, זורעים את הזרע בעומק של פי שניים בערך מאורכו. כלומר, זרע באורך של חצי סנטימטר זורעים בעומק של סנטימטר אחד – ומשקים. הזרעים יבשים ורדומים, וברגע שיקבלו מים תתחיל הנביטה. רוב זרעי הירקות נובטים בתוך מספר ימים עד חודש. בתקופה זו חשוב לשמור על אדמה לחה. כאשר קצוות השורשים מבצבצים מתחתית הכלי, מעבירים את השתיל לעציץ גדול יותר או לאדמה. מוציאים בעדינות את השתיל עם כל השורשים והאדמה וטומנים בגומה שנחפרה מראש.
"אפשר להשתמש בכלים מחומרים מתכלים (למשל: כוס נייר או קליפה עבה של אבוקדו). שימוש זה מאפשר לאחר התבססות השתיל להעבירו לאדמה יחד עם הכלי. באופן זה מקטינים את הסיכון של פגיעה בחלקי השתיל בעת ההעברה".
זרעים המתאימים בעונה זו לקבלת שתילים הם כוסברה, פטרוזיליה, ברוקולי, כרובית, שמיר, סלרי, חסה ומנגולד.
צמחי מאכל נוספים
בצל ירוק ושום: קודם השתילה מומלץ להשרות בצלים ושום למשך הלילה. לאחר ההשריה – לשתול את הבצלים ושיני השום בשלמותם. כאשר שותלים, יש לשים לב שהחלק המחודד יהיה כלפי מעלה והשורשים כלפי מטה. ניתן לאכול בצלים ושיני שום גם אם התחילו להנביט.
מקובל להשתמש בשיני השום למאכל, אך למעשה, אין סיבה לא ליהנות גם מהעלים הצומחים ממנו, ממש כמו עלים של בצל ירוק. אלו מוסיפים, פרט לטעם מעניין, גם שפע של ויטמינים ומינרלים. הרכיבים הפעילים בבצל ובשום הם תרכובות הגופרית, שמקנות את החריפות ומהוות מקור לתועלות הבריאותיות, כמו למשל היותן נוגדות דלקת.
בבונג (קמומיל): זרעי בבונג ניתן למצוא במשתלה וכמובן בחנויות טבע, שם הם נמכרים להכנת חליטות תה. מזרעי הבבונג ניתן להכין שתילים. זורעים בעציץ או ישירות באדמה, מפזרים זרעים על שטח הגידול ומכסים בשכבת אדמה. משקים היטב ושומרים על אדמה לחה.
הבבונג מתאים גם לשתילה בצדי אדנית של צמחי מאכל וצמחי נוי, מאחר שפרחי הצמח מעודדים האבקת דבורים, התורמת לגידול הצמחים באדנית ובגינה בכלל. על פי הרפואה המסורתית, התה מסייע בכאבי בטן וכאבי וסת ומרגיע.
אפונת גינה: כדאי להשרות לכמה שעות במים לעידוד הנביטה, ואז לזרוע בעומק של סנטימטר אחד. האפונה נובטת מהר וצומחת לגובה. מכיוון שהיא צמח מטפס, רצוי לספק לה תמיכה – גדר, סורגים או מקלות. אפונת הגינה שייכת בהגדרה הבוטנית למשפחת הקטניות.
תות: זרעי התות הם הנקודות הקטנות שעל גבי הפרי. כדי לזרוע תותים מתחילים בסתיו. בעונה הזו כדאי לרכוש שתילים מוכנים, לשתול באדמה מאווררת ולחה, בשמש מלאה או חצי מלאה. אפשר לשתול באדמה או בעציץ בעומק של לפחות 20 ס"מ. דואגים לשמור על אדמה לחה. רצוי לפזר על פני האדמה חומר יבש (קש, למשל) כדי למנוע נזק לפירות.
סלק: רצוי לזרוע ישירות בשטח הגידול החשוף לשמש בעומק של סנטימטר אחד באדמה, או בכלי שעומקו 25 ס"מ לפחות, משום שהחלק הנאכל הוא השורש – שעלול להיפגע בעת העברת השתיל. כדאי ליהנות מהשורש (הסלק עצמו) ומהעלים גם יחד. הסלק הוא מקור ייחודי לבטאלאינים בעלי יכולת נוגדת חמצון חזקה, המגינים על הגוף. בנוסף, הוא עשיר בסיבים תזונתיים ובוויטמין 9B (חומצה פולית). כדאי לשלב בתפריט השבועי על בסיס קבוע.
תפוח אדמה: תפוח אדמה הוא צמח גדול, ואחד מהפתרונות הוא גידול בשכבות. הדבר דורש עומק באדמה או בכלי של 30 ס"מ ויותר. אפשר להשתמש בארגז, בעציץ גדול ואפילו בשק. יש להשתמש בתפוחי אדמה שהנצו, שהתחילו "לגדל עיניים". אפשר לשתול את הניצן או אפילו תפוח אדמה שלם. כאשר הגבעולים שנבטו מתפוחי האדמה מגיעים לאורך של 10 ס"מ בקירוב, ניתן לכסותם באדמה ולשתול בשכבה העליונה ניצנים או תפוחי אדמה נוספים, וחוזר חלילה. כך מנצלים שטח מצומצם יחסית לגידול כמויות כפולות ומכופלות. כשהעלים צהובים, זהו סימן שתפוח האדמה מוכן. התהליך מתרחש כשלושה חודשים מאז השתילה.

כתבות נוספות בבריאות

0

כלכלה מעגלית

  מטרתה של הכלכלה המעגלית היא למצות את המוצר התעשייתי ככל האפשר. כלומר החל מהשלבים הראשונים כמו בחירת הרכיבים של...

בריאות11 במרץ 2020    4 דקות
0

חרקים ונהנים

  החדשנות בתחום המזון והתזונה מפתיעה בכל פעם מחדש, עם פתרונות יצירתיים, שונים, ולעתים אף משונים. אחד האתגרים העתידיים של...

בריאות25 בפברואר 2020    5 דקות

כתיבת תגובה