בריאות

הולכים על בטוח

בריאות28 בנובמבר 2019    4 דקות
0

פעילות גופנית קבועה קריטית לבריאות ולאיכות החיים שלנו. נו, עליתם על בגדי ספורט?

הולכים על בטוח
צילום: ingimage

בואו נחזור במנהרת הזמן 50-40 שנים לאחור. ניזכר איך ערכנו (מי שהיה פה אז) קניות מזון: לחם, ביצים ומוצרי חלב במכולת; ירקות ופירות אצל הירקן; בשר באטליז. עוברים מחנות לחנות, מעמיסים סלים, הולכים ברגל ומטפסים במדרגות הביתה.
ואיך אנחנו מבצעים את הקנייה היום? במקרה הטוב נוסעים עם הרכב לסופרמרקט, ממלאים עגלה, מעבירים את המוצרים לתא המטען ועולים עם השקיות הביתה במעלית. יש כאלה שמבצעים את הקניות בישיבה בבית מול המחשב וזוכים למשלוח עד הדלת.
באופן דומה, גם הילדים ובני הנוער מגיעים לגנים ולבתי הספר בישיבה (ברכב או באופניים חשמליים) ופחות ברגל. המציאות השתנתה בזמן קצר.
הליכה שבעבר נעשתה מבלי משים כחלק מהשגרה, היום מתויגת כספורט. רבים יוצאים ל"הליכה" או "צעדה" בשעות הבוקר המוקדמות או בערב. יחידים, זוגות וקבוצות. לכן לא מפתיע שארגון הבריאות העולמי WHO)) והארגון העולמי לספורט TEFISA)) הכריזו על התאריך 26 באוקטובר כיום ההליכה. מה שלפני 50 שנה היה מתקבל בגיחוך, כאילו הכריזו הארגונים על יום הנשימה או יום האכילה.
הרעיון לציין יום שכולו בסימן קידום בריאות ומניעת מחלות – משמח במיוחד. אנחנו נחשפים יותר לימים המקדמים מודעות למחלות ספציפיות, לחיסונים או גילוי מוקדם על ידי בדיקות. קל יותר לעורר אהדה ולגייס משאבים כאשר מדובר בקידום מודעות למחלה. פחות טריוויאלי לעורר מודעות ולקדם פעילות שערכה הוא במניעת חולי.
אין חידוש בחשיבות הפעילות הגופנית כחלק מאורח חיים בריא. הרמב"ם הגדיר את המילה בריאות כראשי תיבות של הביטוי – בולם רוגזו יפחית אוכלו ויגביר תנועתו. תפיסתו מתבססת על שלושה יסודות: מצב נפשי, תזונה נכונה ופעילות גופנית. זאת ועוד: "כל זמן שאדם מתעמל ויגע הרבה, ואינו שבע ומעיו רפין, אין חולי בא עליו, וכוחו מתחזק, ואפילו אכל מאכלות הרעים". משנתו של הרמב"ם בכל הקשור לבריאות הייתה הוליסטית – התייחסות לגוף ולנפש, תוך דגש גדול על רפואה מונעת. גישה שמקבלת משנה תוקף בימינו.
ההתייחסות המקובלת היום לאורח חיים בריא מאירה בזרקור לא רק את התזונה, אלא מכלול מרכיבים: פעילות גופנית, שינה טובה, תחביבים ותרבות פנאי, קשר עם משפחה וחברים ועוד. מודגשת החשיבות – ועוד יותר, החיוניות – של ספורט כמקדם בריאות. פרט לקשר הידוע למאזן הקלורי (הוצאת קלוריות בפעילות לעומת הכנסתן מהמזון), פעילות גופנית היא נוסחה בדוקה ומוכחת במחקרים לשיפור מסת העצם, צמצום הסיכוי לשברים, איזון רמות הסוכר והשומנים בדם וסיוע בהתמודדות עם דיכאון. ויש מקרים שהיא יעילה יותר מטיפול תרופתי.
ממדי התרומה של פעילות גופנית כחלק משגרה נחשפים ומקבלים תוקף במחקרים מדעיים רבים, והתועלת מתבררת כגדולה יותר ויותר. הוכח כי היעדר פעילות גופנית בעידן שלנו מהווה בעיה בריאותית משמעותית לציבור. ואליה יש להוסיף כמובן השפעות כלכליות, סביבתיות וסוציאליות, ואת המחיר האישי בתוחלת החיים ובאיכותם.
הסטטוס הבריאותי של בעלי עודף משקל קטן, המבצעים פעילות גופנית קבועה, טוב יותר משל אלה שבמשקל גוף תקין אבל אינם מבצעים פעילות גופנית כלל. כושר גופני נמוך מסוכן יותר מהשמנה מתונה. יתר על כן, מתברר שעם ההתקדמות בגיל ההשפעה של פעילות גופנית על אריכות חיים גדולה יותר. פעילות גופנית יכולה להיות תרופה למכה, תרתי משמע, בדומה לחיסון, אבל ללא דקירה וללא עלות.
מלחמת ההתמדה
הנה כמה יתרונות בהליכה כחלק מאורח החיים. אחד האתגרים באימוץ פעילות גופנית כחלק מהשגרה הוא ההתמדה. להליכה מספר יתרונות טכניים שמקילים על כך. ראשית, בחירה בה מצמצמת את משאב הזמן. כלומר, מרגע שיצאנו מהבית התחלנו בפעילות ספורטיבית, ואז לא צריך להגיע או לנסוע (לבריכה, למכון כושר). זמן הנטו והברוטו שווה. שנית, להליכה אין צורך בציוד מיוחד. מספיקים בגדים קלים ונעליים נוחות. נקודה נוספת לאלה שנוהגים לצאת להליכה בצוותא: אפשר לשוחח (לשתף, להתייעץ, להתלבט) – יתרון שאין להקל בו ראש.
הליכה גם לא מחייבת הוצאות כספיות, כמו חדר כושר או חוגי ספורט למיניהם. במקומות רבים בארץ הקצו בשנים האחרונות מסלולים ייעודיים עבורה. ובכלל, כדאי להשתדל ללכת יותר במהלך היום. "לנשנש" הליכה: להחנות את הרכב רחוק מהכניסה, לרדת תחנת אוטובוס אחת קודם, לטפס במדרגות קומה או שתיים במקום לעלות במעלית.
מזג האוויר הנעים בתקופה זו של השנה הוא הזדמנות להתחיל בהליכות קבועות. בחורף יש הפוגות בגשמים של שעות ולפעמים ימים, המאפשרות להמשיך לצעוד. ואם לא, אפשר להגיע לאחד הקניונים הקרובים וללכת לאורכו ולרוחבו – אופציה שמתאימה גם לימי הקיץ החמים.

כתבות נוספות בבריאות

0

מצליבים מידע

אחד הנושאים שעולים מעת לעת בתחום עיסוקנו הוא סוגי שמנים שונים. בין המוזכרים יותר נמצא הקנולה. לפעמים הוא נבחן סביב...

בריאות9 בדצמבר 2019    4 דקות
0

תכנית חיסכון

שיטות שונות - חלקן משונות - לירידה במשקל מתפרסמות בכל מקום. יש המגובות במחקרים מדעיים על ידי אנשי מקצוע מוסמכים,...

בריאות10 בנובמבר 2019    4 דקות

כתיבת תגובה