בריאות

טיסה טעימה

בריאות25 ביולי 2019    4 דקות
0

איך לחזור מהחופשה בחו"ל בלי מטען עודף בבטן

טיסה טעימה
צילום: ingimage

הקיץ כבר פה, והחופשות הן חלק בלתי נפרד ממנו. רבים מאיתנו יבלו בחו"ל, מה שמחייב טיסות. לא פעם התשובה לשאלה לאן טסים השנה מלווה באנחה שמקורה בדאגה, בייאוש או בשילוב של השניים. חופשה ודכדוך הם דבר והיפוכו? לא תמיד. הסיבה שחופשה עלולה להיתפס כעונש היא לא פעם בגלל הארוחות, או נכון יותר: החשש מעלייה במשקל.
חופשה היא יציאה מהשגרה, וה"חוקים והכללים" הקבועים משתנים בה. השינויים לפעמים גם לא צפויים, ונוצרת התמודדות עם לא מעט אתגרים, שחלקם כוללים פיתויים קולינריים. אוכל הוא חלק מההנאות שבטיול, במיוחד במחוזות אחרים מאלה שאנו רגילים אליהם או מכירים. זו סיבה לשמחה ולהתרגשות, אך גם לדאגה חלקית מהחופשה הקרבה ובאה.
הטיסות משבשות במיוחד את סדר היום ואת סדר הארוחות. טיסות, גם קצרות יחסית, גוזלות זמן רב. ההגעה לשדה התעופה, הפרוצדורה לפני הטיסה, השהות בשדה התעופה והשיטוט בחנויות ובמסעדות בטרמינל "דורשים" ארוחה, או מינימום נשנוש.
טיסות הן מעייפות ומתישות במיוחד כשהן ארוכות וגורמות לנו לעשות בחירות שאינן תמיד מושכלות בכל הקשור לאוכל. מודעות לנושא והתכוננות לטיסה יתרמו לקבלת החלטות טובות יותר.
לבחור איפה ומתי אוכלים: בבית, לפני היציאה לשדה התעופה, או בשדה התעופה, או בטיסה – אבל לא גם, גם וגם (מה שבפועל קורה לרבים מאיתנו). לנסות לאכול בדומה לשעות הארוחות הנהוגות בשגרה. כאשר הטיסה היא עם הילדים, ובמיוחד בגילים צעירים, חשוב לתכנן את מיקום הארוחות.
להצטייד מראש: בכל מקרה, כדאי לקחת בקבוק מים, פרי טרי או מיובש וקצת שקדים כארוחה קטנה וזמינה בתיק. זאת למקרה שלא תצליחו להתארגן על ארוחת ביניים בין לבין וכדי שלא תפספסו ארוחה.
לצרוך ארוחות ביניים: בזמן זה מקפידים, כפי שחשוב לעשות גם בשגרה, לאכול משהו כל שלוש שעות. אכילה לעתים קרובות תמנע רעב שגורר אכילה (לעתים מהירה) של כמויות גדולות מדי ומיותרות.
להמעיט בנשנושים: בטיסה עצמה – לא להתפתות לכיבוד המוצע בשקיות המרשרשות. מדובר בתענוג של דקה-שתיים, לרוב עתיר קלוריות ומכיל שומן, נתרן (מלח) או סוכר מיותרים, ואפילו לא משביע אלא רק מצמיא. חבל לבזבז על אלה קלוריות. אתם בסך הכל צריכים לסרב רגע אחד לדיילת המציעה את השקית, והיא כבר תמשיך הלאה – ואיתה יתרחק גם הפיתוי.
אוכלים רק מה שטעים: הכלל "אוכלים רק אוכל טעים או טעים מאוד" נכון גם לטיסה. לא חייבים לסיים את כל מה שנמצא על המגש, גם כאשר לוקח לדיילים זמן רב לפנותו. ובוודאי שלא לאכול מתוך שעמום.
תוספת למנה: למזלנו הרב, המנות המוגשות בטיסות הן בכמויות סבירות – אלה הכמויות שכדאי לנו לאמץ גם על הקרקע. רובנו מציעים אפילו לילדים כמויות גדולות יותר מהמנות המוגשות במטוסים. שימו לב שאף אחד לא רעב אחרי סיום הארוחה שבמגשית. בדרך כלל אפשר לבקש תוספת של לחמנייה, אבל חשבו פעם נוספת לפני הבקשה אם התוספת הכרחית.
לשים לב מה אוכלים: יש הסבורים כי הזמנה של מנה צמחונית מכילה פחות קלוריות ממנה רגילה. אז לא בהכרח: לעתים היא מכילה יותר קלוריות. למשל, מנת פסטה בשמנת ופטריות בהשוואה לחזה עוף ואורז מאודה.
בחילות: יש הסובלים מבחילות במהלך הטיסה. לאלה חשוב במיוחד להקפיד על ארוחות קטנות לפניה ובמהלכה, ולבחור במזונות שאינם עתירי שומן ושאינם מטוגנים או מתובלים. לפעמים שקדים או צנימים מסייעים להקלה בתחושת הבחילה. כך או כך, אין לוותר על שתייה, רצוי במספר לגימות קטנות בכל פעם. אפשר להוסיף לימון למים.
מה אוכלים בטיסה טרנס-אטלנטית?
למעדיפים לישון במהלך הטיסה, מומלצת ארוחה עתירה בפחמימות: לחם, תפוחי אדמה, אורז או פסטה. הפחמימות גורמות להרגשת שובע, רוגע ונינוחות, ומסייעות להירדם מהר יותר ולישון לאורך זמן. כוס יין אחת עשויה לסייע גם, אבל יותר מדי אלכוהול עלול להפריע את רצף השינה, ולכן אין להפריז בשתייה. משקאות המכילים קפאין (קפה, משקאות קולה) מעוררים, ולכן כדאי לוותר.
להקפיד לשתות: האוויר במטוסים יבש, ולכן יש איבוד נוזלים גדול יותר המחייב שתייה מרובה של מים – ליטר אחד (ארבע כוסות) במהלך טיסה בת ארבע שעות. על אף החשש מהליכות תכופות לשירותים הציבוריים, מיעוט בשתייה עלול להגביר עוד יותר את העייפות ולגרום לנו להגיע תשושים ליעד. נוסף על כך, ההליכה אל תא השירותים היא הזדמנות לחלץ שרירים, להניע את הגוף ולהזרים את הדם. סיבה נוספת להמלצה על שתייה היא שלעתים הרגשת צמא מפורשת כרעב וגוררת אכילה מיותרת.
המלצה לדרך חזרה: על מנת להימנע ממשקל יתר, שימו לב: מה שאכלתם בחו"ל היה כיף והתאים לזמן ולמקום. אם אתם מתעקשים להביא ליקיריכם בארץ שוקולדים, גבינות או אלכוהול, הביאו כמות שתספיק בדיוק להם – ולא לכם.

כתבות נוספות בבריאות

0

התזונה המלאה

פחמימות כוללות את היסודות הכימיים פחמן, מימן וחמצן. מהו התפקיד העיקרי שלהן בגוף? א' - אספקת אנרגיה, ב' - בניית...

בריאות21 באוגוסט 2019    5 דקות
0

רפואה מונעת

במסגרת הנסיון לקדם את תחום הבריאות והשמירה על אורח חיים בריא מינה לאחרונה ראש העירייה, רמי גרינברג, דיאטנית עירונית שתיקח...

בריאות19 באוגוסט 2019    2 דקות

כתיבת תגובה