בריאות

כללי ברזל

בריאות14 בינואר 2020    4 דקות
0

הוא אומנם נדרש בכמויות קטנות, אבל בסופו של דבר מדובר באחד המינרלים החשובים ביותר לגוף האדם. כל מה שרציתם לדעת על הברזל ולא העזתם לשאול (וכן, גם פופאי בפנים)

כללי ברזל
צילום: ingimage

 

מרגרט תאצ'ר כונתה "אשת הברזל", ולא בכדי. תחרות "איש הברזל" היא טריאתלון קשה ומאתגר במיוחד, ויש "נכסי צאן ברזל" ו"כללי ברזל". כולנו גם זוכרים את כוחות-העל שקיבל פופאי בזכות התרד עתיר הברזל שאכל (לפופאי ולתרד נחזור בהמשך).
הברזל נתפס כמתכת חזקה במיוחד, וכך מתייחסים גם למי שצורך את המינרל באוכל או בתוספים. השבוע נקדיש את המאמר למינרל החשוב הזה. ואם בביטויים מטאפוריים עסקינן, אז למה שלא נרים את "מסך הברזל"?
סך כל הכמות של הברזל בגוף האדם היא כ-2.5 גרם, בדומה למשקלו של מסמר קטן. רוב הברזל מצוי בתאי הדם האדומים ומסייע בהובלת החמצן מהריאות לתאים, ופחמן דו-חמצני מהתאים החוצה. ברזל בתאי הדם האדומים קשור לחלבון המוגלובין, שמקנה לדם את צבעו האדום. חלק מהברזל מאוחסן במאגרי הגוף השונים, כאשר הברזל שבמאגרי הכבד, הטחול ומח העצם קשור לחלבון פריטין.
כשבוחנים את התוצאות של בדיקות הדם למיניהן, מופיעים מספר ערכים המעידים על סטטוס הברזל בדם. הראשון, כאמור, הוא ההמוגלובין, שנמצא בתאי הדם האדומים ושתפקידו לשאת את החמצן לתאים. השני הוא ברזל חופשי – המהווה מדד לברזל הזמין לשימוש התאים, והשלישי הוא פריטין המהווה אינדיקציה לכמות מאגרי הברזל. פרט לערך המוחלט מופיע טווח נורמה. חשוב לזכור כי חריגה מהטווח אינה מעידה בהכרח על בעיה או מחלה. עם זאת, יש לקבל חוות דעת מהרופא.

איכות ולא רק כמות
הברזל, בדומה לאבץ ולפלואור, שייך לקבוצת מינרלים המכונים יסודות הקורט, שכשמם כן הם: יסודות שנדרשים לגוף בכמויות קטנות. הברזל שמקורו מעולם החי זמין יותר לגוף בהשוואה לברזל שמעולם הצומח. מזונות עשירים בברזל מעולם החי הם בשר בקר, הודו ועוף, סרדינים, טונה וביצים. מקורות לברזל מעולם הצומח הם קטניות, טחינה, אגוזים וגרעינים וירקות עליים (שמיר, פטרוזיליה, סלרי).
ברזל מעולם הצומח פחות זמין לגוף משתי סיבות. הראשונה, כיוון שהוא נמצא בצורה כימית שזמינה פחות לגוף, ושנית בגלל נוכחות של חומרים מעכבי ספיגה במקורות מהצומח, כמו פיטאטים ואוקסלטיים. נוכחות של ויטמין C הופכת את הברזל ממקורות צמחיים לזמין, ולכן חשוב להגיש לצד המזונות הצמחיים תיבול של מיץ לימון או פלפל אדום, למשל. על מנת לצמצם את ההשפעה של הפיטאטים שבקטניות כדאי להשרותן במים ולהנביט אותן. טנינים הם רכיבים הנמצאים בקפה, בקקאו ובתה, ואף הם מעכבים ספיגה של ברזל, ולכן לא כדאי לצרוך אותם סמוך לארוחה צמחונית. סידן המצוי בחלב ומוצריו – פוגע בספיגת הברזל אף הוא.
אוכלוסיית הצמחונים והטבעוניים שתפריטם אינו כולל בשר לסוגיו ודגים המהווים מקור מצוין לברזל, נדרשים לתת תשומת לב רבה יותר לצריכה מספקת של ברזל. כמו כן, מומלץ לבצע בדיקות דם תקופתיות פעם בשנה, לוודא שלא מתפתחת אנמיה. לרוב, לא ניתן למלא את מאגרי הברזל ולהתגבר על אנמיה בתזונה עם מזונות עשירים בברזל מהצומח, ולכן לרוב תינתן תוספת ברזל.
אוכלוסיות נוספות שצריכת הברזל קריטית עבורן הן נשים הרות ונשים בכלל. הופעת המחזור החודשי גורמת לאיבוד דם, כמו גם הריונות ולידות. לכן, בתקופות של הריון והנקה, שבהן הדרישה לברזל מוגברת, יש צורך בתוסף ברזל.

