בריאות

להפוך את הקערה

בריאות7 באוקטובר 2019    4 דקות
0

כמה דברים שכדאי לדעת לפני שמארחים או מתארחים בסוכות

להפוך את הקערה
צילום: פלאש 90, הדס פרוש

אחד מסמלי חג הסוכות הוא האושפיזין המתארחים בסוכה. על פי המסורת היהודית, הכוונה היא לאחת הדמויות המקראיות שאליה מתלווים אורחים נוספים. אנחנו מרבים לארח ולהתארח בחג הארוך, שבו מזג האוויר בשעות הערב נעים ונוח – בסוכה מדוגמת וכשרה או בסוכה מטאפורית. בחרנו להקדיש את המאמר השבוע לאתגר האירוח. כמתארחים וכמארחים.
אפילו כוס מים לא הציעו לנו: לעתים, עוד לפני ארוחה אצל משפחה או חברים, ההנאה מהאירוח מופרת בגלל החשש כי לא נצליח לעמוד בפיתוי מול השפע והמבחר של הכיבוד. בדרך כלל המגוון גדול, וכך גם התכולה הקלורית של חלק מהמנות. נוספת לזאת העובדה שארוחות החג נמשכות זמן רב, וגם בסיומן עוד יושבים סביב השולחן וממשיכים לאכול, לנשנש ולשתות (לא מים). וכאילו זה לא מספיק, לא פעם המארחים מוודאים שטעמנו מכל הקערות שעל השולחן. ואז מגיע היום שאחרי, ואנחנו מתוסכלים אם אכלנו יותר מהרצוי.
כאשר אנחנו מתארחים אין לנו השפעה על תמהיל הארוחה. אולי רק על מנה אחת שהתנדבנו להכין (סלט? קינוח?). על מנת להתמודד בקלות רבה יותר, כדאי לאמץ מספר הרגלים פשוטים. ראשית, לא להגיע רעבים. זאת בניגוד למחשבה שאם לא נאכל כל היום נצליח להתקזז עם הקלוריות העודפות בארוחה. אפשר לאכול משהו קטן כמו פרוסת לחם עם ביצה קשה וירק או יוגורט עם בננה כשעה לפני היציאה. אלה ישביעו וימנעו אכילה מהירה ומנות גדולות מדי.
במהלך הארוחה תשתדלו לאכול אוכל טעים או טעים מאוד. בארוחות ארוכות עם מבחר תבשילים אוכלים לפעמים מ”כוח האינרציה”. ממלאים שוב ושוב את הצלחות האישיות עד שהקערות במרכז השולחן ריקות, גם אם האוכל כבר קר והרבה פחות טעים.
עכשיו באים? מצב פרדוקסלי: גם כשמארחים, והתפריט באחריותנו, לעתים אנחנו בוחרים להגיש מנות עתירות בשומן ובסוכר ולהציע כמויות גדולות. וזאת אף על פי שהאורחים שלנו (בדיוק כמונו) ישמחו אם המנות יהיו מתחשבות יותר. בדומה להתחשבות בצמחונים, בטבעונים או באלה שבחרו בדיאטה ללא גלוטן (כשהסיבה אינה צליאק), כמעט כולם מנסים לשים לב למה שהם אוכלים: בגלל עודף משקל (בישראל כ-50% מהמבוגרים בעלי עודף משקל וכ-25% מהילדים), סוכרת וכולסטרול, אך גם אלה שהמדדים שלהם תקינים ושאינם בעודף משקל. לפרגן זה לאפשר לאכול אוכל בריא ולהגיש מנות טעימות, צבעוניות ודלות בשומן, בסוכר ובמלח. איך עושים את זה?
עבור מארחים רבים, הקושי מתחיל כבר בזמן תכנון האירוח והכנת האוכל. קניות ושעות ממושכות במטבח, בחברת המקרר, המזווה והמטעמים החמים שמתבשלים על הכיריים או מונחים על השיש. טעימה מפה, טעימה משם, והמהדרין מוסיפים גם לגימת יין במהלך הבישול. טרם האירוח כמות הקלוריות שנצרכו היא כבר לא מבוטלת. אם מתחילים לבשל רעבים או שהרעב תוקף במהלך הבישול, כדאי לשבת לשולחן עם צלחת באופן מסודר. חשוב לשים לב ולהימנע מאכילה אגבית. ניתן לטעום מהרוטב ולתקן את התיבול, אבל רצוי לא מעבר לכך. שימרו את ההנאה לארוחה החגיגית.
אחד מהמאפיינים של ארוחות החג הוא משך הזמן הארוך יחסית המוקדש להן. על פניו, זה יתרון: אוכלים לאט ובנחת ולועסים היטב, להבדיל מימי השבוע העמוסים והלחוצים, שבהם אוכלים “על הדרך”, ולפעמים מדלגים בכלל על הארוחה. אך למעשה, בארוחות משפחתיות או עם חברים הישיבה הממושכת עשויה להוביל לאכילה אינסופית. לכן מומלץ לפנות את הקערות המרכזיות בזמן, גם כאשר הן לא ריקות לגמרי.
האירוח שלנו לא צריך להתחרות באירוח של אחרים. אם בפעם האחרונה שבה התארחתם אצל חברים התפריט כלל שבע מנות פתיחה, דגים, עוף ובקר, שתי תוספות, ארבעה סלטים, ולבסוף עוגה וגלידה, אין זה מחייב אתכם. מנות רבות וכמויות גדולות עלולות להיזרק לפח בסופו של דבר. זו אומנם המלצה שקשה לאמץ, אבל כדאי לנסות. גם הצלחה חלקית זו הצלחה.
שתייה של מים במהלך הארוחה תתרום לאכילה איטית יותר ותגרום להרגשת שובע מדומה לזמן קצר, שזה הזמן הנדרש לפעמים על מנת לצמצם את הכמויות של האוכל שאנו אוכלים. בונוס נוסף הוא רעננות וערנות. לא פעם הרגשת הצמא מפורשת כרעב, ואז אוכלים במקום לשתות. מומלץ להגיש קנקני מים צבעוניים עם פלחי לימון, עשבי תבלין, מטבעות מלפפון או פרוסות תפוז.
אכילה בעמידה היא אכילה אגבית ולא מודעת: במטבח בעת הכנת המנות להגשה, בדרך לשולחן ובדרך מהשולחן כשמפנים את השאריות. באופן כזה אפשר להגיע לאכילה של כמויות לא מבוטלות ותמיד מיותרות. אכילה בעמידה אינה מכובדת ואינה מכבדת. במקום לחטוף את האוכל, יש לשבת ולאכול בנחת ובהנאה. ואם יש ילדים בסביבה, כבר אמר אלברט איינשטיין: “מתן דוגמה אינה דרך נוספת ללמד – אלא הדרך היחידה”.

כתבות נוספות בבריאות

0

מה כדאי לאכול ולשתות אחרי הצום?

עם סיום הצום עלינו לאושש את גופנו ולהשיב אנרגיות חדשות והרגשה כללית טובה. כמה טיפים לאחר הצום בסיום הצום לפני...

בריאות8 באוקטובר 2019    דקה אחת
0

סדר משפחתי חדש

תחילת תשע"ט ופתיחת שנת הלימודים מהוות שני מועדים שהם הזדמנות מצוינת לתיאום ציפיות ולבחירת יעדים ברמות שונות: אישיות, משפחתיות, חברתיות,...

בריאות25 בספטמבר 2019    4 דקות

כתיבת תגובה