בריאות

מחוץ לחוק

בריאות20 ביוני 2019    4 דקות
0

הערכים הקלוריים לא מופיעים על גבי אריזות של מזונות מזיקים • האם מדובר בהחלטה נכונה?

מחוץ לחוק
צילום: ingimage

חוק סימון המזון, שעדיין עולה מדי פעם לכותרות, עוסק בצעד מבורך: על אריזות המוצרים יודבקו מדבקות ירוקות או אדומות, בהתאם לקריטריונים שנקבעו מראש, לערכים של נתרן, סוכר ושומן רווי – וזאת לאחר בחינת שיקולים רבים ומורכבים.
ומה לגבי קלוריות? הישראלים התרגלו זה שנים לבחון את כמות הקלוריות בטבלה התזונתית. הגיוני שנצפה ממשרד הבריאות להוסיף לשיטת הסימון גם את מספר הקלוריות במוצר – כלומר, עד ערך מסוים ל-100 גרם מדבקה ירוקה, ומעליו – אדומה, אבל הן נעדרות ממבחן קבלת המדבקה, וטוב שכך. אז איך הצליח המונח שהכי מקושר אצלנו להשמנה ולדיאטה להתחמק מחוק המדבקות?
קלוריה היא יחידת המידה המקובלת האומדת את כמות האנרגיה שמזון מסוים תורם לגופנו. ההגדרה בפיזיקה ובכימיה של קלוריה היא כמות האנרגיה הנדרשת להעלות במעלת צלזיוס אחת (מ-24 מעלות ל-25 מעלות) קילוגרם אחד של מים. הקלוריה המוכרת בהקשר של מזון גדולה פי 1,000 מזו של הקלוריה שבפיזיקה. למעשה, מספר הקלוריות המופיע על מוצרי המזון השונים מעיד על כמות האנרגיה שתאי הגוף מפיקים מהחומרים המזינים: פחמימות, חלבונים ושומנים. ויטמינים ומינרלים אינם תורמים קלוריות.
ידוע כי עודף קלוריות נאגר בגוף כשומן, וכי כמות הקלוריות בשומנים גבוהה יותר מפי שניים בהשוואה לפחמימות ולחלבונים. בגרם אחד של שומן יש 9 קלוריות, ובגרם של פחמימות וחלבונים 4 קלוריות.
מחקרים רבים שנערכו, בעיקר בארצות הברית, מוכיחים כי הקשר בין ספירת קלוריות לאורח חיים בריא רופף למדי. במהלך ירידה במשקל יש התעסקות רבה במספר הקלוריות: כמה יש במזון זה או אחר ובתפריט היומי. קשה מאוד, ואולי בלתי אפשרי, לחשב את הערך הקלורי של כל ביס. גם אם חישוב המנות ומוצרי המזון יהיה מדויק, הרי שסך הקלוריות היומי, סביר להניח, לא יהיה כזה.
נוסף על כך, צמצום מזונות שיש בהם שומן (המכיל יותר קלוריות מפחמימות או חלבון, כאמור) עלול לפגוע בצריכה של חומצות שומן חיוניות שמקורן מהמזון בלבד ושנדרשות לתפקוד תקין של הגוף. עשויה להיפגע גם אספקה של ויטמינים שספיגתם מותנית בסביבה שומנית. כך שהעדפה של מוצרים דלי שומן או נטולי שומן בגלל החיסכון הקלורי יכולה להיות על חשבון תפריט מאוזן. באופן זה עלולים להגיע, לכאורה, לתפריט יומי מצומצם בקלוריות, אבל עם זאת – מצומצם ברכיבים תזונתיים.
התמקדות בקלוריות יכולה להסיט את תשומת הלב מרכיבי תזונה נוספים חשובים, כמו נתרן, לדוגמה. מחקרים רבים מוכיחים את הקשר בין צריכת נתרן (מלח) בכמויות גדולות למחלות לב ולחץ דם גבוה. לעתים עדיף לבחור במזון המכיל יותר קלוריות אבל דל בנתרן.
איכות תחילה
בדיאטות קיצוניות שבהן יש הפחתה משמעותית לאורך זמן בתרומה הקלורית לגוף, כמו גם במגוון רכיבי התזונה שהוא מקבל, יכולה להיות השפעה מזיקה לטווח הארוך. הגוף מסתגל לצמצום הקלורי על ידי התייעלות המערכות, לומד להמשיך ולתפקד באופן חסכני, וסובל מתופעות כמו עייפות בשל מחסור ברכיב זה או אחר. רובנו מתקשים להמשיך לחיות עם דיאטה קפדנית ומצומצמת וחוזרים לדיאטה שתרומתה הקלורית גבוהה או סבירה.
המנגנון אינו ברור לחלוטין, אבל למעשה בגוף קיים זיכרון למצבי הדיאטה הקיצוניים והוא ממשיך לתפקד באופן יעיל. זו הסיבה שלעתים העלייה במשקל לאחר שנפסיק עם הדיאטה הקיצונית תהיה גבוהה יותר ביחס למשקל שבו היינו לפני.
הדרישות האנרגטיות שונות מאדם לאדם ומשתנות במהלך החיים. הן תלויות בגורמים שונים, כמו גיל, מצב בריאותי וכושר גופני, ויש להתאימן למצבים המשתנים. לדוגמה, שני גברים באותו גיל, באותו גובה ובאותו משקל, שאחד פעיל מבחינה פיזית והשני לא, נדרשים לתפריטים ברמה קלורית שונה.
כדי להפיק את המיטב מהתפריט, יש לשים לב לאיכות המזון, כלומר למקור שלו. כדאי לצרוך אוכל מזין, כמו קטניות, דגנים מלאים, פירות וירקות, ולצמצם עד כמה שאפשר את הקלוריות הריקות – סוכר ומזונות עתירים בסוכר שאינם תורמים רכיבים תזונתיים חיוניים כמו ויטמינים, מינרלים או סיבים תזונתיים, אלא רק קלוריות. ידוע שמאפים מתוקים, גלידות, ריבות, דגני בוקר, שוקולד, ממתקים ומשקאות קלים מכילים הרבה מאוד סוכר. בנוסף, מסתתרות כמויות לא מבוטלות ממנו במוצרי חלב ובמשקאות אלכוהוליים, ואולי מפתיע – גם במזונות שאינם מתוקים כמו קטשופ ורטבים לתיבול ואף במוצרי דגים ובשר.

כתבות נוספות בבריאות

0

הולכים על בטוח

בואו נחזור במנהרת הזמן 50-40 שנים לאחור. ניזכר איך ערכנו (מי שהיה פה אז) קניות מזון: לחם, ביצים ומוצרי חלב...

בריאות28 בנובמבר 2019    4 דקות
0

תכנית חיסכון

שיטות שונות - חלקן משונות - לירידה במשקל מתפרסמות בכל מקום. יש המגובות במחקרים מדעיים על ידי אנשי מקצוע מוסמכים,...

בריאות10 בנובמבר 2019    4 דקות

כתיבת תגובה