בריאות

עשב שונה

בריאות13 ביוני 2019    3 דקות
0

עד כמה הבננה תורמת לבריאות שלנו, והאם היא באמת גורמת לעצירות?

עשב שונה
צילום: ingimage

לקראת סוף השבוע אנחנו קונות פירות, כל אחת לביתה, בכמות כזו שתספיק לכל השבוע. בננות, תפוחים, אגסים ושאר פירות העונה.
את הפירות שוטפים ומניחים בקערות: על השיש ועל שולחן במטבח וגם בפינת האוכל. ובכל שבוע אותו הסיפור. הבננות נגמרות ראשונות, ולא משנה איזו כמות קנינו. ומשאלה נגמרו, מתחילים לנגוס בפירות האחרים.
אין עוררין על הטעם הנפלא של הבננה, בין שחובביה הם תינוקות שטועמים אותה כמחית, או ילדים ומבוגרים שאוכלים אותה בין הארוחות. בין שזו בננה טרייה הנאכלת בשלמותה, או שמוגשת כחלק ממנת מוזלי, סלט פירות, שייק או מאפה.
אשכול הבננות צומח מתוך גבעול עבה, המכונה גזעול (שילוב של גזע וגבעול). הגדרתה הבוטנית של הבננה היא עשב. מכיוון שמדובר בפרי עמילני, רבים מייחסים לו ערך תזונתי ירוד, אבל למעשה התרומה התזונתית אינה מבוטלת. בננה בינונית מספקת 12% מההמלצה היומית של המינרל אשלגן, 12% מההמלצה היומית של סיבים תזונתיים, 22% מההמלצה היומית לוויטמין C ו-17% מההמלצה היומית לוויטמין B6.
הבננה יכולה לספק אנרגיה זמינה לפני פעילות גופנית, שכן היא מכילה פחמימות המספקות מיידית קלוריות, כמות נאה של אשלגן החיוני לתפקוד תקין של השרירים, והיא קלה לעיכול.
הודות לנוכחות של המינרל אשלגן, הבננה יכולה לסייע בהפחתת הערך של לחץ דם גבוה. למינרל נתרן, המצוי במלח השולחני, יש השפעה של עלייה בלחץ הדם. לאשלגן, לעומתו, יש השפעה הפוכה. מחקרים רבים מצביעים על קשר חיובי הפוך בין צריכת אשלגן ללחץ דם גבוה. ככל שצריכת האשלגן בתזונה עולה ביחס לצריכת הנתרן, פוחתים לחץ הדם והסיכון למחלות כרוניות נוספות. לאשלגן השפעה על הרחבת כלי הדם, ובכך הוא מסייע בהפחתת לחץ הדם.
צריכה גבוהה של אשלגן יכולה להפחית נזקים הנגרמים מצריכה עודפת של נתרן לא רק בעלייה של לחץ הדם אלא גם של הפרשת סידן בשתן. בנוסף, האשלגן מסייע לשמור על מאזן הנוזלים בגוף ומסדיר את התנועה של חומרים מזינים ומוצרי פסולת לתוך ומחוץ לתאים, והוא מעורב בתפקוד מערכת השריר ופעילות תאי העצב.
עם זאת, האשלגן שבבננה, במיוחד אצל אלה שנוהגים לאכול בכמויות גדולות, עלול להזיק כאשר נוטלים תרופות מסוימות, במיוחד מקבוצת חוסמי בטא – תרופות הנפוצות ביותר בטיפול במחלות לב. צריכת אשלגן בעודף יכולה להזיק גם למי שיש לו בעיות בתפקוד הכליות.

המיתוס ושברו

כבר לפני דור נטען כי אכילה מרובה של בננות גורמת לעצירות, אבל האמת היא שרוב האנשים מעכלים אותן היטב.
הבננות מכילות סיבים תזונתיים בעלי תרומה פרוביוטית – כלומר המסייעים לפעילות תקינה של מערכת העיכול ומהווים מצעי מזון (פרה-ביוטיים) לאוכלוסיית החיידקים הידידותיים במעיים (פרו-ביוטיים). במקרה של שלשולים, חל איבוד מוגבר של נוזלים ומלחים.
בבננה יש, כאמור, רמות גבוהות יחסית של אשלגן, המשתתף בוויסות המלחים בגוף. מחקרים מצביעים כי בננות עשויות דווקא להקל על עצירות.
אחת הבעיות באכילת הבננות היא להצליח לאכול אותן בדיוק בזמן. כשהן לא קשות מדי ולא רכות מדי. בננה שייכת לקבוצת פירות הנקראת קלימקטריים. בקבוצה זו תהליכי ההבשלה מתרחשים גם לאחר שנקטפו מן העץ, כמו אבוקדו, אפרסמון, אגס ואחרים.
ההבשלה מתבצעת בעיקר בעקבות חשיפה להורמון אתילן. על מנת לזרז את ההבשלה, ניתן לעטוף את הפרי בשקית נייר חומה הגורמת לריכוז אתילן גבוה סביבו. אפשר גם להניח אותו בקערה עם פרי שפולט אתילן כמו תפוח.
כדאי לדעת שבטמפרטורה חמה יותר הבננות ממהרות להבשיל, וכאשר רוצים להאט את תהליך ההבשלה יש צורך לצנן אותן. אף על פי שזה לא מקובל, ניתן לשמור את הבננות בקירור. צבע קליפתן יהיה כהה, אבל המרקם והטעם לא ייפגעו.

כתבות נוספות בבריאות

0

משחקים באש

בקיץ אנו מבלים יותר בגינה, במרפסת ובחופשות בטבע. זוהי תקופת הנפנוף. לצד הכיף שבהכנה ובארוחה, יש גם היבטים פחות חיוביים...

בריאות18 ביולי 2019    4 דקות
0

מסביב לכדור

אם נתבונן במכרינו במעגלי משפחה וחברים, קרובים ורחוקים, נראה שלא מעטים נוטלים או נטלו בתקופה מסוימת בחייהם תרופות נוגדות דיכאון....

בריאות11 ביולי 2019    4 דקות

כתיבת תגובה