בריאות

קרובים לצלחת

בריאות29 באוגוסט 2019    4 דקות
0

אחת הסיבות לצבירת עודף משקל מיוחסת לשינוי בגודל הכלים וכמויות המזון המוגשות. כמה שיטות כדי לחזור לממדי האכילה הרצויים

קרובים    לצלחת
צילום: ingimage

מדע התזונה משנה כיוון מעת לעת, ובהתאם גם ההמלצות של אנשי המקצוע. אם לפני מספר עשורים ההנחיות היו להעדיף מרגרינה על פני חמאה, בהמשך הן התהפכו והחמאה קיבלה עדיפות. אם פעם השמן המקובל לשימוש היה הסויה, היום מככב שמן הזית. ואם בעבר החשש היה מכולסטרול שמקורו בביצים, היום ברור שלא כצעקתה.
ובכל זאת, גם אנחנו הרמנו גבה כשקראנו מחקר של פרופ' גנאל והדוקטורנטית נועה ציטרון-עמנואל מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, אשר בחן את השפעת גודל הצלחת על כמויות הצריכה. דיאטנים בכל העולם מייחסים חשיבות רבה לדפוסי אכילה והרגלים ולא רק להרכב התזונתי של המזון. התנהגות אכילה היא מינוח כולל המתייחס למועדי הארוחות, אופן האכילה (בישיבה, בעמידה, בהליכה), קצב לעיסת המזון, האווירה בזמן הארוחה, גירויים נוספים בזמן האוכל (מסכים למיניהם) וגם אופן ההגשה. לכל אלה השפעה על כמות המזון הנצרך, ובהמשך – גם על משקל הגוף. השפעה זו אינה נופלת בחשיבותה ממה שאוכלים.
אחת הסיבות לעודף המשקל בעשורים האחרונים מיוחסת לגודל הכלים המשתנה, ואיתו גודל המנות וכמויות המזון. ולא צריך לחזור הרבה לאחור בזמן, נתייחס למערכות הכלים של אמצע המאה הקודמת. קוטר הצלחת של המנה העיקרית דומה לקוטר צלחת המנה הראשונה שאנו משתמשים בה היום, ובאופן דומה – גם קערות המרק, צלוחיות הקינוח וכלי ההגשה של מרכז השולחן. ההמלצה שלנו היא לאכול מצלחות קטנות יותר על מנת לצמצם את כמויות המזון שאנו מכניסים לפה.
המלצה התנהגותית זו מתבססת על אשליית דלבוף – אשליה אופטית המבוססת על תפיסת גודל יחסי: אנשים יעריכו את גודל האובייקט באופן שונה כאשר הוא ממוקם בתוך אובייקט גדול או קטן יותר. אך מתברר שאשליה אופטית זו אינה תקפה לכל מצב. במחקר שנערך באוניברסיטת באר שבע, שבו השתתפו 32 נשים ו-40 גברים, נבחנה ההשפעה של רעב על התפיסות החזותיות בהתאם לאשליית דלבוף. כלומר, התייחסות המשתתפים לגודל המנה בהתאם לצלחת ההגשה. לדוגמה, האם פיצה בגודל זהה תיתפס באופן שונה כשהיא מוגשת על צלחת גדולה או על מגש.
תוצאות המחקר הראו כי כאשר המשתתפים התבקשו להשוות את גודלם של עיגולים שחורים וצלחות צמיגים בתוך מעגלים בגדלים שונים, התוצאה הייתה חוסר דיוק בשתי הקבוצות שנבחנו. לעומת זאת, כאשר נבחנה האשליה על נושא גודל הצלחת נמצא כי אנשים שלא אכלו במשך שלוש שעות לפחות נטו לזהות בצורה מדויקת יותר את גודלן המדויק של פיצות המונחות על מגש גדול יותר או קטן יותר מאשר אנשים שאכלו לאחרונה. כלומר, במצבים של רעב אשליית התפיסה החזותית אינה תקפה. אנשים פחות מושפעים מדרך הגשת המזון, והם נוטים לזהות את גודל המנה בצורה מדויקת יותר.
וכך ייתכן כי גם אם בארוחה ספציפית אנשים יאכלו פחות בזכות כלי הגשה קטן יותר, כאשר הם רעבים הם יפצו על גודל המנה באותה ארוחה או בהמשך היום. לדעת החוקרים, נתון זה מצביע על כך שרעב מעורר אנשים לתפוס אוכל בדרך שלא מושפעת בקלות מאשליות תפיסתיות ומתעתועי ראייה.
אם כך, האם יש לוותר על ההמלצה של אכילה מצלחות קטנות? לא בטוח. אומנם כפי שהמחקר מציג ייתכן כי האשליה האופטית אינה תקפה במצבים של רעב, אבל בעולם המערבי לא אוכלים היום רק במצבים של רעב. ואולי אף להפך. אוכלים בגלל עייפות, שעמום, מראה מרהיב של האוכל ועוד. ולכן מבחינתנו, כדיאטניות, להמלצה להעדיף צלחות קטנות עדיין יש תוקף עבור אותם המצבים שבהם האכילה אינה מענה עבור רעב פיזיולוגי.

אגרוף בבטן

במקביל לשינוי בגודל הכלים, אי אפשר שלא להתייחס גם לשינוי שחל בגודל הממוצע של המנה. פרוסת הלחם, אפרסק, ענבים וגם ארטיק, המבורגר ואריזות החטיפים – כל אלה גדלו והשפיעו משמעותית על העלייה במשקל בקרב ילדים ומבוגרים.
זו הזדמנות להסב תשומת לב לדרך קלה שתסייע לצריכה בכמויות סבירות, באמצעות השוואה לגודל כף היד: מנת בשר או דג בגודל כף יד, תוספת בתפזורת (אורז, קוסקוס, פסטה) חופן אחד או לחלופין בגודל אגרוף (תפוח אדמה, בטטה). כך גם לגבי פירות: אפרסק, תפוח או אגס למשל – אגרוף. ענבים, תותים ודובדבנים – חופן. פרוסת עוגה – ברוחב שתי אצבעות. שורת שוקולד – אצבע אחת. באופן זה קל יותר לשים לב לכמויות של האוכל בצלחת במקום לספור קלוריות, לשקול ולמדוד.

 

 

כתבות נוספות בבריאות

0

דג זהב

נראה כי העולם נחלק בין אלה שאוהבים לאכול דגים ואלה שאפילו אינם מסוגלים להריחם. גילוי נאות: שתינו חובבות מגוון רחב...

בריאות22 בספטמבר 2019    4 דקות
0

המטבחון של ההורים

אוטוטו יגיע הערב שבו יתכנסו ההורים בגן, יתיישבו בכיסאות קטנים, נמוכים ולא נוחים, ויקוו שהמזגן יהיה אפקטיבי במהלך האסיפה. למפגש...

בריאות12 בספטמבר 2019    5 דקות

כתיבת תגובה