בריאות

סדר משפחתי חדש

בריאות25 בספטמבר 2019    4 דקות
0

פתיחת שנת לימודים ותחילתה של שנה חדשה הן הזדמנות מצוינת לתיאום ציפיות בין הורים וילדיהם: מה אוכלים, כמה ומתי?

סדר משפחתי חדש
צילום: ingimage

תחילת תשע"ט ופתיחת שנת הלימודים מהוות שני מועדים שהם הזדמנות מצוינת לתיאום ציפיות ולבחירת יעדים ברמות שונות: אישיות, משפחתיות, חברתיות, ארגוניות ועוד. מטבע הדברים נתמקד ביעדים הקשורים באוכל, בתזונה ובארוחות. בחרנו להתייחס לכל אלה בפורום המשפחתי.
להתנהגות ההורים השפעה גדולה מאוד על הסביבה הפיזית והנפשית של הילדים ועל התפתחותם הגופנית, הקוגניטיבית, החברתית והרגשית. עם זאת, כבר בשנת 1985 העלו שני החוקרים, פיליפ קוסטנזו מאוניברסיטת דיוק ואריק וודי מאוניברסיטת ווטרלו, את המודעות לעובדה כי אומנם קיימים נתונים רבים על אודות התנהגות ההורים והשפעתה, אך כיוון שלעתים היא משתנה – יותר או פחות סמכותית למשל, בזמן הכנת שיעורי בית, שעת כיבוי אורות, האכלה – יש להעריך כל התנהגות בצורה ייחודית לכל מצב. בעקבות זאת, החלו חוקרים הלומדים את תזונת הילדים להתעמק בסגנונות של הורות ובקשר בין הסגנון לבריאות הילדים והסיכוי להשמנה.
הגישה העכשווית, שאותה היטיבה לתאר בספריה אלין סאטר, דיאטנית ומטפלת משפחתית, היא של חלוקת אחריות בין ההורה לילד. ההורה (או המבוגר המטפל) אחראי למה שהילדים יאכלו, למשל מתוק או מלוח, מזון מעובד או תוצרת בית. מתי הילדים יאכלו – כל שעתיים או כל שלוש, לפני האמבטיה או אחריה? ואיך יאכלו – למשל, בישיבה ליד השולחן או בשכיבה מול מסך הטלוויזיה? הילדים, לעומת זאת, אחראים על כמות המזון הנאכל, אם בכלל.
בבתים רבים יש בלבול בחלוקת האחריות. הורים רבים לוקחים על עצמם את תפקיד השוטר, אבל למעשה פיקוח על כמות האוכל הוא לא אפקטיבי.
יש להדגיש כי לא פעם ההתרשמות מכמויות היא סובייקטיבית. יהיו הורים מרוצים ממספר הקציצות שילדם אכל, ויהיו כאלה שאותה כמות תדאיג אותם מחשש לעלייה במשקל. יש להתחשב ולכבד את רצון הילדים לקבוע את הכמות הנאכלת, ולעתים גם אם לא יאכלו כלל. לפעמים משווים בין אחים ובין ילדי השכנים, וכדאי לזכור כי קיים שוני בין ילד לילד. הילד גם משתנה מיום ליום: ייתכן שאם אתמול ביקש מנה נוספת של פסטה, היום הוא יסתפק בכף אחת. וזה בסדר. בדרך כלל, כשמגישים לילדים בריאים אוכל מזין ומגוון באופן קבוע ונעים, הם יאכלו בכמות מספקת.
ההתייחסות לכמות הנאכלת היא תופעה מוכרת. פחות מודעים לעובדה שמעבירים לילד את האחריות למה שיאכל ומתי, תחום שבאחריות ההורים. "מה להכין לך לארוחת ערב?", ישאלו הורים את ילדיהם. במקרה שהתשובה תהיה "גלידה" (שאינה מפתיעה כששואלים ילדים מה הם רוצים לאכול), התייחסות ההורים תהיה כאל בדיחה במקרה הטוב וגערה במקרה הפחות טוב. מלכתחילה השאלה מיותרת. אפשר לשאול את הילד אם הוא רוצה חביתה או ביצה קשה (ההורים החליטו שיאכל ביצה), כלומר לשאול שאלות אמריקאיות ולא שאלות פתוחות. הקפדה על חלוקת אחריות נכונה היא חשובה, ומובילה לתזונה בריאה יותר.

חלוקת האחריות

השבוע הקרוב הוא זמן מתאים לחלק אחריות בקרב בני הבית בכל הקשור לאוכל ולתזונה. לשמר הרגלים טובים ולשפר את אלה שנדרש. כדי לרתום את כל בני המשפחה, ולא להשאיר את הזירה להורים בלבד (שלא פעם נתפסים כ"רעים", משום שהם מכריחים "לעשות דברים"), כדאי לשתף את הילדים ולקיים שיח פתוח שבסיומו יהיו מהלכים מעשיים שעל בני המשפחה לקדם. כאשר הילדים שותפים לקבלת ההחלטות, לשיקולים ולקשיים, הם נוטים יותר לסייע.
כדאי להציג לילדים (אפשר על גבי כרטיסיות) מגוון הרגלים רצויים (מיד יובאו רעיונות ודוגמאות), ולבקש מכל אחד מבני המשפחה (ילדים והורים כאחד) לבחור לעצמו שיפור של הרגל או שניים. לאחר זמן ניתן להוסיף מטרות נוספות.
מים, מים, אחת ושתיים: אשתה כוס מים מיד כשאתעורר. אצא מהבית עם בקבוק מים אישי. אשתה כוס אחת לפחות בכל ארוחה. לשתייה מספקת של מים יש חשיבות גדולה בתפקוד התקין של הגוף, כמו גם לאיכות הלמידה: ריכוז, זיכרון, סבלנות.
התחדשתי: אטעם משהו חדש בכל שבוע: פרי, ירק או תבשיל. באחריות הילד לטעום, ובאחריות ההורה לדאוג שמזונות אלה יהיו במטבח, במקרר או במזווה.
זה רק ספורט: אבלה בפעילות גופנית לפחות שלוש פעמים בשבוע: במשחק, ברכיבה או בריצה, במסגרת חוג קבוצתי, באימון, לבד או עם המשפחה, בחוץ או בבית. פעילות גופנית כחלק מהשגרה משפרת את המצב הפיזי ותורמת גם למצב רוח טוב.
תרמתי בבית: אשתתף בארגון ארוחה משפחתית: עריכת שולחן ופינויו, הכנת האוכל: ערבוב, קילוף, חיתוך, תיבול, קישוט והגשה.
מסביב לשולחן: האכילה תתקיים רק בישיבה במטבח או בפינת האוכל. לא בשכיבה על השטיח או במיטה, ובלי מסכים למיניהם.
ועוד משהו: השארנו לכם מקום להרגל נוסף שחשוב לכם. זה יכול להיות קשור לאוכל ולתזונה, ואולי בכלל לקידום בריאות, כמו צחצוח שיניים.

כתבות נוספות בבריאות

0

מה כדאי לאכול ולשתות אחרי הצום?

עם סיום הצום עלינו לאושש את גופנו ולהשיב אנרגיות חדשות והרגשה כללית טובה. כמה טיפים לאחר הצום בסיום הצום לפני...

בריאות8 באוקטובר 2019    דקה אחת
0

להפוך את הקערה

אחד מסמלי חג הסוכות הוא האושפיזין המתארחים בסוכה. על פי המסורת היהודית, הכוונה היא לאחת הדמויות המקראיות שאליה מתלווים אורחים...

בריאות7 באוקטובר 2019    4 דקות

כתיבת תגובה