בריאות

מתי נתעורר?

בריאות27 ביוני 2019    3 דקות
0

האמת מאחורי משקאות אנרגיה שמתיימרים לשפר ביצועים בקרב בני נוער

מתי נתעורר?
צילום: ingimage

מהם משקאות אנרגיה? קלוריות הן יחידות המדידה של אנרגיה, ובמשקאות אלה מקור הקלוריות הוא בעיקר מתכולת סוכר גבוהה – בדומה למשקאות קלים אחרים, ואף יותר מהם. משקאות האנרגיה משווקים כמשקאות המספקים לא רק אנרגיה אלא גם ממריצים, וככאלה מעלים את הערנות ומסייעים לביצועים פיזיים. הרכיבים הממריצים הם קפאין וגם טאורין (חומצת אמינו מקבוצת החלבונים). בנוסף, הם מכילים ויטמינים מקבוצה B כמו ניאצין (3B), חומרי טעם וריח ועוד.
הקפאין, שהוא אחד המרכיבים המרכזיים במשקאות אנרגיה, נחקר רבות, בעיקר בהקשר של צריכת קפה. אבל היתרונות הבריאותיים של הקפה לרוב מיוחסים לנוגדי החמצון שבו, ואילו את החסרונות מייחסים דווקא לקפאין.
מחקרים מצביעים על יתרונות בריאותיים בצריכה מתונה של קפה (כשלוש כוסות ביום). עם זאת, צריכה של קפאין עלולה להוות גם חיסרון במקרים מסוימים. אוכלוסיות מסוימות יש להגביל בצריכת קפאין: כאלה הסובלות מלחץ דם גבוה, אלו הסובלים מאסתמה (ונוטלים תרופות המכילות אמינופילין), בעלי רגישות לקפאין, נשים הרות וילדים (בגלל משקל גופם הנמוך יחסית).
הקפאין ידוע כחומר מעורר המגביר את הריכוז, ובפרט כשעייפים. הוא נספג במהירות, בדרך כלל בתוך 30 דקות, והשפעתו נמשכת בין שעתיים לחמש. ההשפעה שלו משתנה מאדם לאדם. ארגוני בריאות בעולם ממליצים לרוב על שתייה מתונה, כ-300 מ"ג קפאין ביום. בכוס קפה שחור יש 200-150 מ"ג קפאין, בכוס קפה נמס 100-50 מ"ג, ובפחית משקה אנרגיה כ-80 מ"ג.
צריכה קבועה של קפאין ממכרת ומובילה לירידה בהשפעה שלו. לכן ילדים ונוער, שאינם מורגלים בשתייה של קפה ושמשקל גופם נמוך יחסית למבוגרים, עלולים לסבול במהירות רבה יותר מהשפעות של קפאין בכמות גבוהה, כמו כאבי ראש וסחרחורות, חרדה וחוסר מנוחה, תנודות בלחץ דם, הפרעות במערכת העיכול (שלשולים) ועוד.
למרות ההסתייגות לגבי שימוש בקפאין בקרב צעירים, משקאות אנרגיה פופולריים בקרב קהל זה. הם צורכים אותם לעתים בשילוב אלכוהול. בעוד הקפאין מעורר וממריץ, האלכוהול מדכא ומאט את תגובות מערכת העצבים. שתיית משקאות אנרגיה מובילה להגברת השתייה של אלכוהול, שכן השפעתו מורגשת פחות. התוצאה, בין היתר: עלייה בסיכוי לאלימות פיזית ומינית.
רכיב נוסף במשקאות האנרגיה הוא הטאורין: חומצת אמינו שמקורה בעיקר בחלבון מן החי -ביצים, חלב ומוצריו, בשר ודגים – ומעט במזון מן הצומח. היא משתתפת בתהליכים שונים במערכת העצבים. בדומה לקפאין, אף היא בעלת השפעה מעוררת, ובנוסף תורמת לספיגה מהירה יותר של קפאין.
ניאצין, השייך לוויטמינים מקבוצה B, נמצא בשיעור גבוה מאוד במשקאות אנרגיה בהשוואה למקורות של הוויטמין ממזון. צריכה בכמות גבוהה (במקרה של ילדים לעתים אפילו לאחר שתייה של פחית אחת) עלולה להביא לתופעות לא רצויות בעור כמו אדמומיות או גירוד.
חשוב להדגיש גם את תכולת הסוכר הגבוהה במשקאות האנרגיה לסוגיהם, בדומה למשקאות קלים אחרים. הנזקים בצריכה של סוכר ידועים – הקשר הישיר להשמנה, לסוכרת ולמחלות נוספות, שהיקפן הולך וגדל.

כמה שפחות

קידום מכירות אגרסיבי של משקאות האנרגיה, המצטרף לזמינות בסופרמרקטים, בחנויות נוחות, בברים ובאירועים (בהם משתתפים גם ילדים), מעלה את הסיכויים לקנות אותם ולצרוך אותם בתכיפות. בעקבות הפופולריות של משקאות אנרגיה, פרסם בסוף שנת 2014 ארגון הבריאות העולמי כי צריכה מוגברת של משקאות אלה עלולה להוות סכנה לבריאות הציבור, במיוחד בקרב צעירים.
משרד הבריאות בישראל נדרש אף הוא לנושא ונקט בשנים האחרונות מספר פעולות, וביניהן הנחיות סימון של מוצרי מזון ומשקאות המכילים קפאין מכל מקור בכמות של יותר מ-150 מ"ג לליטר: "כמות קפאין גבוהה", ורישום אזהרות והגבלות: "לא מומלץ לנשים בהריון ולילדים עד גיל 12".
ומה דעתנו? די ברור, לא? המשקה שייך לקטגורית ה"קלוריות הריקות", כלומר מזונות ומשקאות שאינם תורמים רכיבים חיוניים לגוף, ואף להפך. יש להמעיט בשילובם בתפריט עד כמה שניתן.

כתבות נוספות בבריאות

0

מה כדאי לאכול ולשתות אחרי הצום?

עם סיום הצום עלינו לאושש את גופנו ולהשיב אנרגיות חדשות והרגשה כללית טובה. כמה טיפים לאחר הצום בסיום הצום לפני...

בריאות8 באוקטובר 2019    דקה אחת
0

להפוך את הקערה

אחד מסמלי חג הסוכות הוא האושפיזין המתארחים בסוכה. על פי המסורת היהודית, הכוונה היא לאחת הדמויות המקראיות שאליה מתלווים אורחים...

בריאות7 באוקטובר 2019    4 דקות

כתיבת תגובה