ומה המשמעות?
"היא חיוורת, אולי חסר לה ברזל?". יש להניח שרובכם שמעתם את המשפט הזה. ואכן, חיוורון הוא אחד מהסימנים החיצוניים לאנמיה כתוצאה ממחסור בברזל, כמו גם עייפות, חולשה ואף עילפון. אנמיה כתוצאה ממחסור בברזל פוגעת במערכת החיסון וגוררת תשישות. אוכלוסייה רגישה נוספת היא תינוקות ופעוטות. בשנים הראשונות הברזל נדרש גם להתפתחות תקינה של המוח. מכאן חשיבותו גם בהמשך אצל ילדים ונוער, שנמצאים בתקופה של גדילה ולימודים.
מחקרים מצביעים על כך שמחסור בברזל מוביל לפגיעה ביכולת הלמידה, הריכוז והזיכרון. ילדים שאוכלים באופן מסודר בצהרונים שתפריטם בפיקוח, זוכים לרמות ברזל סבירות בארוחה עיקרית ומבושלת. לעומתם, התזונה של בני נוער יכולה להיות פחות טובה, שכן הם אוכלים פחות מסודר, צורכים יותר מזון מהיר או מדלגים על ארוחות.
זה הזמן לחזור לתרד. למעשה, אין בתרד הרבה ברזל. הדמות המצוירת והאהודה פופאי שיווקה אותו בזמנו ואף הגדילה את צריכתו בארה"ב. הסברה המקובלת היא שמקורו של המיתוס בטעות כתיב היסטורית של מדען גרמני לפני כ-150 שנה. הוא בדק את תכולת הברזל בירקות שונים ואת הנתונים ריכז בטבלה. בתרד ציין 35 מ"ג ברזל במקום 3.5 מ"ג. מיקום הנקודה היה שגוי… וכך נדמה היה כי כמות הברזל שמצא בתרד הייתה גדולה פי 10 וגבוהה במיוחד בהשוואה לשאר הירקות. היום אנחנו יודעים כי תרד מכיל כמויות קטנות של ברזל, ובנוסף – יש בו גם רכיבים המעכבים את ספיגת הברזל שבו.

כתבות נוספות בבריאות

0

טרנדים תזונתיים

  הטרנדים החדשים בעולם המזון מצטרפים למגמות מתמשכות שעדיין חזקות בשוק המזון בשנים האחרונות, חלקן אף הוזכרו כאן בעבר. תווית...

בריאות27 בינואר 2020    4 דקות
0

יריד אוכל טבעוני

  היום ומחר, (15-16/1) עד 22:00 בערב, ברחבת הקניון המרכזית יתקיים זו השנה השלישית יריד הטבעונות.עשרות דוכנים על טהרת הטבעונות...

בריאות15 בינואר 2020    דקה אחת

כתיבת תגובה